Kattsand utanför lådan

fia0

Trådstartare
Är det någon som har ett tips på hur jag ska göra för att slippa kattsand i hela lägenheten? Nu har jag ett "katthus" och det fungerar ju bra, förutom att kattsanden förljen med ut därifrån..... :mad:

Sv: Kattsand utanför lådan

Det finns sen slags gummimatta som man kan köpa o lägga utanför kattlådan.
Där fastnar förhoppningsvis sanden.

klipp håret mellan trampdynorna.... eller köp annat grus, det är ju inte allt som följer med ut i lägh, eller så kan man ha en liten matta utanför så de kan stampa av sig när de kissat.

fia0 skrev:
Är det någon som har ett tips på hur jag ska göra för att slippa kattsand i hela lägenheten? Nu har jag ett "katthus" och det fungerar ju bra, förutom att kattsanden förljen med ut därifrån..... :mad:
Jag använder vanliga billiga dörrmattor framför toahusen. Fungerar alldeles utmärkt.

Jag har en riktig sandare hemma, och håller just nu på o provar med dörrmatta framför lådan. Det här är en sån matta i flätat nånting.. ser ut som trätrådar.... Katten brukar normalt krafsa utanför lådan innan han går ut, och då dra med en massa sand ut. Nu krafsar han på mattan och sanden hamnar där. sen är det bara att lyfta på mattan, sopa ihop den sanden som är där och kasta tillbaka in i lådan!

Skönt att kunna gå barfota hemma.... och inte ha sand i sängen!!

Var kan man hitta en sådan gummimatta?

Ska prova att klippa håren mellan tassarna också...

Jag kör med 50 cm höga backar, inga riktiga kattlådor här inte för de är värdelösa, (jag antar att de sprätter ut sanden?)

Det är nog snarare att sanden följer med tassarna ut. Så är det i alla fall med mina katter. Jag har rätt höga kanter på lådan och de sprätter inte ut, men sanden följer med ändå.

Sätt huset med öppningen mot en vägg, fast givetvis så pass långt ifrån att katten kommer in och sätt en matta med nån sorts lugg utanför. Så gjorde jag och det minskade drastiskt mängden kattsand som hamnade utanför lådan.

Jag har en bilmatta i gummi från Mekonomen som dörrmatta till kattlådan, den har lagom höga kanter och samlar upp sanden bra. Dessutom var den mycket billigare än mattorna från djuraffären.

Tack så mycket för alla tips. Sandmängden utanför lådan är redan rejält reducerad. :bow:

Sätt små tofflor på kattfötterna :-)...äh, bara skojja...Jag har en liten matta framför lådan, där samlas det mesta ströet.

Liknande trådar

Övr. Katt Katten finns inte längre. Kvar finns tre generösa lådor med kattsand, plus en halv förpackning. Använt Ever Clean. Jag har städat ur...
Svar
6
· Visningar
808
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 111
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 366
Senast: ameo
·
Övr. Katt Hejsan, jag ska åka tåg med min nya katt Mezzi ( har haft honom i 3 veckor och han är 5 månader gammal) i 5,5h på fredag. Har försökt...
Svar
5
· Visningar
371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Distansritt
  • Enögd häst
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka