Kattmats-problem

Miiip

Trådstartare
Jag är ingen kattmänniska egentligen och väldans okunnig, men har två äldre kattdamer som tillhör familjen boendes hos mej sedan ca två år tillbaka. Och vi har verkligen problem. Det handlar om kattmat..

Dom verkar vara otroligt känsliga i magen, och vad jag kan komma ihåg har den ena alltid varit det men sedan en tid tillbaka är även den andra det.

Dom kräks av i princip allt. Har rådfrågat personal i ALLA djuraffärer här i staden om vad sjutton man ska göra, har fått mycket tips och råd om olika kattmatssorter - inget fungerar. Har vänt mej till olika veterinärer med samma fråga, deras svar var att helt enkelt fortsätta utfodra med en och samma matsort under låång period så kanske magarna skulle vänja sej - det fungerade inte heller.

På något sätt hade den ena katten, den yngre av dom, ändå lyckats gå upp i vikt och tillsammans med veterinär beslutade vi att sätta dom på dietfoder under en tid. Ge dom portioner och inte låta det finnas fri tillgång som vi haft innan.. Köpte en 5kg's säck och satt igång att utfodra enligt rekomendationer på en gång. Under första dagarna så kräktes den ena katten efter varje måltid, inte den andra, och sen upphörde kräkningarna helt. Dom åt och mådde bra.
Säcken tog ju så småningom slut och den katten som var i behov av en bantning hade gått ner 0,5 kg som hon skulle.
Vi övergick till "vanligt" foder igen och jag börjar än en gång tröttna på att torka spyor så fort dom ätit..

Vad gör man? Det enda jag själv kan komma på är väl att utfodra med dietfodret jämt och ständigt. Men det kan väl ändå inte vara bra när dom inte behöver det?

Jag är som sagt less på det här...

Sv: Kattmats-problem

Kanske ska nämna att katterna inte på något sätt mår dåligt i övrigt. Problemet är alltså "bara" att dom får upp maten.

Det är ju svårt att veta exakt vad som orsakar problemen om nu både torrfoder och burkmat framkallar samma reaktion. Hetsätning antar jag att du har uteslutit? Att magmunnen skulle krångla på båda två känns ju rätt långsökt.

Har du provat att ge skonkost en vecka? Lammfärs och morotspuré (morotspurén är egentligen bara viktig vid diarré) brukar kunna funka bra på sådana här mysko problem. Jag vet inte varför, men det brukar hjälpa.

Om inte skonkost funkar kanske det är idé att fråga veterinären om någon medicin mot magkatarr eller liknande, tillfälligt iaf. Kanske behöver de äta det där dietfodret en längre tid för att bli helt stabila också.

Om dietfodret fungerar så kanske du ska fortsätta med det? Så kan du ju ge dom t.ex. nötfärs eller lammfärs utblandat med creme freich för att dom ska få i sig lite mer fett så att dom inte tappar i hull av dietfodret.

Om dom har känsliga magar så håller jag med Sol och Nussikan, det bästa är nog att fortsätta med dietfodret.
En del katter är foderallergiker och så måste dom äta "allergifoder" eller foder för känsliga magar hela livet för att inte få problem igen.

Hur är det med sånt du tillagat själv? Dvs t.ex kokt fisk.
Får de upp sånt också?

Det är ju svårt att veta exakt vad som orsakar problemen om nu både torrfoder och burkmat framkallar samma reaktion. Hetsätning antar jag att du har uteslutit? Att magmunnen skulle krångla på båda två känns ju rätt långsökt.

Har du provat att ge skonkost en vecka? Lammfärs och morotspuré (morotspurén är egentligen bara viktig vid diarré) brukar kunna funka bra på sådana här mysko problem. Jag vet inte varför, men det brukar hjälpa.

Om inte skonkost funkar kanske det är idé att fråga veterinären om någon medicin mot magkatarr eller liknande, tillfälligt iaf. Kanske behöver de äta det där dietfodret en längre tid för att bli helt stabila också.

Hetsätning är uteslutet ja, om äter varken snabbare eller långsammare nu än förut. Enda skillnaden i den vägen är att dom inte har fri tillgång längre.

Det där med skonkost har jag inte ens hört talas om. Är det något man brukar ge vid magproblem? Ställer mej lite skeptisk ändå till det eftersom den ena av dom inte kan behålla köttfärs, men det är kanske lättare med lamm?
Tar nog och ger det ett försök i alla fall!

Men magkatarr? Borde inte det märkas i övrigt på katten att den mår dåligt då? Jag vet ju själv hur jag mår när jag råkar ut för det..
Katterna är väldigt pigga och krya i övrigt, finns inte minsta lilla sjukdomstecken på dom bortsett från det här. Dom är regelbundet undersökta av veterinär och inte heller vet. kan se något fel på damerna. Det är helknepigt..

Om dietfodret fungerar så kanske du ska fortsätta med det? Så kan du ju ge dom t.ex. nötfärs eller lammfärs utblandat med creme freich för att dom ska få i sig lite mer fett så att dom inte tappar i hull av dietfodret.

Men är det verkligen nyttigt att ge dom dietmat när det är till för bantning? Det måste ju på något sätt innehålla mindre av något dom behöver? Eller har jag fått det där om bakfoten?

Som sagt, jag ställer mej skeptisk till det här med färs. Creme fraiche är helt uteslutet, det vet jag sedan tidigare att det inte fungerar.

Hur är det med sånt du tillagat själv? Dvs t.ex kokt fisk.
Får de upp sånt också?

Kokt fisk går oftast att ge till den yngsta av dom utan att hon reagerar. Men den äldre är det helt uteslutet till, det enda hon kan äta som inte är kattmat är lite smör utan att det händer något.

Men det kan alltså vara värt att gå över till dietfodret igen? Är det något man borde rådfråga veterinär om eller är det bara att vänja in dom på det igen och fortsätta ge? Jag vill i alla fall absolut inte att dom ska ner mer i vikt nu..

Ändrar lite i min tidigare åsikt, det beror ju på vilken dietmat det var. Var det dietmat för bantning så kanske man inte ska gå över till det, isåfall måste man ju ge mer mat för att katten ska hålla vikten.
Men det finns ju dietmat som är till för katter som är känsliga i magen. Royal Canin Sensitive till exempel, kommer inte ihåg vad de andra sensitivefodren heter.
Sen finns det ju speciellt foder för om katten är allergisk mot någon beståndsdel i fodret. RC Hypoallergenic eller Hills z/d finns det då bland annat...

Lammfärs brukar vara bra när kattmagar är upprörda.

Magkatarr kan katter ha utan att det märks särskilt mycket på dem, det känns dock inte sådär väldigt troligt att båda skulle ha magkatarr. Jag tycker överlag att det är lite märkligt att båda har samma problem, då förs ju tankarna mer till någon smittsam sjukdom men jag kommer inte på någon som leder till just "bara" kräkningar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka