Kattsand att spola ner?

B

Benso

Nu måste jag fråga, en kompis till mig sa att hon köpt en kattsand som man kan spola ner i toaletten. Alltså en kattsand gjord på "papper" som bara var att spola ner när man mockade... Jag har aldrig sett den, men det verkar ju onekligen väldigt praktiskt, just nu går det ju åt en hel del plastpåsar, pluss att man lär slippa mkt av lukten när man kan spola ner det direkt. Någon som vet vilken det var?

Annars vad har ni för bra kattsand som absorberar lukt och är klump-bildande? Har inte på 2 år hittat någon jag är riktigt nöjd med och nu när vi har 2 katter så blir det ju destomer mockning.

Sv: Kattsand att spola ner?

Antar att det är papperspellets hon använder. Det påstås att de kan spolas ner säkert men det stämmer inte. Det finns kattägare som bittert fått erfara det efter att ha fått totalstopp i avloppen av pelletsen.

hej, den kattsanden som är gjord på papper heter toalätt, kostar ca 30kr. men att den ska man byta efter 3-7 dagar. har dock aldrig prövat den själv. vet också att det finns en hos vetrinären man kan köpa men,har inget pris på den.
Jag kör med sånna kristaller,best friend. Fresh and easy kostar dock 115 kr men, man behöver inte byta kattsand på en hel månad.
urinen absoberas in i kulorna veilket innebär ingen lukt, det ända man behöver göra är att plocka bort bajset och spola ner det i toan.
Annars brukar ikkeklumpande kattsand lukta väldigt mycket men inte denna. /johanna

jag hr toalätt, bajset spolar jag ner. Annars tömmer jag lådan en gång i veckan, hinner aldrig bli ngn lukt, dammar inte o går att återanvända, mkt bra!

Jag kör med sånna kristaller,best friend. Fresh and easy kostar dock 115 kr men, man behöver inte byta kattsand på en hel månad.
urinen absoberas in i kulorna veilket innebär ingen lukt, det ända man behöver göra är att plocka bort bajset och spola ner det i toan.
Annars brukar ikkeklumpande kattsand lukta väldigt mycket men inte denna. /johanna
Håller den undan bajslukten oxå?

jag använder toalätt, men fortfarande bajspåsar.
luktar inte alls mycket (har då ändå två lådor och två katter i sovrummet på 12kvm).
strör på lite kattsandsuppfräschare från djurmagazinet (rosa burk) då och då.

*kl*

Jag trodde nästan att det kunde varit toalätt hon använde, jag provade den för ett tag sen och tyckte inte alls om den, dels tyckte jag att själva katt"sanden" luktade konstigt i sig och sen hade den dålig uppsugnings-förmåga.
Den där från bestfriend, hur pass bra absorberar den lukten då? Jag tycker att det luktar hur jag än gör... Kör också med såndär kattsandsuppfräschare. Eller så är jag bara känslig kanske ;)

*kl*

Jag trodde nästan att det kunde varit toalätt hon använde, jag provade den för ett tag sen och tyckte inte alls om den, dels tyckte jag att själva katt"sanden" luktade konstigt i sig och sen hade den dålig uppsugnings-förmåga.
Den där från bestfriend, hur pass bra absorberar den lukten då? Jag tycker att det luktar hur jag än gör... Kör också med såndär kattsandsuppfräschare. Eller så är jag bara känslig kanske ;)

Kristaller är superbra, de absorberar all urin och håller undan lukten. Funkar super även till hankattskiss. Tyvärr blir det svindyrt i längden och det är ett helvete att trampa på dem, det gör fruktansvärt ont.

Kristaller är superbra, de absorberar all urin och håller undan lukten. Funkar super även till hankattskiss. Tyvärr blir det svindyrt i längden och det är ett helvete att trampa på dem, det gör fruktansvärt ont.

Ja, jag har ju inte lust att lägga ner hur mkt som helst bara på kattsanden så jag får väl prova några fler sorter... Tycker att man borde ha gått igenom lagret vid det här laget...
Ja, jag köpte ett sånt "hus" som dom går in i, men lite hamnar ju ändå utanför... inte så skönt när man kommer ut ur duschen :crazy:

Jag har en sån sort, Cats best Öko plus. Och det fungerar verkligen bra att spola ner den. Man får inte ta för stora klumpar bara, men eftersom jag tömmer lådan direkt när katten har använt den så är det normalt inget problem. Har bar fått stopp i toan en gång innan vi hade lärt oss hur man skulle göra.

Däremot så dammar sanden väldigt mycket. Ett klibbigt damm som finns överallt. Mycket värre damm än med andra sorter.

Jag använder katty kattströ, 10 kg för ca 70kr. Klumpbildande och jag tycker inte det luktar kiss och bajs. Har 2 lådor och 4 katter, gör rent i lådorna varje kväll.

hcw246 Var köper du den kattsanden?
Jag har två katter och en låda, gör rent (oftast) på morgonen och kvällen... Tycker ändå att det luktar lite, men det kasnke är för att jag alltid av nån anledning lyckas komma hem med sån Icke klump-bildande och den luktar antagligen mer eftersom man aldrig riktigt kan få bort allt urin...

jag köper den på willys, finns i de flesta vanliga mataffärer tror jag. En blå påse med en svart-vita kattmamma som sitter i lådan och ett kattbarn sitter utanför. Nu är ju mina katter ute mycket och gör de flesta ute så det är kanske därför som jag inte tycker det luktar.

Tack ska komma ihåg det :) Ja, mina är ju bara inne, i somras var de ute på landet hela sommaren och jösses vad skönt det var att slippa mocka :D

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 416
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 481
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Mycket tacksam för tips på kattsand som går att spola ner. Har läst många inlägg här men de är väldigt gamla, över 10 år. Min katt ska...
2
Svar
39
· Visningar
17 757
Senast: Asko
·
Övr. Katt Jag tänkte testa om jag kan lära min katt att gå på toaletten, hon har tydligen gjort det hos tidigare ägare så hon är inte helt obekant...
Svar
13
· Visningar
6 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka