katterna har flyttat hem men nu är det trubbel...

fia0

Trådstartare
Eftersom jag varit en del utomlands senaste året och dessutom blivit sambo i en etta har katterna varit mycket hos mina föräldrar ute på landet. De har varit ute och kunna komma och gå som de vill. Nu har jag och sambon äntligen flyttat större. Härligt för då kan mina katter komma hem igen.

De har nu varit hemma i ca 24h. De är instängda i badrummet med en litterkwitter som står på golvet med strö i. Tanken är att jag skall släppa ut de så fort jag ser att de har gått på toaletten. En av de har kissat en gång.

Hur länge kan de vänta egentligen? Katten som inte kissat än har tidigare haft en ovana av att kissa i sängen så med alla flyttkartonger som står överallt och alla prylar som ligger framme och kan kissas på vill jag verkligen att hon kissar på lådan innan jag släppter ut henne.

Alla tips mottages tacksamt!
/Fia

Sv: katterna har flyttat hem men nu är det trubbel...

Ingen?

Idag har de än så länge inte gått på lådan alls....

Gillar katten att kissa pa textiler sa lär den ju göra det oavsett om du tvingar den att ga pa ladan eller inte först.

Ladan har de definitivt sett vid det här laget, sa antingen far du ha dem inspärrade tills dess att alla flyttkartonger är borta, eller ocksa kan du lika gärna släppa ut dem nu, oavsett om de använt ladan.

Men vad händer om jag har de kvar inne på toletten och de låter bli att kissa?!

Till slut blir de väl sjuka, gissar jag. Eller dör av uttorkning, om anledningen till att de inte kissar är att de inte dricker ngt.

Men jag tror att det är helt orelaterat med huruvida de kommer att ga pa ladan sen. Om katten föredrar att kissa i sängar och flyttkartonger kommer den göra det när den far välja, oavsett om du tvingat den att ga pa ladan en gang innan dess.

Det handlar väl mer om att katten ska se att det finns en lada, och inte kissa i sängarna för att den tror att ingen lada finns tillgänglig. Men om katterna inte är helt dumma i huvudet sa har de väl sett att det finns en lada vid det här laget?

En av de har ju gått på lådan. Och båda två både dricker och äter så någon gång måste det ju komma ut eller?!

Ja, det är klart, men jag förstar inte varför du tror att du kan fa dem att aldrig kissa i sängar/flyttlador genom att en gang tvinga dem att ga pa ladan? Om katten föredrar sängar sa kommer den naturligtvis att välja sängen framför ladan när du släpper ut den och den far välja.

Det är ju bara att ga till sig själv - om nagon laste in mig i en skrubb med en hink sa skulle jag saklart tillslut ga pa toaletten i den. Men när jag blev utsläppt igen och fick tillgang till en riktig toalett ocksa sa skulle jag ju inte välja hinken framför toaletten bara för att jag blev tvingad till det en gang?

Inte får jag så mycket hjälp med mitt problem av dig iallafall.

Någon annan som kan hjälpa mig att få ordning på det hela?

Men vad är ditt problem? Att du inte lyckas tvinga katten att ga pa ladan fast den är inlast i badrummet?

I sa fall är det väl bara att vänta, för eller senare maste den ju pinka nanstans. Om du vill fa den att ga pa toaletten tidigare sa är väl bästa tipset att försöka fa den att dricka mycket, genom att servera nagon vätska den gillar.

Eller att den pinkar i sängar och flyttlador?

I sa fall lär inte boten vara att tvinga den att använda ladan en gang innan den far se flyttladorna.

Senast ändrad:

Fast jag får hålla med mabuse faktiskt.

Risken är väl snarare större att den kissar i sängen om du håller den inlåst på toaletten.

Om katten kissar i lådan innan du släpper ut den eller inte kommer knappast göra någon skillnad vad gäller sängkisseri. Den svåra nöten att knäcka är ju varför katten kissar i sängen. Det finns två sätt att få katten att inte kissa i sängen:

1. Se till att katten inte kommer åt sängen.
2. Luska ut varför katten kissar i sängen och försök lösa själva grundproblemet.

Ofta handlar det om en invand ovana som antingen börjat i sjukdom eller missnöje.

Om katten kissar i lådan innan du släpper ut den eller inte kommer knappast göra någon skillnad vad gäller sängkisseri. Den svåra nöten att knäcka är ju varför katten kissar i sängen. Det finns två sätt att få katten att inte kissa i sängen:

1. Se till att katten inte kommer åt sängen.
2. Luska ut varför katten kissar i sängen och försök lösa själva grundproblemet.

Ofta handlar det om en invand ovana som antingen börjat i sjukdom eller missnöje.

Tack för svar. Katten i fråga har aldrig kissat i sängen i denna lgh och jag hoppas att hon kommer trivas bättre i den här lgh. Den är större och att jag blivit sambo innebär att jag kommer att vara hemma mer än tidigare. Planen till att börja med är att hålla dörren till sovrummet stängd. Mitt stora bekymmer nu är dock att hon inte gjort ifrån sig på mer än 24 timmar.

Om hon nu skulle få för sig att kissa i sängen även här, finns det någt jag kan göra för att lära om henne eller måste jag göra mig av med henne? Jag tycker fruktansvärt mycket om denna katt. Hon hade en hemsk start på sitt liv och var hemsk mot mig i början. Men vi har kämpat på och hon är bland det mysigaste som finns. Än vågar hon inte alltid visa det men när det kommer är det hur härligt som helst.

2 frågor alltså...
1) Gör det ngt att hon inte gjort ifrån sig på 24 timmar?
2) Om hon väljer att kissa i sängen även i denna lgh finns det ngt jag kan göra för att hon skall vänja sig av med ovanan?

Tack på förhand:bow:

Nej, hon lär inte bli sjuk att inte varit pa ladan pa ett dygn. Men det är klart det är dags snart.

Det enklaste sättet att fa henne lata bli sängen är ju helt enkelt att stänga dörren till sovrummet. Sen kan man prova med olika sorters kattsand, kanske tva lador pa olika ställen (vi hade problem med att var ena katt bevakade ladan sa att den andra inte kunde ga dit.:crazy:) . Feliway kan hjälpa säger de som provat. Prova lite och se om det är nagot i hennes liv som gör henne stressad - mer sällskap? Mer lek? Mindre stress? Lugnare? Det beror ju lite pa vad som passar henne. Är hon inte redan kastrerad sa skulle jag göra det, det kan absolut hjälpa.

Att stänga in henne i badrummet som du har gjort kommer inte göra henne tryggare eller mindre benägen att kissa i sängen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 386
Senast: Kaching
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Katthälsa Fick hem en katt från katthem för lite mindre än 2 veckor sedan, hon är/var lite skygg första dagarna. Nu känns hon mycket mera...
Svar
8
· Visningar
6 231
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama