Kattinredning

GardenAngel

Trådstartare
Jag skulle vilja göra min lägenhet lite mer "kattvänlig" (och embracea mitt öde som cat lady). Har ett takhögt katträd nu, men det är inte Lava speciellt förtjust i. Hon hoppar dock upp på kylskåpet ibland så hon verkar ju gilla höga höjder. Ska försöka montera en hyllvägg som hon kan leka i, har dock bara en hylla än så länge, men man får börja smått!

Så nu letar jag inspiration till vad man kan ha för inredning till katterna. Vad har ni själv för kattspecifik inredning? Allt från katträd till hemgjorda älsklingsfiltar som har en bestämd plats för kattens skull. Eller om ni har bilder på sånt som inspirerar er/ni vill ha.

Jag behöver helt enkelt lite inspo! Bor i en etta på 40 kvm. Har inte speciellt mycket golvyta men desto mer väggyta pga låga möbler och inga tavlor, och typ 2,50 i takhöjd! Golvyta kan dock ordnas om jag får något jättebra idé - vem behöver ett matbord när man alltid äter i soffan eller framför datorn?

Har själv väldigt dålig kattinredning just nu :p men katter vill ju gärna ha ett "flow" av möbler att hoppa mellan, lite som hela havet stormar/inte nudda golv. De borde ju uppskatta om de kan hoppa mellan möbler och kanske upp på hyllor där det finns en möbellucka.

Jag tog mig i kragen och åkte till Jysk! Hittade två hyllor och en badrumsmatta. TAADAA! Nu kan hon ta sig från fönstret till katträdet. Och i skrivande stund ligger hon faktiskt och sover i "påsen" i katträdet! Vilket hon aldrig har gjort förut. Så nu funderar jag på att bygga ut med flera hyllor så hon kan ta sig från katträdet över till kylskåpet på andra sidan.
225CA90F-CA6C-4022-84DC-4F664C66E547_zps15zigb08.jpg

1D33A6B0-B1A4-459E-8BDC-92DE4D36646D_zpsyauuekfo.jpg

Ibland behöver man tydligen bara göra en tråd på buke för att få saker gjorda! :laugh: Funderar på att göra en hängmatta under soffbordet härnäst.. Jag kommer snart behöva flera katter!

Kartonger har blivit en permanent inredningsdetalj här hemma...
Här med! Dock inte för att Lava uppskattar dem, utan för att det tar mig två till fyra månader att komma iväg till tippen och slänga dem.. :cautious: Men, kanske kan göra något kreativt med den senaste laddningen som samlar damm i hallen!
Gör du något med dina kartonger, eller är de "bara" roliga lådor?

När vi hade kvar gammelkatten så hade vi 1-2 skokartonger som liggplatser, gärna med tyg/bädd i. Numera är det främst roliga lådor men blir gärna gömställen som är populära några veckor för att sen tröttnas på- av den anledning får vi lätt kartonger ståendes.

Ibland har jag gömt saker i dem och ibland använt de vid klickerträningen för att belöna nyfikenhet på vår lite fega katt.

Diagonala/sneda hyllor kan ju vara kul om du kan fästa mattan så den inte rinner av.
Lite catsporation :p [Denna], [denna] och [denna].
Oh, de sneda hyllorna hade jag inte sett förut! Har bara spikat fast mattorna på dom jag satte upp, men ska nog limma fast om jag ska göra fler. Så då kan det funka! Skulle vilja ha kattbädden (fanns en hel lista med IKEA cat hacks på pinterest!) men Lava verkar helst sova i sängen.. Jag hoppas att hon forstätter använda katträdet nu när hon har en smidig väg dit :D

Har för mig den här videon varit uppe här på forumet förut men tåls att ses igen :D:love:
Även om man kanske inte behöver gå lika långt så ger den iaf inspiration om var man kan sätta hyllor, vilka utrymmen man kanske inte tänkt på tidigare (tex tak, ovanför dörrar/fönster). Glöm inte växter! (kattvänliga såklart)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka