kattstöld

Pelle88

Trådstartare
Hej! Behöver synpunkter och så. Min utekatt Pelle som jag bott med i 5 år försvann förra veckan. Jag hade ytterdörren öppen varje natt och sov i minusgrader. La ut mat och vatten på uteplatsen.

Sen ringer telefonen igår från ett djursjukhus i Göteborg och berättar att en kvinna kommit in med Pelle för att han verkar "sjuk". Jag blir jätteshockad och rädd. Åker dit och hämtar Pelle och då har kvinnan redan åkt. Får reda på av veterinären att hon hållt Pelle i sitt hem i mer än 5 dygn, matat honom etc. Sedan trodde hon att han var sjuk och åkte in till veterinär. Visar sig att han är fullt frisk. Kvinnan har såklart endast åkt in för att hon trodde han var sjuk. Veterinären sa till henne att han är ju id-märkt och det var på deras begäran jag ringdes upp.

Min syster ringde till kvinnan igår och gav henne en rejäl utskällning om att en INTE tar in eller matar andras husdjur då detta betingar katten till att återvända till henne. Hon var helt oförstående och pratade som att "Pelle valt ut henne". Hotade henne med polisanmälan.

Är jätterädd för att släppa ut Pelle nu för att kvinnan ska "ta över" honom igen. Har ni varit med om liknande och vad ska jag göra?:(

Hej! Behöver synpunkter och så. Min utekatt Pelle som jag bott med i 5 år försvann förra veckan. Jag hade ytterdörren öppen varje natt och sov i minusgrader. La ut mat och vatten på uteplatsen.

Sen ringer telefonen igår från ett djursjukhus i Göteborg och berättar att en kvinna kommit in med Pelle för att han verkar "sjuk". Jag blir jätteshockad och rädd. Åker dit och hämtar Pelle och då har kvinnan redan åkt. Får reda på av veterinären att hon hållt Pelle i sitt hem i mer än 5 dygn, matat honom etc. Sedan trodde hon att han var sjuk och åkte in till veterinär. Visar sig att han är fullt frisk. Kvinnan har såklart endast åkt in för att hon trodde han var sjuk. Veterinären sa till henne att han är ju id-märkt och det var på deras begäran jag ringdes upp.

Min syster ringde till kvinnan igår och gav henne en rejäl utskällning om att en INTE tar in eller matar andras husdjur då detta betingar katten till att återvända till henne. Hon var helt oförstående och pratade som att "Pelle valt ut henne". Hotade henne med polisanmälan.

Är jätterädd för att släppa ut Pelle nu för att kvinnan ska "ta över" honom igen. Har ni varit med om liknande och vad ska jag göra?:(

Kan mycket väl bli så att din katt smiter hem till kvinnan igen, om katten associerar henne med mat och trevligheter. Märkligt beteende att hon stänger in en katt och inte släpper ut den igen? Men nu har du ju hennes kontaktuppgifter så troligen är hon lite försiktigt med att ta katten igen.

Jag gissar att hon trodde att den var hemlös, och tog hand om den i god tro. Sätt på din katt ett halsband med telefonnummer och info om att den är chippad. Då är risken mindre att någon tar över den.

Och skönt att din katt är hemma igen, och mår bra! - ska jag lägga till....

Läste igenom svaret igen och tyckte det såg lite sterilt ut.

Stöld skulle jag nog inte kalla det. Mig veterligen är den som lämnar in ett djur till ett djursjukhus ansvarig för att betala kostnaden för vården. Innan betalning så får man inte med sig djuret hem.

Vill man inte riskera att få sin katt kidnappad så släpper man inte ut den. Många katter är enkla att mata in, det klassas knappast som kattstöld.

Jag har mina tva missar bade chippade och orontatuerade och dessutom har dom reflexhalsband med resarband sa att dom kan dra det over oronen om dom fastnar. Later kanske overdrivet, men da har jag gjort det jqg kan liksom. Da en av dom var borta i somras sa spred jag lappar i alla brevlador pa byggden men fick sedan syn pa henne sjalv, inte alls langt bort.

Går katten lös ute finns alltid en risk att någon kommer mata in den, tyvärr. Det är inte mycket att göra åt annat än att prata med den som matar katten. Om personen stänger in katten kan det möjligen handla om egenmäktigt förfarande. Stöld är det inte såvida inte katten betingar ett högt ekonomiskt värde.

Ja det låter ju konstigt helt klart. Vet du om kvinnan bor i närheten? Ha katten inne i en period om du är orolig?

Visst förstår jag att du inte vill att katten ska flytta hem till någon annan, men var glad över att det åtminstone verkar vara en hygglig människa som haft din katt under denna tid, och lär dig av detta. Nu vet du ju att katten kan lockas av andra med lite mat så det är ju jättelätt för en djurplågare att få tag på katten, så jag hade haft den inne hädanefter av just den anledningen och inte av rädsla för kvinnan.

Jag forstar din radsla for att katten ska ga till fel person, men ar han nojd med att vara innekatt, om han lider sa tycker jag anda inte att du gor ratt. Om han ar duktig pa att folja med dig sa kan du val ga pa promenad med han los.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 339
Senast: Celinehenn
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 074
Senast: tott
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 943
Senast: Kilauea
·
Katthälsa Min katt har gått ner i vikt från 5 kg för två år sedan till 3,6 kg idag. Han är utekatt och har hållit sig undan och kommit in mer och...
Svar
7
· Visningar
4 272

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar