P

Pantalon

Jag har sökt bland lite kattfodertrådarna här och funderar lite på om alla kattägare ger kattfoder till sina små.
Jag menar alltså foder som köps som kattmat

Finns det ingen som ger människomat till katter längre..?

När jag var mindre så fick gårdskatterna rester från dagen.
Tisdagar var fiskbilen här så då blev det fiskrens och stekt fisk-rester osv, ni förstår vad jag menar.
Däremellan fick de mjölkersättningsmjölk, ägg och bröd som komplement.

Jag vet väldigt lite om katters behov och natur men vad jag har förstått är att de är ganska inriktade på en kost med mest kött.

Numera är det ju lite annorlunda än när jag var liten.
Här hemma ger vi nu torrfoder, kanske till viss del för att det inte blir rester så att det räcker till alla djur men det händer såklart att de får annat.
Tex an vi köpa billigare ägg och då får de av det för jag har fått för mig att det kan vara bra för dem. Och så blir det ju lite rester då. Dessutom så lägger jag gärna till lite våtfoder när det var längesen det blev rester över.

Men hur är det idag. Ger man katterna annat än torr-/våtfoder?
Är det bra för katterna?
Vad kan ni ge förutom kattfoder?

Sv: kattmat

Jag ger inget torrfoder och väldigt sällan burkmat. Mina katter får främst kött, ben och inälvor. Även äggulor, youghurt och dylikt. Här är alltså huvudfödan sådant som inte är torrfoder eller våtfoder. ;)

"mina" missar får burk och torrisar.

Har provat ge dem lite av varje men de äter inget av det som föräldrarnas katter alltid älskat. Här ratas all människomat förutom räkor.

Föräldrarnas knapprar pasta, mackaroner, gröt m.m

Jag ger mina katter rester. De äter det mesta, kanske även sånt som jag tycker att de inte borde gilla, såsom aioli... Den ena katten älskar alla såser. Allt de äter är kanske inte bra, men jag antar att de inte äter om de inte vill ha. För det är ju inte den enda maten de får, torrfoder finns alltid. Det är bara om det blir över de får våran mat.

Vi ger våra katter alla slags matrester som blir över när vi äter och dom äter det mesta! Får även forrfoder och fångar egen mat i stallet.

Genom att servera rå köttfärs blir man ju alltid populär ;)

Här är det fri tillgång på torrfoder som gäller. Utöver det serveras det "fjäsk" ett par gånger om dan. Allt från middagsrester, tonfisk, räkor, ost, leverpastej...whatever de äter om jag bjuder, faktiskt:angel:

Funderar på om någon har testat att "barfa" katterna? Det finns ju kanonbra hundmat man kan köpa fryst... kan man ge sån till katterna?

Jag BARFar. De frysta färskfoder som finns för hund är inte lämpliga att ge till katter. De innehåller för lite fett, protein, taurin, A-vitamin och andra viktiga näringsämnen.

Flr min del ger jag torrfoder för att jag är så hemskt okunnig vad gäller annan föda, hur och vad de ska ha ochhur mkt, etc. Jag har kommit fram till ett torrfoder som de verkar må väldigt bra av att äta och hoppas att det duger. :crazy:

Gud, det är ju faktiskt pinsamt när jag tänker på det.

Mina får Nutro Coise som bas och sen får de färsk fisk och annat som komplement.

Sol: En fråga. Hur gör du när du matar dina missar? När mina damer får färk fisk tex, så drar de runt det i hela huset. :crazy: Inge kul alls. Hur får du dem att hålla sig "på tallriken"? :D

mina katter får knapers som bas. sedan får dom rester ibland sedan tar dom ju även mycket möss och fåglar ute :)

Våra får torrfoder som bas, den lilla äter bara det, har provat att ge blötmat men det gillar hon inte. Den stora däremot får blötmat två gånger om dagen. Just nu mjautetrapak, tidigare whiskas portionspåsar. Han brukar byta lite vad han tycker om. :angel:
Ingen av våra gillar räkor, men lax kan gå ner hos den stora ibland.

Oftast är det inga problem när de äter, det är mest bara när de får ben som de slabbar runt.

Tror aldrig att jag har sagt att de håller sig på tallriken. ;)

Det gör faktiskt mina:laugh:. Eller rättare sagt, på underlägget. De har varsitt underlägg i varsin ände av köket, där står deras matskålar.

När jag ger råa kycklingvingar stänger jag köksdörren så att de inte drar iväg med sina byten. Sen får var och en sin kycklingvingedel på sitt underlägg och där käkar de upp.

Delar du maten? Alltså skär/mixar du den?

Får mina ngt som är större än en mumsbit ska det dras genom hela huset innan det går att äta. Kan det bero på konkurrensen? De äter ju i regel på samma "tallrik".

Det får blandat. Ibland får de färs, ibland får de bitar (dock alltid stora bitar) och ibland ben. Sedan får alla här en varsin matskål, förutom kattungar, så de behöver inte konkurrera om maten. Däremot brukar ett underlag som erbjuder lite motståd, tex. en matta:angel:, uppskattas när de äter ben. Då tenderar maten att hamna långt ifrån matskålen.

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Kan börja med att vet har kollat kissen men inte har några förslag (inriktad på produktionsdjur bör tilläggas) Andra gången min katt...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: vinkelina
·
Katthälsa Jag är inne på att byta torrfoder till mina katter. De har fått Carnilove det senaste, som jag tyckte var bra eftersom de inte tycker...
2
Svar
35
· Visningar
5 500
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar