Kattmamma på vift

D

dofine

Min katthona har lämnat hemmet sedan snart 2 veckor sedan. Hemma finns 3st av hennes kattungar som är ca 5månader.Hon har aldrig fräst eller markerat att kattungarna inte får dia från henne utan har tillåtit ungarna att dia henne fram till förra tisdagen då hon försvann hemifrån. Dock har hon lämnat en död fågel (utan huvud) på balkongen efter en veckas frånvaro. Undrar bara om någon vet/varit med om samma när det gäller separation mellan kattungar o kattmamman.

Sv: Kattmamma på vift

Är kattmamman fortfarande okastrerad? Då kanske hon löper och är ute och träffar trevliga kattkillar.Har mamman fått gå ute hela tiden kan hon vara dräktig igen och då är det de ungarna som hon vill beskydda.
När jag var ung försvann vår honkatt, där var en av kattkillarna kvar.Han hade nog hunnit bli könsmogen så det kan ha spelat in.Honkatten återfanns aldrig.
När jag har haft en hittekattfamilj där ungarna har blivit kvar lite längre har mamman varit ganska less när dom var runt 5 månader.Hittekatterna har inte fått gå ut och där har mamman tassat till ungarna, kanske hon skulle ha stuckit iväg om hon hade fått chansen.

Sv: Kattmamma på vift

tack för ditt svar. :) Jo, jag kan också förstå om hon är less på sina ungar men hon måste ju inte försvinna helt iväg? Hon har nu varit borta i snart 2 veckor. Dock fann vi en död fågel på balkongen (utan huvud) efter en vecka samt i igår (söndags) en död näbbmus. Samt ingen av våra andra katter har haft möjlighet att lägga några byten där så med största sannolikhet är det hon som har lämnat "maten" till oss. Så någonstans i omgivningen är hon och har väl jättekul utan ungar. Ja, tyvärr har vi inte hunnit kastrera henne. Kattungarna har diat henne framtills hon försvann för snart 2 veckor sedan.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 360
Övr. Katt Jag köpte en till, vuxen katta vid midsommartid. Säljaren sa att det fanns risk för att hon parat sig i maj för då hade hon varit borta...
Svar
1
· Visningar
1 059
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·
Katthälsa Jag har ju en kattmamma med fem ungar här hemma. Det är inte jag som äger kattmamman. Hennes ägare ska imorgon ta henne till veterinär...
2
Svar
22
· Visningar
2 365
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar