Katten stinker

Saile

Trådstartare
ibland när vår katt kommer in så stinker hon något fruktansvärt. Det senaste har det varit oftare, man känner det när hon kommer och lägger sig hos en och sen är det bara att slänga sina kläder i tvätten för dom blir helt förstörda av lukten.

Nu idag så blev jag blöt på handen när jag tog på henne, tror det kom från bakbenet. Men det luktar inte kiss, det luktar typ dött djur?
Rullar sig katter i döda djur? Vet ju att hundar kan göra det men aldrig varit med om det med katter...
Vad kan det annars vara?

Det kan vara vätska från analkörtlarna. De kan tömma analsäckarna om de blir skrämda (t.ex. om de har blivit jagade av en annan katt eller hamnat i slagsmål). Analsäckarna kan även bli inflammerade och spricka.

Rulla sig i äckliga saker brukar de inte göra. Möjligen rulla sig i sand/jord, men inte annat. Det låter dock som att det kan vara analsäckarna. Sörjan därifrån luktar inte hallon.

Min katt kom hem och stank i bland, han hade varit hos grannen som hade kor och rullat sig i dyngan. (Möjligtvis han hade tagit sig in i kostallet genom gödselrännan.) Det upprepades ganska ofta tills han blev innekatt när vi flyttade.
En gång asade han hem ett ruttet rådjursben, urk. Han stank.
Mycket förnärmad katt när jag sa åt honom att han stank.

Katter ejakulerar analsäcksekret om man klappar dem på ett särskilt sätt (bredvid svansen på bakbenens.. baksida?). Man kan själv tömma analsäckarna genom att vända upp och ner på katten (så den ligger på rygg med huvudet mot din mage) och stryka på bakbenen uppåt. Förslagsvis i ett litet rum för det skvätter. Fördelen med det är att det inte kan bli några analsäckolyckor.

Mvh. Kornet som vid ett obevakat tillfälle lyckades dricka te kontaminerat av analsäcksekret :cool:

(Fast är de inflammerade så kanske man inte ska göra det, utan istället låta en veterinär titta på det. Men för kattens underhåll's skull så kan man ju göra det).

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
18
· Visningar
970
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 094
Senast: Inte_Ung
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 946
Senast: Catsu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama