Katter och fläskkött

M

monic

Hej alla trevliga kattvänner! Har fått upp ögonen för rå mat till katter och tittat på olika utländska och svenska sajter. www.felinefuture.com var den sajt som imponerade på mig mest. Där säger man att fläskkött inte är lämpligt att ge till katter, men när jag hamnade på bukefalos.com hittade jag många recept med fläskkött i, även i trådar som länkade till felinefuture.com. Jag bifogar litet information om olika köttsorter för katt från denna sajt så får var och en ta ställning till det!

Choice of Species:
Not all meat is the same, and not all meat is equally suited for a cat's diet. The following outlines a list of species in order of preference.
1. wild or farmed rabbit/hare
2. wild or farmed venison
3. wild or farmed game, such as caribou, muskox, elk, or buffalo
4. lamb, goat
5. game birds, such as pheasant and lean duck.
6. chicken - but not as a sole staple. Prepare without skin if cat suffers from indigestion.
7. beef - non medicated. Some cats do not tolerate beef liver, and regurgitate food shortly after ingestion.
8. farmed turkey
Pork is not suitable and its use not advised. It can not be fed raw because pigs may carry many disease causing pathogens (see Parasites - Part of Life) including Trichinella and the virus that causes Pseudorabies (Aujeszky's disease).

Sv: Katter och fläskkött

Men vet du om de sjukdomar de nämner ens finns i svenskt fläskkött? Du lämnar ju läsaren lite i sticket genom att bara citera några rader och sen säga att var och en får själv ta ställning. Hur ska man kunna göra det?

Den sida jag förlitar mig mest på vad gäller hemlagad kattmat är matildas kokbok (som f ö länkar till felinefuture)

Mina katter (nåja, en av dem, den andre vägrar) får rått fläskkött.

Mina får inte fågel eller nöt rått. Bara tonfisk. Fläsk har jag aldrig prövat med av den enkla anledningen att jag inte äter kött så det aldrig har blivit över.
Jag skulle vara räddare i dagens läge för att servera rå fågel eller nöt än en svensk gris.

Möss är alltid en hit!

Vi hittade en hel koloni uppenbarligen ihjälfrusna möss i smedjan idag typ 15 st. Bar ut lådan på gården och visade katterna! KATTKALAS!!!! Efter en timme eller så var alla läckra möss slut och katterna nöjda och mycket mätta!

Nej dom var inte förgiftade eftersom vi inte lägger ut gift här på gården utan kör med fällor inne i huset och katter utomhus.

Om man ser vilken frenesi katter äter möss i jämförelse med annan mat så borde ju valet vara givet.

Numera kan man ju också köpa möss och råttor som är farmade och nedfrusna som är tänkta till orm och reptilmat. Vill man utfodra sin katt med färskt kött så borde väl detta vara förstahandsvalet ifall man vill ge sin katt så naturlig föda som möjligt. Eller? :angel:

Apropå listan med lämpligt kött ovan så har i varje fall jag inte sett katter jaga hjort, ren, myskoxe eller bison!!!!!

Min lista baserad på sunt bondförnuft borde se ut så här:

1. Smågnagare av diverse slag

2. Kaniner och hare ( Mest ungar större djur som roadkills)

3. Mindre fåglar upp till fasans storlek (Vi har haft honkatter som kapabelt jagade fasaner).

4. Diverse andra större däggdjur som dödats av större predatorer (obs färskt ej ankommet kött). Tex rådjur.

:D Fasaner, en bekants bekants katt kom hemsläpandes med en väldigt förbannad gräsand en dag :D
Mina kan på sin höjd fånga flugor och getingar, getingarna äts upp. Löv är också väldigt roligt att fånga och släpa in -bättre det än min grannes katt som tar in och slaktar allt från maskar till småsorkar på golvet (bleh).

Sverige är officiellt fritt från pseudorabies sedan 10 år tillbaka. Trikiner hittar du inte i svenskt veterinärbesiktigat fläsk (eller annat kött som gått igenom veterinärbesiktningen).

Fläsk är ypperligtkött för katter.

FelineFuture är amerikanskt och i USA gäller helt andra saker gällande livsmedel. De har mycket större problem med salmonella (i Sverige är inte ens 1 % av köttdjuren smittade med salmonella och Kronfågel GARANTERAR att du inte kommer hitta salmonellasmittad SVENSK kyckling i butikerna), det är vanligare med trikiner (ganska vanligt hos vilt i Sverige därför bör viltkött alltid frysas innan man ger det till katten eller hunden) etc.

Mina katterhar käkat fläsk (och annat rått kött) i mer än ett år och de är friska.

Vad gäller en "sunt förnuft-lista" håller jag med om att fåglar och gnagare är mest lämpade, men eftersom jag inte har tid eller lust att utfodra mina katter med hela byten och fånga egen kattmat tar jag det näst bästa dvs det kött jag kan hitta i butiker och beställa från olika företag. Kyckling, kalkon, fläsk och lamm är vad jag ger oftast.

Även jag har gett min katt tonfisk (Abbas i vatten). Cirka en burk om dagen... När jag talade om detta för veterinären sade hon att det var direkt farligt för katten. Och efter att ha läst om hur viktigt det är med kalcium-fosforbalansen i kattens diet så förstår jag det då det finns förskräckligt mycket fosfor och mycket litet kalcium i tonfisk. Jag bifogar ett utdrag från www-felinefuture.com som är av samma åsikt som min svenska veterinär.

Canned Tuna is among the most popular food stuff to feed to companion cats, because cats are very fond of it. It is not uncommon for cats, that regularly receive tuna, to refuse all other foods. Cats displaying this addiction-like behaviour are often refered to by Veterinarians as "tuna junkies".
Feeding a mainstay of canned tuna is long known to cause diseases of dietary origin. One of the most prevailing diseases afflicting "tuna junkies" is Steatitis or Yellow Fat Disease - an inflammation of the fat tissue in the body due to a deficiency of vitamin E. A vitamin E deficiency is usually the result of feeding tuna, or any canned fish, packed in vegetable oil. These products are high in polyunsaturated fatty acids which oxidate vitamin E, besides being a poor source of vitamin E to begin with. Currently, a diet consisting of large amount of any type of fish is considered the most common cause of this syndrome, [1.]
Canned fish - tuna or other, packed in water or oil - is not a complete diet for cats. Although it is high in protein, it does not supply the cat with sufficient amounts of certain amino acids, mainly taurine, to maintain health. The Calcium to Phosphorus ratio in canned tuna is 1:14.8 [2.] - providing the cat with too little Calcium to balance Phosphorus, resulting in bone disease caused by a loss of Calcium in the bone due to a deficiency of this mineral in the diet. [3.] The only canned fish providing sufficient Calcium is salmon with bones.
Also, many essential vitamins are not provided in sufficient amounts through a diet of canned fish, such as vitamin A and most B vitamins, like Thiamin, Riboflavin. Pantothenic Acid, Folic Acid, and Vitamin B-12 [4.] Last but not least, canned fish is high in sodium, possibly providing the cat with too much of this mineral.

Ja det var just det. Att Matildas recept innehåller fläskkött och även länkar till sajter som säger att fläskkött inte är bra. Kanske Matilda skulle ha förklarat att svenskt fläskkött duger. Vad gäller fågelkött och salmonella har vad jag föstår, efter att ha surfat runt, katter ett mycket mer motståndskraftigt system än vi människor och de kan de nog behöva för Kronfågels eller någon annan leverantörs salmonellagarantier ger jag inte mycket för ;-)

Oj, min katt är verkligen en "tuna junkie" :o

Hon äter RC torrfoder som bas men äter inte tillräckligt av det, så jag kompletterar med antingen tonfisk (ca 1/3-1/2 burk) eller whiskas potionspåsar oxkött i tomatsås (1/2) varje dag.

Jag förstår att tonfisk inte är komplett mat, men jag vill veta om det kan vara FARLIGT i den mängd jag ger min katt (ca 2 - max 3 burkar i veckan) ?? Jag hoppas inte det, för hon äter det hellre än något annat och är mycket kräsen :crazy:

(PS. Har provar med rått kött - går icke att äta säger misse :smirk: )

Senast ändrad av en moderator:

Då förhållandet kalcium-fosfor ska ligga kring 1,2 delar kalcium - 1 del fosfor och tonfisk på burk för människa har förhållandet 1 del kalcium - 14,8 delar fosfor så bör du kanske ge kalciumtillskott vid de tillfällen katten får tonfisk, men som du kan se från citatet om "tuna junkie" så är det inte bara bristen på kalcium som anges. Det är svårt att säga hur mycket kalcium som ska till för att väga upp fosforen. Det är faktiskt en hel vetenskap det här. Kanske kan nån annan bidra med råd. Det allra bästa vore att sluta med tonfisken. Du säger att du har provat rått kött men att katten inte vill ha. Jag har f n två katter, en hittekatt på 6 månader (flicka) och en kastrerad hankatt på 13 år, som heter Gustaf. När jag introducerade rått kött (nöt plus hjärta) trodde jag att Gustaf skulle nobba, men han blev alldeles "tokig" och vill bara ha det, särskilt hjärtat var intressant (innehåller mycket taurin som köttätare behöver). Den lilla bara luktar på det och vänder, men hon är däremot förtjust i rå kyckling. Prova med något annat kött än det du bjöd på tidigare. Du kan prova att köpa litet rå, färdigförpackad kycklingfilet och skära av några bitar. Om hon inte vill ha det kan du ju steka den till dig själv! Glöm inte att vara försiktig med renhållningen av skärbrädor och sådant om du skulle få en kycklingentusiast :-) i huset. Sen var det det där med oxkött i tomatsås...
Tomater är farligt för katter. Jag bifogar en lista på produkter som man inte ska ge sina katter:
Onions, Garlic, & Related Root Vegetables

Onions contain a substance (N-propyl disulphide) which destroys red blood cells in the cat, causing a form of anemia called Heinz body anemia. Garlic contains a similar substance in a lesser amount.

Tomatoes, Green (raw) Potatoes

These foods are members of the Solanaceae family of plants, which includes the Deadly Nightshade, and contain a bitter, poisonous alkaloid called Glycoalkaloid Solanine, which can cause violent lower gastrointestinal symptoms. The Feline Future web site offers a rare description of a cat which was close to death from ingesting just one cherry tomato (See the link on the sidebar).

Chocolate

It's becoming more widely known that chocolate is very toxic to both cats and dogs. Theobromine is the offending substance here. Janet Tobiassen Crosby, D.V.M. has an excellent article on the symptoms, effects, and treatment of chocolate toxicity.

Grapes and Raisins

These foods' toxicity has only recently been discovered, and although the only studies have been with dogs, it is also believed that these fruits may also affect cats adversely. For more information see the ASPCA Poison Control Center article, The Wrath of Grapes.

Milk

Although milk is not toxic to cats, it may have adverse effects. Simply put, adult cats fed a nutritious diet don't need milk, and many cats are lactose-intolerant, which means that the lactose in milk and milk products produces stomach upset, cramps, and gassiness.

These are the most commonly seen "people foods" that are potentially harmful to cats. The bottom link is to feed your cat nutritious food developed with his needs in mind and choose treats designed for cats instead of table scraps.

Om du vill testa med rått kött så är min erfarenhet att fläskfärs och grishjärta är de "lättaste" smakerna för katterna - gärna med en skvätt tonfiskvatten över tills de upptäcker att det är gott ;)

mandalaki skrev:
Om du vill testa med rått kött så är min erfarenhet att fläskfärs och grishjärta är de "lättaste" smakerna för katterna - gärna med en skvätt tonfiskvatten över tills de upptäcker att det är gott ;)

Ah, det var ju smart :idea:

Grishjärta, hmm....låter skumt. Köper man det i vanliga affären eller? Jag äter inte kött själv så jag har lite, ehum svårt för det där. Visst, köttfärst går ju bra men goja med inälvor vete fasen. Jag klarar KNAPPT att steka köttbullar till sambon ;)

Monic: men den tomatsås som finns i whiskas kan väl inte vara farlig, eller?? Hon äter ingen annan sort, vilt eller kyckling och lever går ner några bullar ibland, men hon slickar mest av såsen :crazy:

Det är en riktig kräsfia vi snackar om, exempel på vad hon ratar är : kokt torsk (rödspetta går bra :angel: ), kaviar, leverpastej, lax, rå köttfärs....

monic skrev:
These are the most commonly seen "people foods" that are potentially harmful to cats. The bottom link is to feed your cat nutritious food developed with his needs in mind and choose treats designed for cats instead of table scraps.

Jo tack, tala om det för misse ;) Hon tycker kattmat är blärk, vaniljyoghurt, kex och havregrynsgröt är däremot smarkens. Och så tonfisk då förstås...fast bara den som är till för människor!

När de är så där kräsna beror det i regel bara på ovana. Katter som äter ett begränsat urval av mat blir oftast nästan rädda för annan mat. Min ena är också sån - de blev för ensidigt bortskämda med torrfoder för länge. Skaffar jag nån gång en kattunge ska jag därför köra med omväxling från start, det underlättar senare i livet om katten skulle få foderallergi.

Grishjärta kan man få leta lite efter. Jag hittade det i några affärer, till slut. Hjärta är inte gojigt över huvud taget, det är fast och "torrt", bara att skära i småbitar.

Men vad du än försöker ge henne, glöm inte tonfiskvattnet. Och testa när hon är hungrig. Ställ undan torrfodret några timmar och pröva sen.

Ska du ge såpass mycket rått kött att det motsvarar hälften eller mer av kattens matintag får du tänka till lite mer. Då behöver hon exvis kalk också. Men än så länge låter det mer som att du behöver vänja henne lite vid att äta nåt annat än torrfoder och tonfisk.

lisa skrev:
Ah, det var ju smart :idea:

Grishjärta, hmm....låter skumt. Köper man det i vanliga affären eller? Jag äter inte kött själv så jag har lite, ehum svårt för det där. Visst, köttfärst går ju bra men goja med inälvor vete fasen. Jag klarar KNAPPT att steka köttbullar till sambon ;)

Monic: men den tomatsås som finns i whiskas kan väl inte vara farlig, eller?? Hon äter ingen annan sort, vilt eller kyckling och lever går ner några bullar ibland, men hon slickar mest av såsen :crazy:

Det är en riktig kräsfia vi snackar om, exempel på vad hon ratar är : kokt torsk (rödspetta går bra :angel: ), kaviar, leverpastej, lax, rå köttfärs....

Som jag sade har jag nyss börjat med rått kött. Grishjärta frågade jag efter hos den lokala ICA-handlaren som tog hem det (färskt). Det är också billigt. Min bortskämda katt som åt allt från Abbas lätta tonfisk i vatten till vaniljkrämen på wienerbröd har på ett par dagar lagt av med det konstanta tiggeriet efter tonfisk och är jättenöjd mellan utfordringarna. Dessutom har han inte kräkts sedan jag började med denna diet. Och kräkts har han gjort hela sitt liv, flerts gånger i veckan. Trots det väger han över 8 kilo... Efter att ha läst mycket på internet om att katter faktiskt är rena köttätare (vilket jag visserligen vissdte förut) och att en diet på rått kött, inälvor och kalciumtillskott i rätt proportion botat många katter från både den ena och den andra åkomman så tänkte jag att det måste vara det bästa för katten. Tänk på att det är du som har övertaget så länge din katt inte kan öppna både burkar och påsar ;-). Börja med att köpa litet hjärta. Det verkar vara oemotståndligt! Och det är inte slabbigt.
Och vore jag du så skulle jag inte servera något med tomat.

Vad jag menar är att hon kanske skulle förklarat att det som står i felinefuture inte gäller för svenska förhållanden.

Jo, fast Matilda har ju en massa länkar. Felinefuture är bara en av dem. Det hon själv skriver om kött är ändå tillräckligt utförligt, tycker jag.

Kul att höra att din katt slutade kräkas när han fick rått! Jag har också en kräkkatt, det var en av anledningarna till att jag slutade med torrfoder. Nu äter han Mjau och kräks mindre men har inte slutat helt.

Tyvärr är det också han som vägrar äta hemlagat. Det går med LITE fläskfärs, LITE hjärta - men när jag lagar ett recept vill han inte ha. Jag tippar att det är leverlukten som slår igenom och skrämmer bort honom.

Men det du skriver gör att jag får göra en ny ansträngning. Så fort jag får möjlighet får jag börja ett nytt tillvänjningsprojekt. Har haft ett i huvudet ett tag - att ge honom en ingrediens i taget och plocka bort det han absolut inte gillar - men har inte riktigt tagit tag i det än.

Sol: Hur mycket ger du i dagsranson av det råa? Kan jag ge lika mycket som jag ger av Mjau?

...förresten, innheller VitaBe kalcium :confused: Står bara att det är vitaminer och mineraler. Tant äter iaf. ett par såna om dagen.

Om du vill ha riktigt bra resultat tror jag det är bäst att låta bli det kommersiella kattfodret och bara servera rått. Prova med att inte ta med någon lever om du tror att han inte gillar det. Och så kan du försöka olika typer av hjärta och kanske njure, som t ex kycklinghjärta och kycklingnjure. Jag ska ta mig till ett ställe som heter Vreta kaninigård och köpa kaninfärs (för människa). Det kostar 60:- kilot. Tyvärr går hjärta och njure till en hundfodertillverkare så jag får inte köpa det. Så då ska jag prova kycklinghjärta och kycklingnjure (har tidigare gett grishjärta som uppskattades).
Det finns ett ställa som heter Åsby Kött och Vilt som jag ska prova. Jag bor på landet 1 mil väster om Kolsva så det blir en bit att åka.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: 95johsv
·
Avel Belgiska sBs ställer in sina hingstprov eftersom belgiska förbundet tidigare idag lagt förbud på att förflytta hästar genom landet för...
Svar
6
· Visningar
944
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 755
Senast: Tonto
·
Hästvård Någon som har synpunkter och tankar om detta resonemang? @spaderÄss eller nån? Why do ‘cresty’ necks suddenly go rock hard? This...
Svar
0
· Visningar
839
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama