Kattkompis eller aktivering?

kolblakkur

Trådstartare
Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra.

Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på åldern. Men har även en pigg 10-årig katt som verkar uttråkad nu när kompisen verkar ha gått i ide.

Han följer efter oss från rum till rum, pratar mycket, försöker hitta saker att roa sig med (sparsamt med leksaker på grund av liten hund som förstör dom). Vi plockar fram Da Bird ibland och leker med honom, den älskar han.

Är i valet och kvalet om jag helt enkelt ska skaffa en yngre kompis till honom så att han kan få någon att leka med. Han har tidigare bott med upp till fem andra katter samtidigt utan problem att komma överens, då var han blygare och kunde inte riktigt ta plats när det gällade kontakten med människor. Ju färre katter det blivit i hemmet genom åren, ju mer social har han blivit. Men han har samtidigt alltid varit en fantastisk kompis till dom andra katterna och med heltidsjobb så är det många timmar man inte är hemma.

Eller borde man helt enkelt bara steppa upp aktiveringen? Vad finns det i så fall för vettiga leksaker som kan vara kul och aktivera honom med? Tänker att vissa leksaker kan jag lägga fram på morgonen så att han kan leka medan jag är på jobb (hunden är med på jobb så ingen risk att hon sabbar). Har övervakningskamera så att jag kan hålla lite koll på vilka han gillar bäst också, och se så att han verkligen använder dom. Ordna fågelmatare ute kan vi också göra, dörren till uteplatsen är helt i glas och där sitter han ibland och glor på skatorna som går på gräsmattan. Ta ut i koppel tror jag inte är aktuellt, tanken har slagit mig att köpa en sån kattvagn att ta med på hundpromenaderna som ser ut som en barnvagn men tycker ärligt att det känns lite väl crazy cat lady 😅

Tacksam för all input!

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
607
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 650
Senast: cirkus
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 229
Senast: escodobe
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 748
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka