Katters färg och personlighet

boccia

Trådstartare
Hos människor finns ju myterna att blondiner är urblåsta, rödhåriga har ett sjujäkla humör osv.

Hos hästar sägs det ju att fuxar är de med mest humör

Finns det några sådana påståenden när det gäller katter??

Själv har jag en teori att gråa katter är väldigt speciella, har haft 4 st gråa, och alla har varit knepiga i sättet (iaf två av dem har varit rent ut sagt elaka/opålitliga)... Har inte mött någon annan katt (med annan färg) som varit ens i närheten av mina gråingars temperament.

Så nu vill jag höra, vad har NI för erfarenheter av katter och deras färger?

Sv: Katters färg och personlighet

Paddor är griniga, det är väl nästan en vedertagen myt;) Jag har en padda som är primadonna ut i klospetsarna, hon kelar när hon vill men annars får man inte ta i henne. Min andra padda är trots 16 mån som innekatt inte ens tam.

Röda katter ska ju vara slagskämpar och det var min ena, han höll rent på tomten och hade störst revir i hela stan. Men annars var han en väldigt trevlig katt mot människor, hundar och dom katter som tillhörde familjen. Rexrödingen är också väldigt kattig, himla trevlig och social katt som funkar bra med alla medlemmar i flocken, katter som hundar och människor.

Mina grållar har inte alls varit elaka, den jag har nu är fruktansvärt korkad och mammig men inte ett dugg elak. Min nu döda grålle var en riktig prinsessa och var väldigt trevlig och social.

Min svartskalle däremot är ganska speciell. Hon är rätt elak mot andra katter, skrämmer dom för att jävlas och är allmänt pestig. Med människor är hon halvsocial, när hon är kelig är hon superkelig, när hon inte är kelig är hon "rädd" för folk.

Det var väl det färgspektrat jag levt med, totalt 7 katter i 4 olika färger.

padda grinig ?

min är den nyfiknaste mest frammåt och med kissen du kan hitta. en riktig stolla man ser galenskapen i ögonen på henne. (full av liv, minst sagt)

De röda (tigrerade, kallar dem gula för det är närmre deras färg) är av den mer grubblande, melankoliska slaget. Rätt avståndstagande och markerar om du skulle vara klumpig nog att utan varning komma för nära.

detta är iof bara kissarna jag har här hemma just nu.

svartvita kissar har jag haft ett par under livet och de har varit rätt självständiga och bestämda.

Föräldrarnas röda är en riktig katt katt med super bestämda åsikter. välddigt intelligent dam.

rolig tråd om alla skriver här hur deras "färg" katter är så kanske man kan se om MYTEN är sann?

sköldpadd:
de är ju alltid honor va?
vår är väldigt rädd av sig trots att vi hanterat henne precis som de andra kattera, när hon väl vågar sig fram är hon överkelig istället kan inte sluta kela men ramlar nåt ner blir hon genast rädd.
jättesnäll annars men troligen en ensamkatt gillar inte hundar och troligen inte andra katter heller hade passat bäst i knäet hos en gammal tant antagligen.

vår röda tant inte så vanligt med röda honor? det är ju dock en myt att honor inte kan vara röda ju.
vår är röd och vit, en riktigt bestämd dam det är hon som styr och stället och håller reda på de andra katterna och hundarna ingen vågar köra med henne och hon är inte rädd för nåt.
kelvänlig när hon vill kan klösas och bitas om man håller fast henne/klappar henne när det inte passar henne.
hon är hussekär.

den gråe hanen.
hur go som helst, riktigt "dum blondin" varning för honom, inte rädd för nåt verkar aldrig växa upp springer och stryker sig på hundarna och ska vara med överallt, om man springer så springer han efter och är riktigt lekbusig.
som en liten hund.
skulle aldrig få för sig att rivas eller bitas med honom kan man göra vad som helst, man kan vända och vrida upp o ner hur man vill och gosa med han.
han är vit och grå.
ligger inte gärna i knät men man kan lyfta med han hur man vill.

vår svarta och vita hane.
är jätte mysig kille, men försiktig av sig som syrran(sköldpaddisen) men inte lika rädd av sig men han är lite feg för nytt folk.
annars bestämt mot hunden och en riktig "polis" när nån av de andra katterna råkat illa ut eller om hunden gått på en av de andra så springer han fram, och hoppar upp på nacken på hunden och biter allt han kan hihi.(tur att hunden är extremt långhårig med tjock päls, efteråt hade kissen fullt av hundhår i munnen hihi)
han kommer alltid springande för att hjälpa, även människor.
ligger gärna i knät och är övergosig som sin syrra.
han skulle heller aldrig rivas eller bitas.

min egna svart och vita som inte lever längre.
hur go som helst, kunde dock bitas och rivas i början när han inte kände oss(hittekatt) men sen var han hur snäll som helst låg väldigt gärna i knät och mkt kelig spann hela tiden jättehögt.
mkt sällskapssjuk.

min pappas nu avlidna svartvita kisse:
han apporterade bollar:) lekfull och snäll kisse som blev 18år gammal.

en svart hankatt vi hade för väldigt länge sedan:
snäll och lugn av sig men ville han inte så klöste han mig ett antal gånger när jag var liten men annars lagom kelig men som sagt lite mystisk. det var dock bara en katt vi matade som någon annan lämnat efter sig, var inne i huset några gånger men kom o gick annars.
tror det var en okasterad hankatt. svarta katten kallade vi honom.

och nu ska vi åka och hämta en långhårig grå/blå kisse får se hur han är, hittils verkar han med lite "dum" låg på rygg och bara gullade när vi var och tittade på honom men verkar mkt snäll då han trots att vi testade att "leka upp" honom, inte bet oss i händerna nämnvärt, vilket de creme färgade kattungarna gjorde, och hårt med och utan att vi busade med dem.

vi har inte haft någon "knäpp" katt kanske bara den röda som är väldigt VÄLDGT bestämd av sig bet och knöste hemskt mkt i början och är fortfarande lite opålitlig men kelig när hon vill.
hon har dock inte haft det så bra innan vi tog hand om henne.

Kan ju skriva hur mina andra katter varit...

Paddan: Helt underbar kisse, MKT kelig och tillgiven, trivdes bäst sovande på fjordingens rygg eller gosandes i knät/famnen.
Däremot var syrrans padda en väldigt knepig katt, avlivades pga det (bråkade med allt och alla, satt inne när hon inte kände för att gå ut eller på lådan, kunde t.o.m. komma utifrån och sätta sig precis innanför ytterdörren, eller sitta en dm från lådan) Det är hon som är mamma till min nuvarande gråing, så det kan ju förklara varför han är som han är...:smirk:

Svart/vit: Mkt speciell katt, var mer som en hund (följde efter precis vart man än gick). Låg i soffan och sov när jag var på jobbet, men kom framspringande för att möta matte direkt jag satte nyckeln i ytterdörren. Ignorerade andra katter totalt (låtsades inte se dem)

Röda: Ena var mkt skygg mot främmande (brukade dra sig undan bakom soffan när man hade besök) med annars jättekelig och snäll, gillade dock inte att bli kammad (långhårig bondkatt).
Övriga röda har varit mkt sociala och "pratiga", pratar man med dem så svarar de jamande. Vår röd/vit-fläckiga var nog den absolut keligaste katt vi någonsin haft, började man kela med honom så fick man fortsätta hela dagen med honom kurrande och dreglande i knät... Ingen av de röda har haft några som helst problem att umgås med andra djur (katter, hundar, hästar, kaniner, höns...)

Brun/svart/vit: Ganska försiktig av sig, men superkelig och snäll. Följer gärna med när man går på promenad (har vid flera tillfällen följt med när jag gått för att hämta dottern på dagis). Är f.t. ganska mobbad av min gråing och har blivit mer reserverad pga det, men när inte gråingen är i närheten så är hon sitt vanliga, keliga, tillgivna jag (vi funderar därför på att lämna bort gråingen, så kanske det blir lite lugnare i huset igen o vi slipper vakna av kattslagsmål lite då och då...)

Mina erfarenheter är det att:

Paddor är väldigt söta och keliga, men med en stor egen vilja.
Älskar människor, men blir osäker runt katter de inte vet något om.
Dock ganska så försiktig och vaksam av sig.

Röda har hett temprament som är väldigt knepiga.
Ena sekunden kan de vara hur kelna som helst, den andra anfaller de en.
Vissa skulle jag faktiskt betrakta som psykiskt sjuka :crazy:

Svart/Vit är fruktansvärt egen och självständig.
Inte riktigt som andra katter, inte så värst kelna utan gillar mest att ligga för sig själv.

Grå är de underbaraste katterna :love:
Älskar sin matte/husse och ligger gärna och myser flera timmar i knäet.
Ganska mammig och ganska pratglad.
Men helt underbara katter!

Helsvart kelen och pratglad, måste ha uppmärksamhet.
Kan få sina psykbryt ibland, men annars väldigt goa katter.

Grå är de underbaraste katterna :love:
Älskar sin matte/husse och ligger gärna och myser flera timmar i knäet.
Ganska mammig och ganska pratglad.
Men helt underbara katter!

Då måste det vara ngt fel på de gråa som jag haft (4 st), bara en av dem har varit hyffsat normal och hållt klorna borta från människor...
Vill du ha min grå??? :D Han är billig just nu! :angel:

Min Padda är det vänligaste som finns.
Hon tillåter att man gör i princip vad som helst. Spinner jämt. ALDRIG, jag menar aldrig varesig bitit eller rivit någon (eller något inomhus!).

MIn Svartvita är mer divig, kan se förolämpad ut om galoscherna inte passar men har heller aldrig bitit eller rivit

Haha :p jaa, antagligen så måste det vara så :p
Njää, tror inte jag vill det ändå, har nog med mina egna ;)
Sen blir det så dyr frakt! :angel: :D

Min erfarenhet av mina s k bonnkatter (utekatter) när det gäller personlighet är följande

Min första katt (hane okastr) var svart med dom typiska vita tecknen som katten på kattmatsburken. Det enda avvikande på honom var att han var ganska klumpig.

Nästa katt (hane) var grå. Var innekatt tills kastr. En ilsken sak som sa till att "nä, nu är det bra med klappandet" och satte både tänder och klor i handen.

I dagsläget har jag 3 katter 11 år 8 år 6 år

Äldsta helsvart hona (innekatt tills ster.) Mycket reserverad mot främlingar men myser gärna med husse o matte. Går bara undan när hon inte vill mer.

Mellankatten orange hane (innekatt tills kastr.) Bästa, snälla och mysigaste katten i mitt kattliv. Reserverad för främmande men spinner och myser både med husse, matte och vovvarna.

Den yngsta svart o vit honkatt (innekatt tills ster.) Hon skulle egentligen döpas till "terroristen". En vildare och tokigare katt har jag aldrig varit med om. Hålla sig på golvet? Glöm det. Vill hålla sig på höga höjder både inne som ute:mad: Går INTE ut vinterhalvåret utan ska bara terra oss, (inkl kissa i duschkabinen och skita brevid kattlådan) äta och sova och bli FET tills den varma våren kommer. Då börjar hon vara ute ca 1 minut åt gången:smirk: Medans när sommaren kommer ser vi knappt röken av henne.:)

Tror nog att det är generna som styr mer än färgen.

Senast ändrad av en moderator:

trefärgad hona:
väldigt konstig, antigen överkelig eller skygg och grinig. är hon på bra humör gillar hon alla, inkl hunden, men oftast vill hon vara i fred..

gul hane:
pappa till den ovan, nu kastrerad. otroligt speciell, mer hund än katt. älskar att ligga i knät, men bara hos mig, älskar att bli lyftad och att bäras omkring. mkt lugn. sitter i koppel i trädgården på sommaren. vill inte vara ensam. slåsskämpa innan han kastrerades.

gul+vit hane:
en riktig katt. jättestor och tjock, älskar mat och att jaga. slåss inte så mkt, andra katter flyr när dom får syn på honom. gillar att klias men inte lyftas. ängslig för främmande. gillar att va ute.

svartvit hona:
väldigt liten och försiktig. skygg för alla utom mig men sällskaplig. lekfull och väldigt söt. kullsyskon med stora gula hanen. mamma till trefärgade honan.

svartvit hane: son till honan. egensinnig, leker våldsamt. inte rädd för nåt, och aktar sig inte för varken hästar eller hundar. stor och vacker. blir väldigt sur om han inte får som han vill.

kräm och vit hane:
väldigt speciell. aggressiv mot främmande. jättesnäll annars,tyckte om att puttas omkring i barnvagn och ha på sig bebiskläder. :p

tror inte det har så mkt med färger att göra utan själen.. tex är mina som är i släkt helt olika!! oavsett färg. själv föredrar jag gula haner, gillar färgen och dom jag haft har varit väldigt personliga.

Jag läste i en bok idag att vita katter oftast är döva? :eek:

Japp, min vita katt är döv. Han har bra syn och luktsinne istället, han är 8 år i år och än sålänge har det gått bra:)

För att samma anlag som ger den vita färgen kan angripa hörselnerven så att den inte utvecklas normalt. Vanligare på blåögda vita.

Jag har tre blå:

En uppmärksamhetskrävande och bossig hona som kan ha väldigt bestämda åsikter och protesterar högljutt om något inte passar. För det mesta orädd, men sedan kan hon fjanta något enormt om skitsaker.

En superkelig, mjuk hankatt som finner sig i det mesta om han måste men kan tjura till och bli grinig gubbe om man bråkar med honom i onödan. Lite försiktig men sällan riktigt rädd (tvärtom honan alltså)

En hypersocial och snäll på gränsen till dum hane som älskar allt som lever, inkl främmande katter trots att han är fertil. Lite bufflig eftersom han inte riktigt fattar hur stark han är...

Röda katter upplever jag är en smula lata och korkade. :angel: Men på ett urgulligt stt förstås.

Våra gråa (blå?) har varit väldigt intelligenta.

Svarta katter är som katter ska va. :D

Sköldpaddor är försiktiga.

Vita med brunrandiga fält är lata men intelligenta.

Helvita är trogna och extremt vänliga.

Håller med om att gråingarna har ett speciellt lynne. Men jag hävdar att det är intelligensen. Vi hade två gråingar, samma föräldrar men från olika kullar (6 månaders åldersskillnad). Den stora hanen var extremt kelig, lugn och sansad. Han njöt av livet och gjorde som han själv ville. Uppskattade att bli kastad genom lägenheten så att han gjorde luftvolter och landade i sängen (han var helt tokig i denna behandling av ngn anledning, fråga mig inte hur sambon kom på det). :D Dock väldigt intelligent, kunde lära sig saker, konster, kom när man ropade, hitta lösningar, utvägar och allt med en lugn, cool stil.

Den andra, honan, är helt hysterisk. Hon är rädd för allt och under hennes första två levnadsår fick vi henne inte att gå ut alls. Hon kunde ligga i fotändan på sängen men kelade sällan, låg mest på avstånd och blev väldigt orolig när det kom besök. När vi flyttade vågade hon istället inte gå IN i huset utan levde ute en hel sommar, från att inte ha varit ute alls. Det var terapin hon behövde, samt att hon fick en kull våren efter. Nu är hon mycket trevligare, sover alltid på samma plats bredvid sambon i sängen hela nätterna. Men hon är just som du beskriver, lite elak. Kan ge en av sina ungar en snyting om de råkar vara ivägen, biter när hon blir överkelig - för att sen kasta sig iväg i flykt, det gör hon alltid. Hon är försiktig fortfarande men inte i samma grad som förr, trygg med hemmamiljön och som sagt, väldigt, väldigt intelligent.

Tyke och Tindra
php6ietvh.jpg

Senast ändrad:

Tidigare ägt en grå - Väldigt skyck utomhus, duktig jägare, trevlig inomhus, gosar gärna om man kommer fram till henne men hade sina små ryck när man gosade men höll man sig still slutade hon fort och utan skador på den som klappade, fortfarande lite skygg mot okända i början när dom kom hem till oss.

Våran föra skölpadsfärgade - väldigt trevlig, helt excellent jägare, bästa å finaste katten vi nånsin haft, lekte med hunden.

Våran gula d.v.s. orange - total egoist, relativt lat, gosar gärna men på hans vilkor, ska liga där han bestämmer i sängen, hoppar på borsten istället för dig när man bortstar å han är less på det, har tokryk om än färre på äldre dar, vet inte hur man jagar (beror nog på rasen, perser), ytterst sniken med mat.

Vi har två svart/vita katter och en nästan helt vit (endast lite svarta fläckar).Ett svart hjärtan på ryggen har hon som är lite häftigt!

Den vita (min katt, Missan) är väldigt lömsk, om man ligger och gosar med henne kan hon helt plötsligt börja slå och riva vilt efter en. Hon är rätt skygg också, lite utanför i övriga katt familjen och hon litar mest på mig, om inte bara på mig.Hon har aldrig varit glad i hankatter, så det är ett under att hon nu väntar småttingar! väldigt glad åt detta.

De två svart/vita är mest slöa, äter,sover, går ut (knappt).
Men den ena är ju gammelkatt nu och hennes "kattunge" gillar inte alls att kela, han sover mest.

Vi har nästan bara haft svart/vita katter så har inte så stor erfarenhet inom de andra.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka