Katter och nyfödd!!

Destiny_D

Trådstartare
Hej på er! Nu behöver jag massor med idéer och förslag från er kattmänniskor :). Om en månad ungefär så kommer vår familj att utökas med en liten bebis. Jag har sen tidigare två innekatter (en hona och en hane, 8 & 9 år). Jag tror inte att det kommer att bli några problem med katterna och bebisen, förutom på en punkt... På natten! Vi bor i ett soutteränghus, och har vårat sovrum (och kommande bebisrummet också) på nedre plan. Hur ska vi hålla katterna utanför sovrummet på nätterna? Jag kommer inte att få en blund om katterna har fri tillgång till sovrummet nattetid. Det enklaste vore ju att helt enkelt stänga sovrumsdörren, men det är inte alls bra. Eftersom vi bor i ett soutteränghus så måste vi ha ventilation och rotation på luften i alla rum. Därför är det en himla dålig idé att stänga dörren.... Nån som har nån annan idé om hur man kan göra så att sovrummet är kattfritt, samtidigt som dörren inte är stängd?

Jag är tacksam för alla idéer och tips som ni kommer med!! Det börjar ju bli bråttom, för jag tänkte att vi ska vänja katterna med denna nya rutin ett tag innan bebis anländer...

Så, ös på bara :laugh:

// Destiny_D

Sv: Katter och nyfödd!!

Jag har ett jättebra förslag!

Kanske inte världens snyggaste, men effektivt.

Ni köper fyra smalare "lister" eller dylikt som ram , två gångjärn, en rulle nät och ett eller två enklare lås. Ni mäter dörrhålet, spikar/skruvar/fäster ihop listerna så att de bildar en innerdörr som ni häftar på nätet på. Vips har ni en nätdörr! Luft (och kattjamanden) kan komma emellan men katterna blir utestängda!

Vi gjorde en sådan till balkongen innan den var innätad och det funkade jättebra. Man får ju offra ett par skruvhål i dörrkarmarna till gångjärnen, men det kan man ju oftast spackla och måla igen om senare.

Visst kan man prova med kompostgaller och dylikt annars, men katter är ju smidiga och hoppar ofta över sådant.

Lycka till!

Ar du radd for att katterna ska lagga sig pa bebisen, eller ar det ngn annan anledning? Mina tva har aldrig gatt i narheten av mina tvillingars spjalsangar, och heller aldrig lagt sig pa dem nar de legat pa soffan och vilat (da ligger de daremot garna precis bredvid :love:). Har faktiskt aldrig hort talas om nagon som haft det problemet?

Annars kan du ju kopa ett "kattnat" och fasta over spjalsangen. Som ett myggnat typ. Det borde avskracka katterna fran att forsoka ta sig ner i spjalsangen :)

En sak till, se till att spjalsangen ar uppstalld en tid innan bebis anlander, da far de dels mojlighet att vanja sig vid den och du kan lara dem att inte hoppa ner i den.

Senast ändrad:

Tycker som veronican att ni kan bygga en nätdörr. Då kan ni hålla katterna utanför rummet men ändå hålla igång ventilationen.

Jag har tänkt på detta, för en sån dörr har vi haft till altandörren förut. Mycket smidigt! Måste se om jag kan få sambon att snickra ihop en sån...

En annan idé jag fick en sömnlös natt var om man helt enkelt försöker sätta en hasp, så dörren är lite öppen bara, men inte så katterna kommer in... Undrar om det går...?

Sunshine: Nä, jag är inte rädd för att dom ska lägga sig PÅ bebisen. Däremot så vill jag ha minimalt med katthår i just sovrummet. Och då speciellt i spjälsäng osv...Min ena katt hårar nåt otroligt (semilånghårig). Funkar det att ha myggnät över spjälsängen? Finns det ett speciellt för just spjälisar, eller man kanske kan sy ett eget, om man hittar nät att sy av?

Tack för era idéer!! Ös på med mera förslag!! :laugh:

Det går säkert med hasp också, kan väl iofs finnas en viss risk att katterna är där och krafsar för att försöka putta upp dörren vilket kan störa på nätterna men de lär sig väl att det inte går efter ett tag.

Jag hittade ett foto på vår nätdörr.
Kanske inte det bästa fotot, men här ser man lite utav idén i alla fall.
Dock hade jag i efterhand valt lite kraftigare ram, annars blev jag nöjd.

ntdrren2.jpg

Den sitter ju alltså innanför vanliga dörren och till vänster ser du ena gångjärnet och till höger ena hasplåset.

Jag har 4 katter som jag älskar högt. De träffade igår sin första bebis (min kompis 7-månaders) och uppförde sig ypperligt emot honom, även när han försökte krypa ifatt dem eller kastade pipande hundleksaker efter dem ;) men jag tror inte att mina katter skulle få vara i sovrummet heller den första tiden om vi skulle få barn.

Det är ju förstås upp till var och en, personligen tycker jag att det blir så mycket hår och att sovplatsen gärna får vara förskonad från det, iaf första tiden. Men för många verkar det ju fungera jättebra att ha bebis och katter ihop också. Men nu var det ju inte råd om det du efterfrågade :)

Jag har tänkt på detta, för en sån dörr har vi haft till altandörren förut. Mycket smidigt! Måste se om jag kan få sambon att snickra ihop en sån...

En annan idé jag fick en sömnlös natt var om man helt enkelt försöker sätta en hasp, så dörren är lite öppen bara, men inte så katterna kommer in... Undrar om det går...?

Det funkar säkert med enbart hasp till vanliga sovrumsdörren också, om det räcker med den lilla springan för ventilationens skull. Det finns vanliga hasplås att köpa och så finns det hasplås med extra lås, hm svårt att förklara, men det är en spärr så att en liten kattass inte kan peta upp haspen. Dock får du ju skruvhål i själva sovrumsdörren då, ett litet minus.

Har ni haft nätdörr till altanen förr så kanske ni kan återanvända den om den inte används numera?

Jag var faktiskt aldrig orolig för katterna vs bebis. Tanken kom inte in i mitt huvud.
Honkatten var underbar med bebborna, hon la sig hos dem och kurrade och buffade om de var ledsna och jag inte kom på momangen. Och glodde föraktfullt på mig som om jag var en dålig mamma. Hankatten var mest rädd för dem. Han pinkade i deras klädlåda antaligen för attpinka in dem i familjen. Lill-kisse var nyfiken men inte närgången.

Fast det är ju inte katterna och bebisen hon är orolig för utan ventilationen i sovrummet.;)

Ja, jag tror nog att mina katter kommer uppföra sig fint med bebben också. Men i början vill jag vara vaken och kunna hålla ett öga på dom, därav att jag inte vill ha dom i sovrummet. Min honkatt är dessutom lite halvknasig, så jag litar bara på henne till 95% ungefär. Skulle nog inte kunna få en lugn stund om jag visste att dom kunde lägga sig alltför tätt intill bebben i början... Jag vill kunna ha uppsyn över dom sådär i början. Kanske är löjligt, men jag kommer nog att bli en hönsmamma :p

Helst vill jag inte ha dom i sovrummet alls, även för min egen skull. Gillar inte alls allt hår som blir i sängen. Men min sambo är så attans envis att vi måste ha dörren öppen för ventilationen...

Tyvärr så finns inte nätdörren kvar, så det blir till att snickra en ny om det blir aktuellt.

Tack för era tips!!

// Destiny_D

Det är det väl ? Hon vill ju inte att katterna skall vara i samma rum som bebin. Och då måste dörren stängas och då blir det för dålig luft.

I vilket fall så tror jag att nätdörren är det bästa förslaget om bara katterna inte sitter utanför och skränar och håller alla vakna.

Risken finns ju att dom sitter där utanför och väsnas, men jag tror att dom ger sig rätt snabbt. Dom har aldrig fått vara i sovrummet tidigare (när jag bodde ensam i 7 år), och det gick hur bra som helst med stängd dörr. Nu när vi bor i hus så har sambon gett dom tillåtelse att vara därinne pga ventilationen. Så dom har i många, många år varit vana att sovrummet är stängt. Men nu vet man ju inte hur det blir om man har en nätdörr (så dom ser oss) och dessutom en ny familjemedlem.

Hmm... Detta tål att funderas på... Även om inte nätdörr är det snyggaste, så kanske det är mest effektivt...

Liknande trådar

Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 359
Övr. Katt Hej ! Visste inte om jag skulle posta här eller på föräldrar, men chansar här. Om ca 5 veckor beräknas vår lille bebis att komma och nu...
2
Svar
26
· Visningar
4 493
Senast: Gimlan
·
Hemmet Jag har den senaste veckan haft problem med någon jäkla stank i min lägenhet. Det är främst i hallen det luktar (det slår verkligen...
2
Svar
26
· Visningar
16 027
Senast: tanten
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 381
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross