Vita_N_6520

Trådstartare
Jag har just spenderat halva igår och hela morgonen med att tvätta ALLA täcken, kuddar, sängkläder eftersom min kära katt hade fått för sig om att kissa ner allting.
La i nytt och fräsht i sängen igårkväll så jag kunde sova där i natt.

Och var tror ni jag just upptäckte? Jo kattaset har kissat i sängen IGEN! :mad: :mad::mad:

Vad 17 ska man göra åt det? Det är ju inte direkt så att jag kan stänga dörren eftersom jag bara har en etta. :crazy:
Hon har varit helt rumsren innan, förutom kanske en eller två olyckor precis när hon kom hit. Den andra kissar på lådan.

Jag blir så trött. :cry:

Sv: kattj*vel

Vad kan en veterinär göra för att få den att sluta kissa i sängen? :confused:

Hon går till lådan om man kommer på henne och säger åt henne.

Det är inte ovanligt att det har fysiska orsaker, t.ex. UVI. Men det kan också vara protestkissande, dock tycker jag det är enklast att utesluta fysiska orsaker först.

Okej.
Vad kostar ett besök hos vet? :p

Finns det några andra tecken på ex uvi, eller orsaker till att katten får det?

Har aldrig haft en katt med UVI eller liknande problem, så det får vi hoppas att någon annan kan svara på.

Vad vet.besöket kan kostar är svårt att spekulera i, men bara undersökning kan väl gå på runt 500 spänn. Under tusenlappen kommer du säkert undan med om det blir en snabb diagnos och behandling med medicin.

Asch då. Jag som inte har råd med sånt just nu.
:p

Två tankar som slog mig:

Hon låg och sov i kisset förut - det gör dom väl inte om dom är "normala"? :p

Hon har även varit lite extra kelig på senaste tiden, kan det ha någon betydelse i sammanhanget? (Har kissat i sängen några dagar)

Är hon steriliserad?
Tänkte om hon kanske löper (även om det kanske inte är den mest perfekta årstiden just nu) för då kan de bete sig väldigt underligt.

Min katts mamma kissade överallt när hon löpte, på bord o grejer. Man fick vara snabb att ta posten när den kom annars blev den blöt.:crazy:
(Hon sov dock inte i det)

Dock så såg man ju en del andra tecken, bla skrek hon ju som besatt hela nätterna (grannen ville skjuta henne) och hon strök runt våra ben och var grymt kelen.

Nej.
En gammal katt jag hade åkte faktiskt in för avlivning ganska fort därefter. Han kissade i sin mat och sov i sitt kiss, då han kissade på sig i sömnen.
Grava och snabbt accelererade beteendestörningar, alltså.

Asch då. Jag som inte har råd med sånt just nu.:p
Du bör se till att ha råd att ta din katt till veterinären. Annars ta dig råd. Du kommer åtminstone komma besvären en aning på spåren.:)
(och jag tycker att inställningen är hrrm... "beklämmande" i övrigt)

Asch då. Jag som inte har råd med sånt just nu.
:p

Två tankar som slog mig:

Hon har även varit lite extra kelig på senaste tiden, kan det ha någon betydelse i sammanhanget? (Har kissat i sängen några dagar)

Då lånar du pengar av någon. Man är enligt lag skyldig att ge sitt djur veterinärvård när det är nödvändigt, och detta är ett sådant fall.

Är hon steriliserad?
Tänkte om hon kanske löper (även om det kanske inte är den mest perfekta årstiden just nu) för då kan de bete sig väldigt underligt.

Min katts mamma kissade överallt när hon löpte, på bord o grejer. Man fick vara snabb att ta posten när den kom annars blev den blöt.:crazy:
(Hon sov dock inte i det)

Dock så såg man ju en del andra tecken, bla skrek hon ju som besatt hela nätterna (grannen ville skjuta henne) och hon strök runt våra ben och var grymt kelen.

Hon är snart fem månader gammal, kanske hon börjar bli könsmogen?

Hon är ju lite mer kelen (Har hon väl varit i nån månad) och har nääästan börjat prata lite med mig.

Usch då :eek: :(
Men min är ju så ung än, så jag hoppas inte det är något farligt.

Missförstå mig inte, självklart besöker jag veterinären när det behövs :)
Bara det att hästen ska till klinik tre dagar på en dyyyyr undersökning (= -3dagars lön) och så har jag massa andra räkningar så det är extremt knapert nu några månader.
Men pengar till djuren kan man alltid få tag på :)

Jag har under en längre tid haft ungefär samma problem med en av mina katter (har 2). Hon kissar i sängen typ så fort hon får tillfälle. Glömmer jag stänga dörren till sovrummet och hon har varit där inne, så kan jag kallt räkna med att få tvätta alla sängkläderna ganska omgående. Har jag dock dörren stängd till sovrummet så går hon på lådan utan problem.

Jag har hela tiden trott att det bara är nån dum fix idé hon har fått, men nu när jag läser era svar här om att man bör rådfråga veterinären om problemet, så blir jag lite orolig.

Hon har även en del mjäll, vilket gör att jag får tvätta hennes päls med mjällschampoo och balsam regelbundet. Kanske det har med saken att göra... eller så har det inte det. Men vad tror ni? Bör jag prata med vet. om det? Jag vaccinerar båda katterna regelbundet (1gång/år) trots att de är enbart innekatter båda två... De är båda ca 4 år gamla och kastrerade sedan ungefär 3 år tillbaka.

Skulle tro att det kan vara könsmognad som spökar. Kastrera henne fortast möjligt. Jag har haft en huskatthona som började kissa på allt mjukt när hon blev könsmogen. Hon slutade omedelbart efter kastreringen. Det är faktiskt inte sådär väldigt ovanligt att honkatter börjar revirmarkera när de blir könsmogna.

min katt kissade i sängen ett par ggr, när jag ringde veterinären sa dom till mig att sätta matskålen i sängen för dom piisar sälan där dom äter. Efter det har han aldrig gjort det igen.

min katt kissade i sängen ett par ggr, när jag ringde veterinären sa dom till mig att sätta matskålen i sängen för dom piisar sälan där dom äter. Efter det har han aldrig gjort det igen.

Det här knepet körde jag också, matskålar överallt utom vid kattlådan (och se till att lådan är ren) och det fungerar.
Men det är kanske inte sån jätterolig lösning trots allt. (Om man ser på framtiden)

Vår lillkille gjorde så där *hoppas det inte händer igen* ett par gånger nu för några veckor sedan. Han är inte så gammal (ca 4.5 månad) och har alltid varit helt rumsren. Sen en dag kissade han i dotterns säng. Sen kissade han i vår soffa.
Vi var lagom glada, men vi provade med att skrubba ur hela lådan och fylla på med helt ny sand och sen dess har han inte gjort något han inte får.
Den andra katten är tydligen inte lika känslig men med honom får vi skrubba lådan mkt oftare så vi hoppas det räcker med det. *håller tummarna*
Och de är så tramsiga så den ena lådan kan de bara kissa i och den andra kan de bara bajsa i numera.;)

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Sasse
·
Katthälsa hej allihopa! Jag hoppas att ngn vill ta sig tid och läsa detta inlägg och hjälpa mig! Jag har en birmahona på 1 år, hon är kastrerad...
Svar
18
· Visningar
7 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka