Katterna håller oss vakna på nätterna....

F

fiafjupp

Hej alla bukisar, nu behöver jag lite råd och tips. Det är så här att min små katter är så dryga på nätterna. Dom är 11 och 9 månader gamla och väldigt busiga. Den som är 9 mån är värst av dom... mitt i nätterna kan han få för sig att han ska in i vårat sovrum (vi brukar ha dörren stängd) och står och krafsar som en besatt tills man kommer upp o öppnar. Har man dörren öppen på natten då kommer han i och ska gosa och han är verkligen som en igel... Helst ska han ligga i mitt hår och trampa o så dreglar han en i ansiktet... och han ger sig inte, kan kasta ner honom tio gånger och han kommer upp i alla fall.. håller på att bli galen snart för att man inte får sova... Och ska det inte gosas på natten så är det fullt race på dom... Kan tillägga att jag bor i lägenhet så jag kan inte släppa ut dom heller... Vad ska man göra:confused:

Sv: Katterna håller oss vakna på nätterna....

Jadu, har de varit sådär hela tiden?

Mina kissar var så när de kom, men jag och mitt ex lät de sova i sängen när de ville, bet oss bara i tungan när de höll på. Men visst blev de många sömnlösa nätter när de skulle ligga på håret och tvätta det, ligga i ansiktet och spinna osv osv.
MEN, efter ett par veckor lärde de sig faktiskt att när matte och husse lägger sig, då ska vi också sova. Dock så är de ju självgående klockor så vid 5-6 tiden varje dag (exet gick till jobbet) så var det full räcer i dem igen, även helgerna...

Mitt tips är nog bara att vänta ut dem..

Om jag tyckte som du skulle jag stängt sovrumsdörren och inte öppnat så de inte förstår att kraffs = öppen dörr, så gör min kompis för hennes sambo är eg. allergisk mot hennes katter så de ska inte gärna sova i samma rum, då kan han knappt andas.

För min del så bryr jag mig inte, mina katter lever om som de vill och man vänjer sig vid de ljuden, inatt så hade de vält ett pelarbord som står ca 1-2 meter från min säng utan att jag vaknade.
Jag vill ha mina katter hos mig, den stora katten går alltid och lägger sig med mig men sen när de andra kommer blir det för trångt och han hoppar ned, på morgonen är det bara kattungen kvar som ligger och sover i fotändan.

Min katt var jobbig med att hålla oss vakna om nätterna ett tag och det var minst sagt irriterande... Men jag ändrade rutinerna en litegrann och ser till att busa med honom ett tag innan vi går o lägger oss. Det har faktiskt hjälpt! Illa är det om vi varit bortbjudna på kvällen och kommer hem lagom till läggdax för då har lille kissen sovit hela tiden när vi inte varit hemma och är pigg som en mört när vi kommer hem... Men då får man stå ut. Försöker plocka undan alla lösa saker i lägenheten, typ fjärrkontrollerna och liknande, annars ryker dom ner i parketten mitt i natten och jag får hjärtinfarkt... Det är som att ha en busunge hemma! :love:

Liknande trådar

Övr. Hund Min hund (7 månader) väljer att somna någonstans ute i lägenheten men vi har dörren öppen till sovrummet så han kan komma in till oss om...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 446
Senast: Lillefrun
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 283
Senast: Mahonia
·
Övr. Hund Jag har 2 hundar, hovawart, en tik på 5 år o en hane på 8 år. Nu har vi fått in en kattunge i huset o behöver tips för hur vi vänjer...
Svar
6
· Visningar
785
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 722
Senast: Lampan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama