Kattjägare...Tips mottages tacksamt.

M

MulleMonster

Vill gärna ha tips från er med erfarenhet av hundar som jagar katter och hur ni kommit tillrätta/(försökt) med problemet.

Min hund är nog ingen kattmördare, det verkar inte handla om ngn aggressivitet:crazy: , men väldigt fixerad vid katter och har enorma minnesbilder från de ställen han träffat på katter. Suck.
Att han vill jaga katt/kanin kan jag köpa i och att de springer, men att han han mentalt inte kan släppa dem är helt nytt för mig.

Sitter katten stilla har han tom varit framme och nosat, sedan har katten gått, alternativt sprungit, och då vaknar jakt instinkten.

Hund är en stoooor schäferhanne på snart 4 år, har haft honom i ca ett halvår (omplacering). Lydig i övrigt (L-testad och ska bli väktarhund), men denna totala fixering vid katter är otrolig.
En och annan katt har ju blivit trädkramare när de strosat in på tomten tex...:p

Alla förslag på lösningar mottas väldigt tacksamt. Har aldrig varit med om en sådan fixering vid katter som han har. Hund är ganska hård och har däremot inga minnesbilder av att husse/matte varit hårda och tagit tag i honom.

Sv: Kattjägare...Tips mottages tacksamt.

Spontant, har du provat att spruta vatten på honom? Då snackar jag inte lilla sprayflaskan utan vattenslangen...?

Vet några där det har hjälpt.

Har själv en hund som älskar att jaga våra katter, men hon låter dem vara om de sitter ex. på trappan, men så fort de lämnar trappar så jagar hon dem.
Jag gör ingenting åt det, min far har triggat henne och hon tycker det är på tok för roligt för att jag ska kunna bryta det nu när hon är 10 år.

Om jag skulle ge mig in i det så hade jag försökt ändra målbilden till något annat. I stället för katt=jakt, kanske katt=korvbit, till en början. Men sen om det funkar på din hund...

Sv: Kattjägare...Tips mottages tacksamt.

Han är tokgalen i vattenslangen, ungefär det bästa han vet, så som avledning kan det ju funka.
Tyvärrr har vi inga egna katter att öva på:p , utan det är främst när vi är ute och går eller tränar.

Hemma hos min far har han stött på deras katt inne - han var nog så chockad att han inte han reagera. Tyvärr tycker den katten att han är för stor och flyttar ut om vi hälsar på.

Han blir så blockerad när vi är ute och går att även om jag försöker avleda med godis så släpper han inte katten med blicken. Detta är en hund som är ngt otroligt mattig, men som nog inte har ngn förarkontakt intränad från början. Jag är det viktigaste i hans liv, enligt honom, men jag kommer förmodligen alltid att finnas där medan man kanske inte ska försitta chansen att nypa katt. Ungefär så känns det som om han tänker.

Liknande trådar

A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka