_saga_

Trådstartare
Vad ger ni era katter för sorts foder?
Torrfoder eller blötfoder?
Någon som ger sin/a katt/katter råfoder såsom kött osv?
Jag vet att vissa hundägare ger sin hund barf, finns det liknande
uträknat för katt?
Mycket intresserad av vad ni har att säga och lära mig om detta, jag vet ingenting om hur man ska ge sin katt färskmat!

Sv: Kattfoder

Här serveras mest enligt BARF-priciper, även om en del torrfoder går åt nu när ungarna är små (mammakatt behöver allt hon vill äta, och ungarna bör kunna äta torrfoder när de flyttar eftersom de flesta fortfarande fodrar sina katter med det)
Det finns tyvärr inget färdigt färskfoder att köpa, men det kräver inte mycket ansträning att få ihop en hyfsad kost av de produketr som finns.

http://devonrex.se/kokbok/kokbok.html

Min katt får Hills Senior (torrfoder). Det funkar bra och vi har utmätt hur mycket hon ska ha

Torrfoder får våran kisse. Det kan stå framme längre än blötmat utan att bli "äckligt", är mycket lättare att bära hem, tar mindre plats (blötmat är mest vatten), blir billigare i längden och man behöver inte diska matskålen lika ofta. :)

Vi köper Royal Canin eftersom de har ett specialfoder för Perserkatter som vi tycker är bra (hennes päls blir finare) men jag har hört att det inte ska vara så stor skillnad mellan de olika märkena om man ser till näringsinnehållet.

Jag ger Royal Canin till mina missar. Ger Fit och Skin Care blandat till dem.

Sassy och Cuaifeach, skulle inte ni kunna berätta för mig hur ni fodrar era katter och vad ni ger? PM:a om ni inte vill skriva här!
Ska kolla länken du skickade Sassy också, som sagt vet jag ingenting om hur man fodrar med BARF för katt, vill lära mig så mycket som det går då jag tror det är mycket bättre för katten att få BARF än torrfoder!
Förövrigt äter han Nutro torrfoder och fisk just nu.

Det mesta man behöver veta står i länken! :)
Mina får mest benbaserat, kycklingvingar, broskben från gris mm. Till det får de en röra med bla hjärta (bra med taurin, livsnödvändigt för katt), lite vitaminer eftersom mina inte vill äta alla former av organ (bara muskelkött ger ju som bekant ingen balanserad mat)

Kissarna äter Royal Canin Skincare till vardags, men delar varje lördagmorgon på en portonspåse Pussi Gelé. Oj, vad de jamar och skriker när jag lägger upp mjukmaten!! :d

Flufftass skrev:
Torrfoder får våran kisse. Det kan stå framme längre än blötmat utan att bli "äckligt", är mycket lättare att bära hem, tar mindre plats (blötmat är mest vatten), blir billigare i längden och man behöver inte diska matskålen lika ofta. :)

Fast inget av det du räknar upp spelar nån roll för katten, alltihop är sånt som gör det bekvämare för kattägaren.;)

Vattnet i blötmaten är dessutom jättebra för katten.

jag har "turen" att få vara inneboende hos en äldre perserherre... han äter Royal canins torrfoder, ska varieras, gärna den för bättre tandhälsa, men även den mot hårbollar funkar... sen äter han Gourmet Gold morgon o kväll, när han tröttnar på detta tar han gärna en bit rå oxfilé eller lite rå oxfärs... Fisk, nej tack... Bortskämd?? OH JA!!:p

Han är inte alls bortskämd, tvärtom är han klok;). Rått kött är jättebra för honom och naturlig kattföda - mycket bättre än fisk.

Så du har en smart katt:D

Frågan är väl om jag är lycklig inneboende *stön* Han är inte lite krävande....

Mina katter får torrfoder Royal Canin skin Care och sensible. De håller sig mkt fina och i gott hull även gammelkatta på 15 år. Givetvis står det alltid vatten framme! Sedan slinker det ju ner en och annan ostskiva, skinka och annat smått och gott till missarna :love:

Här matas det efter BARF-principer, men krisar det får MJAUs burkmat duga (med kris menar jag om matte måste åka bort och sambon ska mata katterna för han tål inte åsynen av rått kött :smirk: ).

Våra kissar käkar så gott som uteslutande torrfoder, Hills eller Royal Canin av lite olika varianter. Lite ägg och vissa matrester ibland, lite burkmat ibland, kokt fisk när matte fiskat upp "skräpfisk"...och låglaktosfil för glada kattmagar.

bara jag som ger budget mat....
Skippy äter Whiskas eller Kitkat torris sen får han burkmat på morgonen.
Får lite matrester ibland.
Tydligen så mår han väldigt bra iaf, blank fin tät päls, lagom hull o välmusklad, det var iaf det veterinären sa :)

Om du betänker att katter är rena köttäter och så läser du innehållsförteckningen... Skulle du ge blodpulver till en häst?

våra katter får hill's kitten (torrfoder) nu för våran norska skogkatt ska snart ha kattungar:love: annars brukar dom få den vanliga hill's för vuxna katter... och iblan kan dom få något gott som t ex makrill i tomatsås eller tonfisk:d

Liknande trådar

Katthälsa Vi har två gudomliga kattungar hemma nu som är 4 månader. Jag har läst så mycket jag kunnat om foder och vilket som är bäst. Nu äter de...
Svar
16
· Visningar
1 238
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
762
Senast: Krålus
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 715
Senast: Jamienoble
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 293
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve