kattunge med dålig mage vill inte svälja diarsanyl

viveka89

Trådstartare
Hejsan!

Som trådnamnet antyder har jag en kattflicka på 13 veckor som sedan jag fick henne varit lös i magen (dock inte diarré).. Jag fick råd av veterinär att köpa diarsanyl och behandla med vilket jag gjort.. Problemet är dock att hon inte alls vill svälja det! Vet inte om sprutan är för stor och läskig eller om det helt enkelt inte är gott, men följer jag instruktioner och stoppar in den i munnen så får hon nästan panik och senast spottade hon ut allt.. Har ni några tips på hur jag kan göra?

Hur håller du henne när du ger det? Det är superviktigt att alltid hålla en katt som om den stod upp när man tvångsmatar med något för annars kan det man ger hamna i lungorna. Spruta bara pyttelite i taget och massera mjukt och försiktigt på svalget så sväljer katten. Om katten äter så blanda i diarsanylen i lite mjukmat så går det säkert ner så slipper du tvångsmata. Att hon kämpar emot är inget konstigt alls. Det gör de flesta katter vid tvångsmatning om de bara är tillräckligt krya för att orka kämpa emot. Linda in katten i en handduk och håll henne som om hon stod upp under din ena arm och spruta sakta och försiktigt med din andra hand.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 427
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 601
Senast: pews1972
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 144
Senast: cirkus
·
Hundhälsa Skriver för att få lite råd och input. Min hund har haft ganska mycket problem med känslig mage, i våras stoppade hon i sig något på...
2
Svar
20
· Visningar
4 695

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat