Kattunge + litet barn

Sandra78

Trådstartare
Sambon och jag har kärat ner oss i en kull kattungar :o Tid, plats och ekonomi finns för en katt till, men frågan är hur det funkar med en ettåring i huset? Vår dotter är ju van vid hund och katt, men är ju ännu inte tillräckligt stor för att förstå att vara "snäll" med djuren alltid.
Oftast förstår hon "klappa fint" men man får ju uppmana henne eftersom hon annars gärna slänger sig över djuren!
Samt att jag är rädd att hon ska ramla över kattungen och mosa den eller liknande...
Vill ju inte heller att en lekfull kattunge gör illa henne, klorna får man ju hålla klippta förstås och ett bett gör ju egentligen ingen större skada, det är en sak att bli biten i ett finger men ett rivsår runt (eller i!) ögat vill man förstås undvika.
Vad säger ni, småbarn + kattunge, funkar det?
Kan ju tänka mig att de skulle kunna ha en hel del kul också, dottern älskar att leka med katt + kattvippa - men våran katt lessnar efter två minuter :D
Finns som sagt katt (kastrerad hane 11 år) samt hund (rottweilertik, 5 år) i huset sen tidigare.
 
Sv: Kattunge + litet barn

Jag undrar om inte en vuxen katt eller ungkatt skulle vara bättre.
Det är många vuxna katter som gillar att leka, de har inte lika vassa klor som kattungar och tål nog ett litet barn bättre än en kattunge.
 
Sv: Kattunge + litet barn

Jag är nog också rädd att en kattunge är lite för skör i vår familj. Vi var egentligen inte alls ute efter att skaffa en till katt, vår kisse har varit ensam katt i hushållet i 2½ år och tycks trivas bra med det.
Dottern behöver ju inte ha en katt att leka med mer än några minuter åt gången, det är en bra lektion att i respektera andra - både människor och djur. Utan jag tänkte bara på det som skulle vara fördelar med en kattunge just nu :D
 
Sv: Kattunge + litet barn

Kan ju vara värt att komma ihåg att kattungar (samt fertila katter) är mer allergiframkallande än vuxna (kastrerade) katter. Vore ju kanske lite dumt om dottern blir allergisk mitt i alltihopa.
 
Sv: Kattunge + litet barn

Jag tror næstan att det går bættre nu æn då hon ær tre... Nu kan hon inte nå kattungen øverallt och det ær enkelt att ordna gømstællen till den, utøver de gømstællen den hittar sjælv. Lite større ungar som tar hem kompisar kan næstan leka sønder en kattunge... Blir lætt før mycket. Sedan ær det så olika hur kattungar ær. En del leker ganska fint, andra har kamplust och hænger sig i byxbenet och liknande... Inte så lætt før en så liten unge då!
 
Sv: Kattunge + litet barn

Det är ju också en aspekt! Som det är nu så har vi ju trappgrindar så att barn och hund blir fast på en våning medan katten kan passera fritt. Vilket vår katt inte är sen att utnyttja mot hunden :D Typ sitta i trappen och smaska skinka alldeles framför den "utsvultna" hunden...
Det där med kattunge i byxbenet hade jag förträngt... Vår senaste kattunge skulle ha fyllt 6 till våren (men fick tyvärr njursvikt), så det är ett tag sen man hade en sån hemma :)
 
Sv: Kattunge + litet barn

Jag tycker ni bör vänta med att skaffa en till katt iaf om ni ska skaffa en kattunge. Bestämmer ni ändå för att skaffa kattunge välj med omsorg, ta inte första bästa katt. Hälsa på flera kullar och ta med dottern för det är ju viktigt att se hur den ev blivande katten reagerar på småbarn. Vissa katter som inte är van vid barn och ståhej kan bli rädda och skygga.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hunden har börjat med resursförsvar gentemot ena katten, M, när vi är inomhus. Han gör utfall och biter mot henne när hon går förbi/går...
Svar
16
· Visningar
2 558
Senast: Egonson_
·
Övr. Katt Vi har en honkatt, ca 3 år, steriliserad. Hon har förut varit yngsta katten och väldigt bra kompis med den äldre hankatten samt funkat...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: maria_b
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 481
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp