C

Cernika

Fick information om vaccinering i samband med att vi gjorde det. Där stod det självklart att varje ansvarfullt kattägare vaccinerar sin katt. Det stod även att det då och då bryter ut epidemier. Dock sällan i storstadsområdena där de flesta tycks vaccinera sina katter. Det var enligt den informationsbroschyren vanligare på landsbygden med kattpestutbrott.

Jag fick inte ihop den informationen i min hjärna. Hur kan det komma sig att det är vanligare med utbrott av kattpest på landsbygden för att katter i storstaden i normalfallet är vaccinerade om det är så att det finns 30 000 vildkatter bara i Stockholm??? Borde inte det vara värsta kattpesthärden?

Sv: Kattpest?

Det handlar, tro det eller ej, mycket om hur stor del av populationen som är vaccinerad. Om 70% (tror det är 70% som gäller) eller större andel av katterna i en population är vaccinerad mot tex. kattpest är risken för en epidemi väldigt liten. De ovaccinerade katterna "skyddas" mot smitta för att så stor andel av katterna är vaccinerade och inte kan sprida smittan vidare.

På landsbygden där det visserligen finns färre katter, men större andel är ovaccinerade är risken för smittspridning mycket större.

Sedan kan det faktiskt vara så att många av de förvildade katterna är vaccinerade mot kattpest. De har kanske tillhört någon någon gång i tiden och vaccinerats och kattpestvaccinet är väldigt effektivt och kan kanske ge livslångt skydd (så långt skydd som 7 år har kunnat uppmätas iaf, utan revaccinationer då).

Liknande trådar

Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 521
Senast: Liten
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar