Kattungar, hur gamla?

C

Calenfiriel

Hur gamla får dom vara när man tar dom från mamman?

Jag vet att tolv veckor är rekommenderat, men paret som jag ska få kattungen av hävdar att åtta veckor räcker. Åtta veckor!? :eek:

Kan det verkligen stämma? Jag har hört att t.ex. tio veckor är ALLDELES för tidigt ju!

Samtidigt som jag vill ha katten nununununu :love: så vill jag ju självklart att den ska ha utvecklats normalt, fått den tid hos mamman den behöver o.s.v. Känns VÄLDIGT oförnuftigt att acceptera deras "åtta veckor"...
Borde jag tjata emot och be dom behålla den tills den är tolv, eller finns det nån ålder man kan kompromissa och stödmata eller så (jag är hemma dygnet runt) ifall de vägrar ha kvar den så länge som de borde?

Vad är tidigaste hyfsat acceptala ålder?

Sv: Kattungar, hur gamla?

MINST 12 veckor, gärna några veckor till. Det finns inget du kan göra för att göra det lättare att ta den tidigare, det är mestadels för att psyket ska utvecklas normalt som de ska stanna hos mamma och syskon, och ingen människa i världen kan ersätta det. Jag släpper mina vid 14 veckor, och det är en snabbutvecklad ras...

Det finns många härliga kattungar, låt inte folk gå kvar i gamla felbeteenden genom att acceptera det, i slutändan är det inte vi som lider av djur med psykiska problem, utan djuren själva. Hur jobbigt vi än tycker det är med en katt som snuttar på tyg eller i vuxen ålder "glömmer bort" att den varit rumsren så är det ännu värre för sjuret som inte fungerar normalt.

Hittade detta: http://www.katter.nu/kattstatus/12veckor.html och har bestämt mig för att vad dom än säger så tar jag inte katten förrän vid tolv veckor, minst! (Kanske kan arrangera så att det inte ALLS passar att komma och hämta katten vecka efter vecka tills den är gammal nog? :angel: )

Det verkar som om en av de andra i kullen ska få stanna till 12 veckor p.g.a. att den nya ägaren skulle flytta precis innan och inte ville att kattungen skulle få flytta fler gånger i onödan, så jag kanske kan tipsa dem om att behålla min lille som sällskap under tiden så inte den sista kattungen blir ensam?

Du borde tjata och ta den när den är 12. Jäkla oseriösa uppfödare:mad:
Jag drar en parallell till människan. Katten är fysiskt mogen när den är åtta veckor för att flytta hemifrån, precis som barn är fysiskt mogna när vi är 12 år. En 12-åring kan båda laga mat, tvätta och klara ett hushåll... Men hur skulle det här barnet må psykiskt? Det är fortfarande ett barn.
Med kattungen är det precis samma, den behöver de där extra veckorna för att bli psykiskt mogen också.

Om du tar den för tidigt kan den börja med "konstiga" beteenden som sitter i hela livet. Den vet inte riktigt hur den ska bete sig och är väldigt osäker som katt.

Jag tycker att du ska ta ett rejält snack med den där sk. uppfödaren och stå på dig, hur frestande det än är med en åttaveckors kattunge. Du får en lyckligare katt om du låter den vara hos mamman längre!

Det var ett bra val.
(Läste inte hela tråden):angel:

Ingen uppfödare förresten, bara vanliga människor som parat sina katter. :smirk: Men det är bra att de är noga med att ungarna får seriösa hem iallafall och inte lämnar dem vind för våg som många andra. Och honan ska kastreras efteråt.

Men jag ska säga till att de får behålla ungarna en månad extra!

Sådär, nu har jag skrivit och frågat, får se vad dom säger :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Vi omhändertog en katt som var 8 veckor (han behövde komma bort från dem dumma människorna) och det märktes ganska tydligt att det var för tidigt, han låg nämligen och försökte dia våran andra kastrat här hemma, det var ganska gulligt faktiskt och han brydde sig inte om att lillen gjorde det heller, han tvättade honom samtidigt i stället och då spann bäbisen.:love: Det var lite jobbigt att varje kväll höra en massa slaffsande ljud från lillskruttas, men men...
Hur som helst när det gäller liv eller död, ja då sket jag i den regeln. Idag är han helt underbar och bäst.

Håller med 12 veckor ska det vara.. Jag har dock tagit hem mina vid 8 av olika orsaker, samt hittat en som var runt 5 veckor i skogen (!). Alla har blivit helt underbara katter och väldigt "mammiga", men det beror nog mer på mig än åldern skulle jag tro.

Vi har haft x antal katter och förr var det alltid 8 v som gällde, el ja det var det alla sa.Nu har jag också hört 12 v och många som fått vid 8 v har haft problem med innekissande osv.

Sen undrar jag.Vad jag förstått så är 8 v vanligast när man tar en hund.Vad skiljer katten mot hunden?*nyfiken* Jag fick min valp när han var 11 v och det verkade bra.

mellan 10-12 veckor.. men man ska helst vänta till 12 veckor.. men har dom börjat äta själv och klara sig bra utan mamman vid 10 veckor så går det bra då också.. men absuolut inte 8 veckor..

Hundar oc katter är helt olika djur med olika psyken, gruppfunktioner och språk, så man kan öht inte jämföra deras psykiska utveckling.

En katt som lämnar mamman ska i det vilda vara "färdig", den måste vara beredd att förse sig själv med mat, vara vaksam på faror och försvara sig. Det finns ingen flock som kan stötta den och tillåta den att växa in i rollen.

En katt befäster sin rumsrenhet i sin uppväxt, en hund lär sig det av sin ägare.

En hundvalp som flyttar ska ju inte bli vuxen, den ska bara tas upp i en ny flock. Jag har inte så stor erfaranehet av valpar att jag kan avgöra om 8 veckor egentligen är optimalt, men hur som helst är det ju lättare om valpen flyttar innan den blir för "rotad" i sin första flock.

När det gäller hälsan tror jag skillnaderna är mindre. Vi (dvs de kattuppfödare som behåller ungarna längre) vill att immunförsvaret ska vara välutvecklat så att ungen inte är känslig för infektioner i en redan känslig tidpunkt. Det går inte att göra på något annat sätt än att vänta tills de fått sina två sprutor, och gått tillräcklig tid efter det för att vaccinet ska ha verkat. Börjar man vaccinera tidigare minskar man effekten av vaccinet, och kan riskera mer biverkningar. Ur den synvinkeln är ju hundar inte färdiga vid leverans.

Det finns ju uppfödare som inte vill leverera sina valpar förrän senare också, men jag har aldrig diskuterat frågan med dem eftersom en ny hund ligger ett par år framåt än så länge.

Precis som Sassy skriver beror detta på att hund och katt är olika slags djur. Katter är solitära djur medan hundar är flockdjur. Ett flockdjur ska präglas på sin nya ägare eftersom valpen trots allt ska bli medlem i den nya flocken. Då vill man inte att den ska rotas och formas efter den flock den fötts i.

En katt ska som solitärt djur avvänjas ordentligt så att den blir en självständig individ... om man vill att katten ska fungera som en katt that is. Katter är även mer känsliga för stress vilket spelar stor roll om kattungen ska flytta till ett hushåll där det finns andra katter. Djur som inte är gjorda för att leva i flock har inte heller ett immunförsvar anpassat efter det så en kattunge bör vara fullvaccinerad när den flyttar till sitt nya hem pga. stressen flytten och de nya familjemedlemmarna innebär.

Min ena katt fick vi när hon var 7 veckor. Det var alldeles för tidigt, men om det är akut funkar det. Se till OM du nu nödvändigtvis MÅSTE ta katten innan 12 veckor, att den kan grunderna i livet. Min kunde inte gå på låda eller gå i trappor, så det fick jag lära henne. Hon blev dock sur som vuxen och vi ska snart avliva henne pga. aggrisivitet. Hon har annfallit 3 människor, varav mej 2 gånger. Under 12 veckor så försök veta vad katten kan innan och hur den är

Jag tycker att det är bra att de måste vara minst 12 veckor när man tar dem från mamman. Min familjs förra katt togs från mamman när hon bara var 8 veckor och det är ju lite väl tidigt tycker ju de flesta, men mina nuvarande katter var säkert 14-15 veckor när vi fick ta hem dem.:)

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 368
Katthälsa Jo, jag har tre stycken urgulliga kattungar, de är tre veckor om två dagar. Mamman har börjat krångla och jag måste börja stödmata. Jag...
Svar
2
· Visningar
1 462
Senast: Sol
·
Övr. Katt En bekants bekant har en vildkatthona med ungar på sin tomt. Åldersbestämningen av ungarna är vag - personen säger att de är mindre än...
Svar
16
· Visningar
5 287
Senast: Sol
·
Katthälsa Ni kommer i kontakt med en kille som hittat några kattungar och en mamma övergivna utomhus, alla i dåligt skick. Han kan ingenting om...
Svar
17
· Visningar
7 356
Senast: Majvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama