Katter som kissar överallt:/

Flipp

Trådstartare
Jag och min sambo har ett problem med våra kattungar; de kissar inte bara i kattlådan utan på alla möjliga ställen:/ Oftast om det ligger en filt eller kläder på golvet men det har också hänt på t ex papper. De är 4 månader gamla. Vad kan det bero på? Vi städar kattlådan varje dag.

Sv: Katter som kissar överallt:/

Hej

Katter gör ofta så,ibland för att något är fel,tex kattsanden (enligt dem) eller något annat de inte trivs med.
Dessutom lär de sig snabbt själva att det är mysigare att kissa på filtar och annat mysigt istället för i lådan.
Därför får man försöka göra lådan så fördelaktig som möjligt,testa att byta sand,en del katter gillar tex inte grov sand,kanske ha två kattlådor,ofta vill de bara använda en och då kan man ju ta bort den andra så småningom.
Man får prova sig fram lite,och låt inte filtar & kläder ligga framme,då finns det alltså inget mysigt för katten att kissa på och så småningom hittar de till lådan.

Mvh Zaria

Okej, tack för svaret! Får väl se hur det går.. Hittills har de i alla fall aldrig kissat i sängen eller soffan utan bara på sånt som legat på golvet.

Hur länge har ni haft dem? Rumsrenhetsproblem i tidig ålder beror oftast på att den inte varit befäst när de flyttade från mamman, och det kan hålla i sig resten av livet... Annars skulle jag ta katterna till vet., att kissa små pölar överallt kan vara symptom på tex UVI, och bör kollas upp.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
1 103
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
466
Senast: gammalek
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
896
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
1 242
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka