Kattfoder för långhåriga katter

Sara75

Trådstartare
Nu för tiden finns det alla möjliga varianter av kattmat, bla för långhåriga katter. Är det någon som tycker det fungerar? Jag tycker antalet hårbollar är lika oavsett foder :cool:
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Min kisse (långhårig huskatt, med perser i) har inte hårbollat det minsta på "hårbollsfoder" eller långhårsfoder.

Har använt Royal Canin, ProPlan och Hills Science, olika varianter. Hon fick så tråkig päls av vissa sorter så vi har fått byta några gånger.

Just nu äter hon Royal Canin Pure slimness och är relativt fin i päls och i bra hull. Hon tycker dessutom att det är rent ut sagt skitgott och arbetar gärna för maten.
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Hm ja provar man inte vet man inte. Får göra en ny testrunda känns det som. Det finns ju några olika att prova sig igenom. :d
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Precis!
Och så får man ju inte glömma att borsta. Det är väldigt effektivt, både mot hårbollar och dammråttor :p
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Jag införskaffade idag Royal Canin Exigent 35/30 till min norska skogskatt som är EXTREMT kräsen när det gäller mat så nu får vi se om den fungerar, ska även vara bra mot pälsen.
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Börjar med att testa Royal Canin Intense Hairball men det lär dröja ett tag innan jag kan uttala mig om resultatet ;)
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Har haft royal canins foder för långhåriga. Både min långhåriga och mina korthåriga fick jätte glansig päls. Den långhårige var jag dock tvungen att borsta dagligen oxå =)
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Royal Canines torrfoder hör inte direkt till de bästa fodren rent innehållsmässigt oavsett inriktning, då det innehåller så mkt spannmål.
i övrigt håller jag med TS, det finns så himla mycket foder för olika marknadsförda ändamål att det är svårt att hitta rätt och vad som verkligen är det bästa.

vad ska man köpa till sin långhåriga, lättfödda, seniora katt tex? ;) det seniora, med tanke på njurar och organ torde väl vara det bästa, men om katten är lättfödd är det ju massor med energi? Hår aspekten skulle nog komma sist på listan för min del, i den ekvationen.....
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Så nu börjar jag se förändring i pälsen på bruden min. Hon har en mer glansig päls och har lagt på hullet bra. Men som sagt pälsen blir finare och finare dock måste jag fortfarande borsta henne.
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Har i 14 dagar blandat med det förra fodret. Än så länge ingen effekt. Går nu över till att bara ge av hårbollsmaten. Kissarna tycker den nya maten är smaskens i alla fall :d
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Vi använder oss av 1st*hoice till våra katter testat lite olika sorter ur deras sortiment. Har fungerat väldigt bra, nu har vi bara en katt som är väldigt långhårig och dom andra är lite mittemellan. Men dom har aldrig haft några hårbollar. Just nu har vi fodret för känslig mage pga en av katterna har lite problem med magen. Men haft inomhus långhårig katt, där tror jag det var mer hårbolls motverkan, eller vad man ska säga. Kan vara värt att testa för att se om det funkar.
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

KL På vilket sätt blir pälsen bättre? På min långhåriga hona så är det ullpälsen som tovar sig mest. Ska raka henne inför varje vinter nu hädanefter för hon får tovor så fort o hon har riktig ullig-ull-päls :D och så gillar hon inte borsten :crazy:
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Funkar väl sisådär så här långt. Har gått ner från "hysteriskt mycket hårbollar" till "mycket hårbollar". Vårfällningen är värsta tiden också.
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Royal Canins hårbollsfoder funkade inte.
Hills motsvarande funkade inte heller (dock tyckte katterna att det var det godaste de någonsin ätit :p )
Nu blir det helt enkelt klippmaskin :devil:
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Man ska visserligen inte sparka liv i gamla trådar men eftersom det här är min egen tråd så sparkar jag lite på den iallafall :devil:.

RC Hair and Skin fungerar hyffsat faktiskt. Antagligen släpper de mindre päls så det blir mindre mängder med päls som åker ner i magen och således mindre mängder som kommer upp igen. :p
 
Sv: Kattfoder för långhåriga katter

Ha! :idea: Nu har jag det!
Ovannämnda foder uppblött i vatten fungerar väldigt bra :p.
Undrar om det är vattnet som är nyckel? Katter mår ju inte bra av att vara för torra på insidan. Fast å andra sidan har de ju käkat massor med burkmat utan att de påverkat antalet hårbollar i någon större utsträckning.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har tre katter en hona på två en hane på knappt ett och en äldre hona på 8år. Den yngre honan har varit löpen och är nu dräktig,den...
Svar
8
· Visningar
638
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
786
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
750
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
556
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp