Katterna väcker oss

silverblom

Trådstartare
Våra katter väcker oss runt kl 4 varje morgon de hoppar i sängen, klöser, springer runt under sängen o gör allt för att väcka oss. De har mat o kan gå ut o in som de vill.

Varför gör de såhär? Och hur får man dem att sluta?

Våra katter väcker oss runt kl 4 varje morgon de hoppar i sängen, klöser, springer runt under sängen o gör allt för att väcka oss. De har mat o kan gå ut o in som de vill.

Jag tror dem vill få med er ut på äventyr i nattens mörker. Vår katt får inte vara inne nattetid, dagtid gör han inget annat än äter och sover när han är inne men nattetid är det fullt ös.

De gör så för att de är katter...

När jag hade en katt som höll på så, då körde jag ignoreringsmetoden. Det hjälpte för det mesta. Lite jobbigt, men med kudden över huvudet så gick det att stå ut.

Så gör jag/vi också. Stängd sovrumsdörr och ignorera dem, annars går det inte alls. Nu försöker de sällan bryta sig in i sovrummet då de vant sig att inget händer om de försöker. Har aldrig haft djur i sovrummet. Hunden sover på nedervåningen.

Blir dåligt luft i sovrummet så har satt ett klämskydd för barn på toppen av dörren, sedan har vi skruvat dit en lagom lång hasp som håller dörren stängd på glänt, så pass att katterna inte kan ta sig in men luften cirkulerar. Funkar toppen :up:

På sommaren får herr katt vara ute på natten (han har en hel stor ladugård att gå in i), fru katt är lugnare så hon får vara där hon vill.

Vår katt är portad ur sovrummet på natten, annars får vi inte sova alls. Han accepterar det bra och försöker aldrig komma in (jama vid dörren, klösa på den eller liknande), vi gör då och då försök att se om han kan vara därinne på natten men nej - då är det superrejs som gäller, vi har en lägenhet som är upplagd så man kan springa runt mellan sovrum-vardagsrum-hall-kök i en jättesnabb cirkel.... och han ska pilla på allt -gärna garderobsdörrarna som är lite tröga så det låter "dumdum-dumdum-drrrrrrrr" när han försöker öppna dem med tass/klor :meh:

Ingen katt i sovrummet på nätterna - lugn och ro. Dagtid får han vara överallt.

Mina katter älskade att rejsa runt klockan tre på morgonen. Om de var i mitt sovrum brukade de också den tiden klättra in i garderoberna och klättra mellan hyllorna.

På morgonen klockan sju när man var lagom vaken efter att ha hört dem rejsa på morgonen så brukade ena katten väcka en med att bita en i näsan. När man nyvaken tittade på henne så såg det ut som om hon log och så la hon sig på en och kurrade och trampade på ens huvud. :D :love:

Därför att ni någon gång i tidernas begynnelse gav dem uppmärksamhet. Katters minne kan vara fenomenala ibland, ibland som en dement guldfisk. :meh:

Det enda som hjälper är att kåldolma in sig och spela död, oaktat buller och leksugna katter. Jag vet vissa som haft liknande problem som har lekt skiten ur katterna just innan läggdags och sedan get riktigt med blötmat eller något katterna verkligen gillar. Sedan spelar naturligtvis åldern in. Är det katter i slyngelåldern är det bara att likt människor vänta tills tonåren är över. :sneaky:

Jag har VÄRLDENS BÄSTA KATT. Förutom mellan 4 till 7 på morgonen. Då är han världens jobbigaste väckarklocka. Nu är han 15 och jag har kämpat mig till att han faktiskt accepterar att jag vill sova på natten. (Och inte har jag gjort det lättare för mig själv heller genom att i tio års tid gett mjukmat till frukost det första jag gör.)

Men. Nuförtiden låter han mig faktiskt vara sju gånger av tio tills mobilen sätter igång larmet. Och det är en rätt bra statistik om man tänker på att han vet att han får mumsmat stunden efter att jag kliver upp. Och att jag HATAR att dra täcket över ansiktet. Metoden jag kör är total ignorering och en sak jag absolut INTE rekommenderar för normala katter. Detta använder jag dock bara när han slickar på mina sminkborstar på sminkbordet. Och jag förstår nog att bukefalister är nog vettiga nog att förstå att det är det är en extrem åtgärd. Men jag sprejar åt hans håll med doftspray. (Han reagerar inte på blomspruta, alls.) En snabb pust i ninjarörelse bara när jag vet att jag timar honom när han slickar. Han blir överraskad utan att jag behöver visa att jag är vaken och han gillar inte lukten, så det håller honom borta tillräckligt länge så att jag hinner somna om. Inget jag direkt vill lära ut. Men väldigt effektivt. Numer åker han på en pust en till två gånger i månaden.

Tur att jag inte har några nybesök i sängkammaren så att jag behöver förklara varför jag sover med doftspray i sängen.. Fatta den dialogen..

*Han känner något hårt och avlångt bakom kudden.. Blir lite förskräckt men även förhoppningfull*
"Nämen vad har vi här??"
*Drar fram billig doftspray från Dollarstore*
"Vad..? Inte gör..? Varför?"
Jo! Jag sprejar katten med den när han slickar på mina sminkborstar.
"Ok.... Gör han det ofta?"
Nejdå. Varannan vecka kanske.
"Varför har du den i sängen, då?"
För att han inte ska märka att jag är vaken, såklart!
"... Jag måste gå hem nu. Jag kom på att jag har ett möte i morgon."

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
425
Senast: KeeNine
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur