Kattlådeterror

M

mazarein

Nu vågar jag mig in här oss er, ifall ni kanske kan hjälpa mig med lite tankar...
"Adopterade" en kissekatt i vintras, som då endast gjorde sina behov ute på tidigare ställe. Men hon är tränad som liten att gå på låda, och gör det nu jätteduktigt hos oss! (Medans hon mer och mer börjar tycka det är kul att gå ut även här i hennes nya hem). Men nu till problemet.

Som sagt, hon är jätteduktig att gå på lådan. Men sen ett litet tag tillbaka, och numer varenda gång, vägrar hon att sluta kraffsa! Jag blir verkligen galen! För hon krafsar över sand över det hon gjort, men står sen också i flera minuter och fortsätter där det då är tomt på sand.

Jag börjar bli trött på att vakna runt 4 varje morgon på grund av det där jäkla ljudet av när hon står och skrapar i en tom låda hur länge som helst.

Varför gör hon det? Varför nöjer hon sig inte när det är sand över det hon vill att det skall vara sand på?

Skall jag ha i ännu mer sand, eller skall jag ha i mindre? Rengöra mindre/mer? Eller vad skall jag göra? Har aldrig haft en katt som gjort så, så jag vänder mig till er här inne ifall någon har något tips :bow:

Sv: Kattlådeterror

Mina katter har nån form av rit för sig efter de har kissat o ska krafsa i alla fyra hörnen i lådan dock krafsar de inte i botten.

Hur mycket sand har du?
Min första tanke var att du har för lite sand. De ska inte kunna komma ner i botten på lådan.
Jag har ca 10 cm tjockt lager.

Har en katt som oxå krafsar tills hon är i botten.. o jag har testat med mindre sand, jättemkt sand men ingen skillnad så nu har jag ngt mitt emellan för när jag hade jättemkt blev det så mkt i ena kanten att det "rann" över innan hon va klar i andra ändan så tyvärr har jag inget tips.

Tack för svar!
Ja, jag kan tänka mig att det är så det låter, men jag tycker att jag har alldeles lagom med sand. Har ganska så mycket, så hon kan krafsa runt i det utan att behöva gå till botten, men utan att det blir jobbigt att rengöra.

Som sagt gjorde hon inte såhär i början, vilket gör det ännu svårare att komma underfund med...

Min ena katt gör så när han har ont i magen, ofta är han antingen hård eller lös. Det är ett slags stressbeteende hos honom, för han krafsar inte alls lika intensivt när han ska kissa.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 020
Katthälsa Jag håller på att bli galen!!! Jag har två 5-månaders hankatter (ej kastrerade än) som kissar i sängen, på filtar, på handdukar som...
Svar
12
· Visningar
1 778
Senast: Rhinos
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka