Katter som bråkar.

nangiialaa

Trådstartare
Jaha, nu har det kommit till den gräns om jag inte vet om mina katter "bråkleker" eller verkligen bråkar.
Båda är jämngamla, jag har haft den ena sedan han var 6 - 7 veckor, pga hans mamma dog, och den andra har jag haft från det att han var ca 6 månader, dem är nu strax över 1,5 år gammla.

Dem kommer jättebra överens, för det mesta, tvättar varandra, sover mer eller mindre på varandra, busar och lever rövare rent allmänt. Dock ibland kan den katten jag har haft sedan han var kattunge mer eller mindre jaga den andra katten, hoppar på honom och "hugger" honom över nacken, "sätter" sig över honom och trycker ner honom i marken. När han kommer loss springer han och gömmer sig och kommer den andra katten i närheten morrar och fräser de båda två riktigt ordentligt, sådär djupt som hundar gör när dem muckar gräl med en annan hund. Jag brukar ta bort den "dumma" katten så min andra katt får vara ifred och inte behöva springa och gömma sig och känna sig osäker. Detta kan komma helt oprovocerat... Jag förstår att det är någon form av rivirhävdande och att han är högre i rang än den andra, men det märks så tydligt ändå att han är lägst i rang...
Detta har egentligen aldrig varit ett problem, förens den senaste månaderna då detta har börjat hända allt oftare. Varför gör dem såhär? Kan jag göra något åt det?
Tacksam för alla svar.
 
Sv: Katter som bråkar.

Könsmogna? Är de kastrerade?

Det känns annars som prio 1. Okastrerade hankatter är mer revirhävdande och nu har de kommit i den åldern när det börjar.
 
Sv: Katter som bråkar.

Hmm okej. Jag är ingen expert inom ämnet men fick en del tips av veterinären hur man kan minska på stress hos katten när jag var där så kan dela med mig av de tipsen.

Om du inte redan gjort allt det här:
*Se till att de har varsin matplats med stort utrymme emellan (mina har matskålar på varsin sida av rummet men äter oftast ur samma).
*Ha tillräckligt många lådor och tillräckligt med sand (Jag har två katter och 3 lådor, gör rent dem minst 3 ggr om dagen).
*Aktivera katterna, lek mycket med dem.
*Feliway (Katthormon-medel som ska verka lugnande).
 
Sv: Katter som bråkar.

Jooo, det där mer eller mindre vad jag gjort, förutom särat deras matplats. Gör jag det springer dem emellan skålarna och puffar väck varandra hela tiden. Det gör dem inte när dem får sitta bredvid varandra.
Feliway, hur använder man det?
 
Sv: Katter som bråkar.

Feliway är en ganska dyr produkt som finns som spray eller att sätta i eluttaget. Man får inte länka men om du söker på det så hittar du mer info.

Jag använde det till mina katter direkt efter att den ena fick problem med urinvägarna. Men jag kan inte påstå att jag märkt någon jätteskillnad i katternas beteende.

Annars vet jag inte, jag har honkatter så det kanske gör skillnad.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
554
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 299
Senast: Squie
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 593
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp