CK

Trådstartare
Vi har sen i höstas en katthona boende i stallet. Vet inte varifrån hon kommer, men anser tydligen att jag ska hålla henne med kattmat osv...:angel:
Nu har hon för 2 veckor sen nedkommit med 5 kattungar.
Vi lät henne få behålla dom, hoppas att det går att hitta nya hem åt dom.
Nu till frågan, vad ska man tänka på? När vill dom ha riktig mat, och när? När kan man leverera dom? 8-10 veckor antar jag?

Sv: Kattungar

Vad snällt av dig att förbarma dig över denna inflyttade lilla varelse... Katten väljer människan & inte tvärtom vet du väl så känn dig hedrad :)

Om några veckor kommer de att börja visa intresse för mammans mat & vilja smaka lite på den. Jag för min del har låtit mina kattungar äta samma mat som mamman men det är ju olika hur man resonerar. Har aldrig gett specialfoder annat än om de uppvisat någon form av allergi eller sjukdom. Ni kan dock behöva byta märke eller fodertyd eftersom kattungar ibland blir dåliga i magen av vissa vuxenfoder. Men det märker du ju efterhand.

10 veckor bör kattungarna vara innan de åker till sitt nya hem. De två sista veckorna tillsammans med mamman kan göra stor skillnad.

Efterson honan bor i stallet så antar jag att ni inte har kisslåda? Det blir nog lättare att hitta nya hem om ni försöker stänga in katterna någonstans & har kisslåda så att ungarna kan lära sig gå på den. Det är mycket svårare att lära katterna det senare i livet.

Lycka till med allt & gud så avis jag är på dig som ska ha fem små busar springande omkrimg hemma hos dig.

& så en sista tanke... Om ni inte själv vill ha fler katter längre fram i tiden eller är hundra procnet säkra på att ni garanterat kan hitta hem till framtida kullar så snälla, sterilisera honkatten när ungarna slutat dia... annars kan hon producera mer än en kull varje år & vår värld har ju så många svårplacerade katter redan.

Åter igen Lycka till!

Tack för svar!
Jag gissar att kattungarna föredrar konservmat före torrfoder?
Har funderat på detta med kisslåda. Tror jag ska fixa ordning nåt sånt, så dom har vanan inne. jag vill dessutom inte ha kattskit överallt ändå.
Så katthonan blir inte dräktig så länge ungarna är kvar? Det blir absolut sterilisering. Visst är det skojigt med kattungar, mina barn är stormförtjusta, men nån måtta får det vara. Speciellt som vi pga min sambos allergi inte vill ha katterna inomhus, och inte heller hållas och klappa på dom för mycket.

Kattungarna bör vara minst 12 veckor innan de flyttar, 10 är för tidigt. Det är inte ens säkert att en kattunge är gammal nog att flytta vid 12 veckors ålder ifall något inträffar, exempelvis sjukdom under uppväxten. Man brukar säga att en kattunge inte bör flytta förrän den väger minst 1 kg (och då tidigast efter 12 veckor).

Honan kan börja löpa (och bli dräktig) redan efter 2-3 veckor efter kattungarna föds, då finns det dessutom risk för att mjölken sinar av löpet. Det är alltså mycket bättre om du ger honan p-piller fram tills du kan kastrera henne (man kastrerar honor också, annars blir de inte av med varken löpbeteende eller hälsoriskerna).

Beträffande mat så skulle jag rekommendera MJAU om du köper mjukmat för det är helt klart bäst kvalitet av de "billiga" fodren man kan hitta i affären. Kattungarna börjar äta mat så smått från ca 4-5 veckors ålder.

/Erica

Instämmer helt i Cheesericas inlägg om att ungarna måste vara minst tolv veckor innan de flyttar från sin mamma. Det måste dessutom betraktas som en nedre gräns, långt ifrån alla kattungar är redo att lämna mamma vid den åldern utan kan behöva någon vecka till.
Personligen resonerar jag också så att alla kattungar inte bör flytta från mamman på en gång, utan för mammans skull sprider jag alltid ut leveranserna under ett antal veckor.

Beträffande maten så är min rekommendation att hellre välja ett kvalitétstorrfoder än att köpa dyr och ibland svårsmält burkmat. Bra foder hittar man på djuraffären eller hos veterinären.

I och med att kattungarna börjar äta vanlig mat vid omkring fyra-fem veckors ålder måste man också börja "potträningen". Det är sällan några problem att lära kattungar gå på låda, i allmänhet lär de sig självmant genom att se hur mamman gör.

Lycka till med att föda upp ett gäng trevliga kissar!

*kl*

Det verkar som om åldern för när man ska lämna bort en kattunge har stigit sedan jag hade kattungar (hade väl sista kullen för 7 år sedan tror jag).
Min veterinär & alla andra jag kände som hade katter sa då att jag kunde lämna kattungarna vid 8-10 veckor & eftersom jag tyckte att de utvecklades så mycket de sista två veckorna behöll jag dem alltid tills de var 10 v. Men det är inget som jag ska vara envis med. Jag födde inte upp raskatter & satte mig kanske inte in i allt så bra som jag borde när det gäller avel.

Jag sæger samma sak, vad snællt att du tog hand om honkatten.
Det billigaste man kan ge ungarna som ændå ær någotsånær vettigt ær Mjau torrfoder i femkilospåsar på Granngården. Man kan bløta upp
det i mjølk, om ungarna tål mjælk. En del gør det, andra inte.
Avmaska och vaccinera dom och ta några hundra styck, det ær dom værda. Jag brukade ta telenr till kattungekøparna och sedan ringa
efter några veckor och fråga om allt gått bra.
En unge tog jag tillbaks før hans familj hade flera barn. Barnen var
på dagis och skolor hela dagarna men han blev ændå så stressad
att han hade diarré och sket vart som helst! Væl hemma hos mig
igen blev han ok i magen och gick lugnt på lådan, och sedan fick
han ett nytt lugnare hem.

Bansan, javisst är det som du säger att den rekommenderade åldern för kattungeflytt har stigit. Man har genom forskning kommit fram till det och SVERAK-anslutna uppfödare får inte lämna bort kattungarna innan de är 12 veckor gamla. Men dina råd i övrigt stämmer ju bra. :)

/Erica

Hmmm... Ja, det blir svårt få ungarna rumsrena och sociala om de ska födas upp ute i stallet...

Blir svårt eftersom din sambo är allergisk och ni inte kan ha dem inne i huset.... Har ni kanske nåt uthus, förråd eller liknande där mamman och ungarna skulle kunna bo?

Håller med de övriga att de ska stanna hos mamman tills de är minst tolv veckor. Kanske ännu lite längre om de är tänkta att bli goda jägare. Mamman lär upp dem, om hon har möjlighet.

Skjøldur skrev:
Det billigaste man kan ge ungarna som ændå ær någotsånær vettigt ær Mjau torrfoder i femkilospåsar på Granngården. Man kan bløta upp
det i mjølk, om ungarna tål mjælk. En del gør det, andra inte.
Avmaska och vaccinera dom och ta några hundra styck, det ær dom værda. Jag brukade ta telenr till kattungekøparna och sedan ringa
efter några veckor och fråga om allt gått bra.
En unge tog jag tillbaks før hans familj hade flera barn. Barnen var
på dagis och skolor hela dagarna men han blev ændå så stressad
att han hade diarré och sket vart som helst! Væl hemma hos mig
igen blev han ok i magen och gick lugnt på lådan, och sedan fick
han ett nytt lugnare hem.

Mjaus mat över huvud taget tycker jag är kanonbra till katter med normalbehov. Ger både blötmaten & torrfodret till allla mina katter (plus lite tillskott till gammelkatten). Jag skulle dock absolut välja att blöta upp det i ljummet vatten. Katternas magar klarar oftast av vanlig mjölk väldigt dåligt. Vissa kan rent av bli riktigt dåliga av det.

Håller absolut med om att det vore bra att se till att ha dem maskade & vaccinerade & gärna följa upp lite med de nya ägarna.

Sotis skrev:
Hmmm... Ja, det blir svårt få ungarna rumsrena och sociala om de ska födas upp ute i stallet...

Blir svårt eftersom din sambo är allergisk och ni inte kan ha dem inne i huset.... Har ni kanske nåt uthus, förråd eller liknande där mamman och ungarna skulle kunna bo?

Är det bättre att de sitter instängda i ett förråd, än att de är i stallet där jag är hela dagarna?
I så fall har vi olika syn på djurhållning.

Inte om du är i stallet hela dagarna, det är ju bäst att de är där du är, så de blir sociala och vana människor. :)

Kommer mamman fram till dig och kelar? Får du hantera ungarna utan att hon blir orolig? Nu när de blivit två veckor gamla är en jätteviktig period för att prägla dem på människa, man måste flera gånger dagligen lyfta upp ungarna och gosa.

Men kanske skulle du ta in dem någon annanstans till natten? Så de vänjer sig vara inne.

Jag tror också det kan bli svårt med att få dem rumsrena om de bara är i stallet.

Sotis skrev:
Jag tror också det kan bli svårt med att få dem rumsrena om de bara är i stallet.
Det behöver det ju inte bli, om de har nära till kattlåda. T.o.m. katter som växer upp utan kattlåda blir ju oftast rumsrena när man tar in dem (exempelvis hemlösa katter eller stallkattungar som tas hem). Annars hade nog inte folk tagit hem kattungar från stall och ladugårdar så ofta. ;)

/Erica

Sotis skrev:
Men kanske skulle du ta in dem någon annanstans till natten?

Stallet har både tak och väggar. Förstår inte att de skulle bli mer rumsrena om jag låste in dom i typ lekstugan istället.
När de blir lite större så kommer jag att ställa dit en låda, bredvid halmhögen där mamman gjort ett bo, så de kan lära sig gå på lådan, som nån här ovan tipsade.
Och ja, vi hålls en hel del med ungarna, och morsan blir inte orolig, men hon håller ett vakande öga på vad vi gör med dom.

Okej! :)

Det var bara en fundering, för min del tror jag det skulle gå lättare att få dem rumsrena och vana vid hur man beter sig inomhus, om de inte bodde enbart i stallet.

Men om ni tror det går bra ändå, så visst... Bara bra! :) Var bara en fundering, inte att jag menade man måste göra så...

Mina två katter är födda i stall. När jag tog hem dem så satte jag dem på lådan en gång och efter det var de rumsrena - plättlätt. samma sak med stallkattorna - ibland får de bo inomhus för att jaga möss - då får de låda och de vet precis vad man har den till. Så att få en stallkatt rumsren är INTE det minsta svårt.

Det är inte ovanligt att honorna löper om några veckor efter kullen, och kommer med nya ungar strax efter att den förra kullen flyttat. Detta är nästen det enda tillfället när jag rekommenderar att du har henne på p-piller tills ungarna flyttat. Kastrera nu sliter för mycket på henne, och en ny kull om nio veckor är väl knappast vad ni har tänkt er. Vaccinera dem minst en gång innan försäljning (grundvaccination är två sprutor med 3-4 veckors mellanrum), ta en femhundring för dem om de är färdigvaccinerade och skicka med lite goda råd till nya kattägare (du kan få låna min "lapp" om du vill, lite tips om foder, vaccinationer, kastrering, försäkringar mm)

Liknande trådar

Katthälsa Som rubriken lyder, vår ena honkatt är dräktig och hon har inte visat tecken på löp nära inpå/innan vi upptäckte hennes dräktighet. Hon...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 008
Senast: Puffindog
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 977
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama