Katter och stelkramp

A

ang

Det är inte förrän det händer som man inser kunskapsluckorna. Älsklingen har skurit sönder tassen under helgen (vet är bokad, fastande katt ska in i morgon) och har läst både här och var. Men stelkramp nämns inte nånstans, så kan inte katter få det eller vad är det som gäller?

PS Katten mår i dag under omständigheterna bra, äter, dricker, har avföring, ingen feber och en husse som är hemma för "vård av sjuk katt".

Sv: Katter och stelkramp

Tackar och bockar, men hur kommer det sig? Alltså, varför är de liksom "undantagna" - har det nåt med matvanor eller annat att göra?

Är det verkligen så; hittar inget skrivet om det och trots fult och rejält sår så vaccinerades inte katten mot det - och eftersom han fick 4 andra sprutor borde väl även det inkluderats om risken fanns?

Det är extremt ovanligt så därför är det i princip onödigt att vaccinera mot det (vet inte om det ens finns vaccin utvecklat för katt), man behandlar om katten skulle bli sjuk.

Här är en fallbeskrivning och här finns info om det.

Men som sagt, det är så himla ovanligt att du inte alls ska gå och oroa dig över det. Jag skulle tro att det i princip krävs att katten har kraftigt nedsatt immunförsvar för att den ska kunna drabbas av stelkramp.

Är det verkligen så; hittar inget skrivet om det och trots fult och rejält sår så vaccinerades inte katten mot det - och eftersom han fick 4 andra sprutor borde väl även det inkluderats om risken fanns?

Nej, du behöver inte alls oroa dig. Håll litet koll på honom bara, att han äter och dricker normalt och inte blir slö och febrig. Skulle det hända tycker jag att du ska kontakta veterinären igen. Det går att behandla stelkramp förutsatt att det inte har gått för långt, men som sagt, det är extremt ovanligt och katter tycks vara mycket mindre känsliga än människor och hästar.

Hälsningar "Nashua" (som också är veterinär).

Tackar alla för rätsidan :) jag tyckte det var så konstigt när jag inte fick fram bra info i böcker osv.

... och katte äter penicillin, tassen läggs om två gånger om dan och vi tror det värsta är över.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 236
Senast: hoppsann
·
Katthälsa I helgen upptäckte vi att min 12,5 år gamla katt har ont när man klämmer honom över höften :( Han är totalt ohalt och hoppar upp och ner...
Svar
4
· Visningar
1 670
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 316
Senast: Hoarfrost
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 541
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar