Katten vill inte dricka vatten?

Riley

Trådstartare
Som rubriken lyder... jag har tagit hand om, eller rättare sagt, tagit över grannarnas katt, och har kommit på att hon dricker inte vatten. :confused: Speciell sån där kattmjölk, eller vad man nu ska kalla det, går däremot finemang, men jag har inte råd att köpa sådan varje dag. Så ja, frågan är helt enkelt: hur får man katten att vilja dricka vatten?

Sv: Katten vill inte dricka vatten?

Men dricker hon inte om hon blir tillräckligt törstig tro?

En del dricker ju ur kranen men inte ur skålen o.s.v. men inte kan det väl bli så illa att en katt som har tillgång till färskt vatten torkar ut sig själv?

Hon har varit utan vätska i tre dagar nu, så jag vet inte. Börjar ju bli lite smått orolig. Fast jag har inte provat om hon dricker direkt ur kranen, det kanske är värt ett försök.

Ställ ut flera vattenskålar på olika ställen i huset, mina dricker inget vatten alls ur vattenskålen vid maten men dom dricker massor ur den som står på matbordet och den som står under klätterträdet..

Vad äter katten för mat? Äter katten mycket burkmat är det ingen fara, då får katten i sig vätska via maten men om den mest äter torrfoder bör du försöka tvångsvätska henne lite med en doseringsspruta.

Prova att blanda vatten med lite låglaktosmjölk (det tycker en del katter om), det är billigare än att hålla på och köpa kattmjölk. Ställ även ut skar lite överallt i hemmet, byt vatten ofta i några skålar och låt vattnet var i en del. Vissa katter vill ha färskt vatten medan andra vill ha gammalt vatten.

Provat blanda sådan där kattmjölk med vatten, och sen spä ut mer och mer?

Äter den burkmat så får den i sig vätska där som sagt, annars kan jag bara instämma med övriga. Och när du ställer ut flera skålar, välj gärna skålar i olika material. Märkte här att mina helst dricker ur plastskål, de kan till och med klättra för att få dricka ur hundarnas plastskål, istället för rostfri eller keramik (även om de dricker i de med om det är slut i plastskålen).

Och, är du säker på den inte dricker? Jag har tre katter, på torrfoder, men ser dem kanske 3 ggr i veckan (per katt) dricka. Dvs oftast dricker de när jag inte ser.

Men kollar du katten 24 timmar/dag ? skulle inte tro det...Min ena hona dricker och äter när ingen ser på. Fast jag har spanat..så jag VET hon går dit.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 138
Senast: Shilton
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Övr. Katt Är det någon som har koll på vad som händer om en säljare/uppfödare får information som gör att denna inte vill genomföra köpet och en...
Svar
4
· Visningar
1 400
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 191
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar