Kattunge dricker inte mjölk!

F

fraaida

Vi har fått tre kattungar 6 snart 7 dagar gammla.
En dricker nästan inte nån mjölk alls!
Den är jättesmal och liten om man jämför med dom andra!!
Ska man köpa mjölkersättning eller brukar det vara så?!
Snälla svara snabbt!

Sv: Kattunge dricker inte mjölk!

Nu har inte jag fått första kullen ännu men jag har redan köpt ersättning så jag är förberedd att det kan bli som du säger.

Min erfarenhet är = 0 men mitt råd är att köpa RC redan imorgon och hoppas på det bästa för den lille! =)

Lycka till!

Tack!
Det är ju lördag nu, på måndag blir det nog så att
vi köper.
Vi ringde veterinären och fick nått recept som man gjorde av
ägg och mjölk osv.
Det får duga tills måndag.
Försten försöker vi lägga den hos en spene hos mamman.

Om mamma katt finns tillgänglig och har mjölk är faktiskt sockervatten att föredra framför komjölk. Sockervatten (med en gnutta salt i) ger kattungen energi och håller de från att bli uttorkad. Det är ofta tillräckligt för att den ska få krafter nog att försöka få mjölk från mamman.

det låter inte så bra.. hur mår den nu? har du fått i den någon mjölk?

Lite OT här men det är en bra historia.
vi hade en katt som ibland fick ta hand om foster ungar (hon hade ofta kattungar och grannarna visste det så när deras egna katter inte tog hand om sina egna ungar eller någon hade hittat kattungar ute så var det oftast oss dom gick till först) och då och då hände det juh att kattungen/ungarna som kom till oss var några dagar eller ända upp till två veckor yngre (vi tog aldrig emot kattungar som var äldre än våra egna då våra faktiskt var tvungen att komma i första hand) och en gång kom en vän till mig med tre kattungar som alla såg väldigt undernärda ut och dom var dessutom mycket yngre än våra ungar men vi var juh tvungen att prova. Efter första dygnet hade en av kattungurna dött och efter ett dygn till var en av dom två kvarståände spårlöst bort. Vi letat överallt men antog att den dött(och då blivit uppäten) eftersom den hade varit väldigt illa därann.

Två veckor senare hör vi ett jäkla liv från övervåningen (där kattungarna då bodde) och jag jag rusar självklart upp bara för att fina den försvunna kattungen mitt på golvet i mitt rum han var både stor och fet! Min kloka lilla katt hade heltsonika tagit kattungen och gömt han (troligen bakom min garderob inne i väggen) där hade hon i tvåvekortid föddupp han försigsjälv utan att vi hade märkt någonting.
Efter det fick han flytta tillbaka till resten av kattungarna och fick busa med alla andra tills han och hans bror var stora nog att flytta till ett eget hem.

då den nyss om 9 timmar skulle fylla 7 dagar dog den.
Mamman hade dragit den under ett täcke innan den dog.
Hade troligen halv gomspalt/spatt eller lunginflammation.
den var den sötaste katt ungen och vi skulle behålla den :'(
hel orange var den.
Tack för all hjälp endå.:(

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 610
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
842
Senast: Roheryn
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 095
Senast: Red_Chili
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 571
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama