D

dolphinsmile

Hej, är lite halv lycklig och bara måste berätta min historia.

Jag har en kattmamma som har ungar på två veckor. Hon har fått sitt första p-piller för ett par dagar sen. Men tyvärr fick hon de lite sent. Hon visar ändå tecken på att hon löper. Så när vi släppt ut henne har han ibland försvunnit i timmar i sträck. Då detta inte hade stört mig förut, men nu när hon har ungar så oroar man sig så klart när hon inte komma när man ropar.

Men men det var inte så mkt det de skulle handla om.

Jag kom på en slump att tänka på sånna här gps manicker. Att det ju måste finnas nån som uppfunnit något sådant som är inbyggt i ett katthalsband. För nog vore de skönt att ha ett sätt att hitta katten när hon är ute och letar friare och har hungriga ungar hemma.

Mycket riktigt så hittar jag det, efter lite googlande. Men, OTROLIGT dyrt. Det svenska företag jag hittade tog 3000 kr för ett helt sett med sökare och mottagare.

Så jag funderade fram och tillbaka om jag skulle beställa, om de var värt det. Jag bestämde mig för att de var de, men att jag skulle kolla upp lite amerikanska företag först för säkerhetsskull.

Sagt och gjort. Ganska snabbt hittade jag ett bra företag som hade en mycket bättre lösning, där själva sändaren på kattens halsband bara vägde 2 (!) gram. Och priset sen... Slutsumman hamnade på 840,50 kr. inklusive frakt från Usa. Då ingick en mottagare, två små sändare och två halsband med en vattentät hållare för sändarna.

Helt otroligt, jag säger bara "God Bless America"!

Nu återstår de bara att se om det är för bra för att vara sant.. håll tummarna för att jag får dem innan nästa vecka tar slut.

Sv: Kattpejl

åhh SMART!

Skulle behöva en sådan på mig själv :angel:

Hur fungerar den? Hur ser du vart katten är? Via Internet på något vis??

Du måste verkligen uppdatera när du får hem den!

Som jag fattade de så har man en liten dosa som piper snabbare och snabbare ju närmare katten man kommer. Man kunde tydligen börja med att snurra ett varv och då känner den av åt vilket håll katten är och sen är de bara att följa pipandet.

Räckvidden var väl tyvärr inte så lång.. ett par hundra meter. Men det räcker nog ganska bra ändå. Oftast behöver man ju bara se ifall katten är i närheten och ligger och gömmer sig nånstans och därför inte kommer när man ropar.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en kattmamma som har ungar på två veckor. Hon har fått sitt första p-piller för ett par dagar sen. Men tyvärr fick hon de lite sent. Hon visar ändå tecken på att hon löper. Så när vi släppt ut henne har han ibland försvunnit i timmar i sträck. Då detta inte hade stört mig förut, men nu när hon har ungar så oroar man sig så klart när hon inte komma när man ropar.

Du menar alltså att du släppt ut en hona som har två veckor gamla kattungar, och dessutom visar löptendenser? :confused: Jag hoppas att du har kastreringstid bokad, annars lär du ha nya kattungar på gång om 9 veckor igen. Och jag tycker VERKLIGEN synd om den stackars kattmamman!

Ser inte hur en GPS-pejl kan hjälpa i ett sånt här fall...

/Erica

Haha, där kom det.

Nej jag har inte släppt ut henne när hon visade löptendenser. Hon visade inga sånna tendenser alls utan det var först när jag släppt ut henne ca en och en halv vecka efter födseln som hon inte kom tillbaka på ett par timmar som jag insåg att hon nog löpte. Därför fick hon p-piller och har hållts inne sen dess.

Med det här halsbandet kan jag släppa ut henne i en halvtimme ungefär och sedan hitta henne på en gång när hon vill ut och lufta sig. Självklart inte samtidigt som hon löper.

Du kan spara dina fördömmanden till nån annan tråd som handlar om just det. För det gör inte den här.

Varför skriver du ens om det om du inte ville ha kommentarer? Jag kommenterar endast det du skrivit om. Varför ska du ens släppa ut henne när hon har kattungar? Håller du henne inne behöver du ingen kattpejl.

Jag skulle aldrig någonsin släppa ut en hona med ungar oavsett, speciellt inte när de är så unga. Men jag hoppas fortfarande du planerat in kastrering, det är väldigt vanligt att de löper ca 2 veckor efter födseln och har hon varit ute under den perioden så lär hon redan vara dräktig igen.

/Erica

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 337
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 286
Senast: Flixon
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 055
Senast: Emine
·
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 139
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama