Kattlåda med tak.

sandra87_

Trådstartare
Hej.
Har idag införskaffat en låda med tak och en lucka fram till min lilla kisse. Han är lite drygt 15 v nu. Anledningen är att han gräver över lite väl duktigt. Blir sand i princip överallt. :p
Hur lär man honom lättast att andvända luckan? Har visat honom genom att hålla upp luckan lite men han tycker fortfarande att det är lite läskigt. Han gör vad han ska där inne, så tror inte det är lådan som är är läskig utan själva luckan.
Han sätter sig utanför och mjauar lite när han behöver gå men törs lixom inte riktigt putta själv. Jag lyfte lite och sen när han började gå in fick han putta det sista själv.
Ska jag fortsätta likadant bara?

Tacksam för tips.. :)

Sv: Kattlåda med tak.

Ja, luckan måste tas bort. Katterna gillar inte luckorna, och de får ju inte känna något obehag för att gå på lådan. Då är det lätt hänt att de börjar gå på fel ställen.

Jag har en sån, men har tagit bort luckan. Skulle aldrig våga ha den i fall dom råkar fastna. Den ena honan jag har är nervös och rädd, och kommer man in i badrummet när hon är på lådan så drar hon som en avlöning...tänk då om man haft en lucka !. Kattstackarn skulle ju få panik och säkerligen fastna...

Hej.
Har idag införskaffat en låda med tak och en lucka fram till min lilla kisse. Han är lite drygt 15 v nu. Anledningen är att han gräver över lite väl duktigt. Blir sand i princip överallt. :p
Hur lär man honom lättast att andvända luckan? Har visat honom genom att hålla upp luckan lite men han tycker fortfarande att det är lite läskigt. Han gör vad han ska där inne, så tror inte det är lådan som är är läskig utan själva luckan.
Han sätter sig utanför och mjauar lite när han behöver gå men törs lixom inte riktigt putta själv. Jag lyfte lite och sen när han började gå in fick han putta det sista själv.
Ska jag fortsätta likadant bara?

Tacksam för tips.. :)

Han kanske är för liten för luckan? Mina katter använder sina kattlådehus och har aldrig haft problem med luckan men när de var små hade de även en vanligt låda att kunna välja så egentligen vet jag inte hur de "lärde" sig men det vis du börjat med verkar ju vara ett bra sätt:)

Precis som folket säger,ta bort luckan. Tänk om du åker in till stan eller jobbar. Så vågar han inte gå in och gör det i hela lägenheten istället

Kl*

Svarar alla.
Vill helst inte ta bort den helt egentligen. Hade den borta först men då när han grävde så sprätte ju en massa sand ut iaf. Han har den gamla kvar fortfarande men den har han faktiskt inte använt. :) Har bara gått i den nya. Så han kanske har lärt sig. Hörde hur han gick in och rafsade runt förut iaf. :) Tror han gillar att den är ganska stor = mycket sand att gräva runt i. Men om han får ha kvar den gamla ett tag till, tills man märker att han verkligen törs gå in ordentligt borde det vell inte vara någon fara att han börjar gå någon annanstans?

Vi har haft sån kattlåda ända från att Pixi var liten och det har aldrig varit några problem. Däremot hade hon svårt att putta upp luckan när hon var pytteliten så vi hade luckan av till att börja med.
Sen satte vi i luckan efter ett tag när hon lärt sig att gå in utan problem. Vi har en genomskinlig lucka så jag vet inte om det kändes att hon ändå kunde se ut.

Men nu helt plötsligt i somras så fick hon för sig att hon inte alls ville gå i sin kattlåda längre. Så hon började kissa i vår sopskyffel :eek: Den är blå precis som hennes låda (om det nu spelar någon roll för katter). Varenda dag kissade hon i den förbenade sopskyffeln. Så efter en vecka tog vi av själva huset på lådan och sen dess har det inte varit några problem alls med kisseri utanför.
Hon är en märklig katt. Men hon sprätter ju som en vettvilling så vi ska försöka återintroducera huset snart tänkte vi. Får se hur det går...

Okej. Jo min är också genomskinlig. :) Verkar dock som han har fattat hur han ska göra nu. Men låter den gamla vara kvar ett tag till. För säkerhets skull. ;)

Okej. Hoppas det går bra.. Min låda är jättebra så att man kan öppna hela fronten uppåt eller hur man nu ska förklara. Alltså så att hela ena kortsidan blir öppen. Superbra iofs men vill ju helst att han ska kunna ha de stängt. Får ju dammsuga femtioelva gånger om dagen annars.. :cool:

Har också genomskilnlig lucka, tog bort den när jag precis skaffade lådan men satte på den eftre ett par dagar när alla fattat hur lådan funkade.
Nu går alla 4 in o ut hur lätt som helst, inga problem alls.

Lite roligt bara att min, då 2,5 månader gamla, kattunge var den som poletten trillade ner hos först.

Jag lärde mina använda luckan med godis.

Tog av själva huset med luckan kvar och satte över katten, öppnade så katten kom ut och fick en bit godis. Sen gjorde jag om, fast katten fick öppna luckan själv. Sen visade jag att jag la en godisbit inuti, och katten gick in och hämtade.

Fungerade även på min hona som är lite mindre benägen att göra saker för mat (hankatten gör vadsomhelst!!).

Sen fick de använda lådan utan hus några dagar, sen med hus och utan lucka, och slutligen med lucka. Har aldrig haft några problem.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har kört Everclean eller Pussi Kompakt klumpbildande i kattlådorna från första början. Nu har en katt fått astma och eftersom...
Svar
16
· Visningar
2 180
Senast: Riru
·
Övr. Katt Vad har jag gett mig in på? Om två veckor flyttar en till katt hem till mig! En fantastiskt söt liten birma flicka blir det och jag kan...
Svar
4
· Visningar
925
Senast: Elisha
·
Övr. Katt Jag ville bara tipsa om kattlådor. Förstår inte varför jag inte fått tummen ut tidigare att köpa backar! Köpte billiga stora backar...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Jag har köpt en ny låda till Mat-Glass för några veckor sedan, en med lucka. Men hon förstår verkligen inte hur det går till? :confused...
Svar
11
· Visningar
8 688
Senast: Sleepan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur