Katter som "delar upp" lägenheten.

Tassetass

Trådstartare
Mina två kräk har inte direkt blivit såta vänner än, men däremot har jag märkt en viss uppdelning i var de hänger mest.

Isolas område är sängen och där får Dimma INTE vara. Dimma kommer upp i sängen ibland och vill ha gos och får ibland vara kvar på nåder en minut eller två, sen blir hon bortskörd.

Soffan däremot, det är liksom Dimmas område. Isola kan vara i soffan samtidigt, försöker ibland köra bort "nykomligen" men Dimma står på sig mer när Isola försöker mopsa upp sig.

Ni som har flera katter som inte är bästa kompisar, hur samsas de i hemmet?

/Jenny

Sv: Katter som "delar upp" lägenheten.

Jag har tre huskatter som bor kvar hemma hos mina föräldrar. Dom två honorna har aldrig kommit överens så den ena har helt enkelt tagit övervåningen i besittning medan den andra bor på undervåningen:D

Tja, Nellie var ensamkatt från att gammelkisen avlivades förra vintern tills vi skaffade bebisarna Mikey och Molly i somras. Innan var Nellie värsta donnan och lite fin i kanten, numera har hon i stort sett flyttat ut i ladan på heltid. Som alla andra tonåringar brukar hon komma hem för att äta middag, ibland sover hon hemma och om man nångång inte skulle låta henne gå ut efter maten blir hon sur på dig... Nellie är typ 16 år, vi vet inte säkert eftersom vi adoperade henne och fd ägaren var väl inte heller säker.
NÄR hon är hemma brukar som kasta ganksa hårda ord mot stackars Molly medans hon accepterar Mikey ganksa bra...kan ev vara då han är hane o Molly hona...inte säker.
I huset är det Mikey o Molly som "bestämmer", de kommer o går i alla rum (ej sovrummen dock) medans Nellie om hon är hemma oftast flyttar sig ur kattungarnas väg efterhand som de rör på sig.

Jag skulle säga att det bara är bra för dem att de gör så. Katter är revirhävdande djur så det du ser är att de skapar varsitt revir - eller rättare sagt, gör vissa ställen i lägenheten till sina egna.

Mina gör också så, till viss del. Vissa ytor samsas de om men det finns också ställen där bara en av dem är. Den andre gör i de lägena inget anspråk alls på just den platsen.

De gemensamma ytorna kan de däremot kivas om ibland. Om en ligger mellan mina fötter och den andre vill dit - så slickar han bort brorsan. Han dominanstvättar alltså, slickar den andre för att säga "du är en ynklig liten skit som fortfarande behöver tvättas". Och oftast går den tvättade då undan - alternativt att de börjar slåss.

Nja mina hänger ju ihop i vått och torrt men däremot har jag märkt att den vuxna är lite mindre tålmodig på vissa platser. Tex. i vår säng, där han alltid sovit, kan han ganska fort surna till om kattungen bråkar med honom. I övrigt kan den lilla göra vad som helst med honom och han bara sitter där och tittar på en som "matte, var du tvungen att släpa hem en sån jobbig?":p

Så gjorde min gammelkatta när hon levde. När skitungen kom in i familjen etablerade hon snabbt kökssoffan och en systerns säng som sitt revir. Försökte han sig dit åkte han på däng. Eller ja, han blev morrad åt. Det räckte. ;) Övriga delar av huset samexisterade de på. Det vill säga, han gick undan om hon kom för nära. Så höll de på i sex år, tills hon gick bort förra året. :love: Han håller sig fortfarande borta från kökssoffan och sängen. ;)

Mina katter har delat upp huset.

Vårt hus består egentligen av två gamla ihopbyggda hus. Så den ena har den en del som sitt revir och den andra den andra delen. Den ihopbyggda delen samsas de om, där finns nämligen maten. De kan befinna sig i samma rum samtidigt men det väldigt ovanligt och i stort sett bara om någon av oss människor har släpat dit dem, alla vill ju ha katt när man ligger i TV soffan

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 967
Senast: Zpunk
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 436
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar