Katten spyr upp avmaskningstabletterna

R8n

Trådstartare
Eftersom det finns katter i vårat område som har mask så måste våra 2 katter avmaskas. Den ena går det hur bra som helst att ge men den andra börjar dregla rejält bara man stoppar in något i munnen på honom, spelar inge´n roll om det är godis eller tabletter.

Fick tipset av veterinär att krossa och blanda ut tabletterna med räkost och stryka ut det på frambenen. Sagt och gjort.

Katten sitter bara i ett hörn och ser allmänt tjurig ut och vägrar slicka i sig smeten.

Finns det avmaskning som spruta man får hos veterinär?

Verkar vara det enda som man kan få i den här katten.

Avmaskningspastan fungerar inte heller då den användes ett annat år.

Sv: Katten spyr upp avmaskningstabletterna

Man kan krossa tabletten och blanda upp pulvret med fil som man sedan drar upp i en pruta och sprutar ner i halsen, det brukar gå bra på mina som annars hatar maskmedel eller andra tabletter.

Det finns även maskmedel som du stryker i nacken på katten, som går in genom huden, det är väl det allra enklaste. Be din veterinär om ett recept på sådant.

Fungerar inte att ha ner något hans mun/hals, det kommer upp på en gång nästan.

Det skulle ju vara super! Nästa gång ska jag ringa till vet och be om ett sådant recept :)

Kan meddela att katten nu rör på sig, han fick gå in i "djurrummet" där marsvin och råttor bor, där får de inte vara annars men för att muntra upp honom lite så... :D

Så nu är all smet borta, förutom en liten klick på sidan. Men den slinker väl med i "eftermiddagstvätten" :p

Min ena katt spyr av vissa sorters avmaskning, men inte andra. Men han spyr inte av smaken, utan hans mage tål det bara inte, helt enkelt. Har du provat ett annat märke!?

Om man får ned tabletten i halsen på katten utan att den rör vid tungan så känner inte katten smaken, och då är det också mindre risk att den kräks (om det är smaken den kräks av).

Vi har testat olika sorter (inte samtidigt förstås) men allt kommer upp om man stoppar i honom det.

Oavsett om det nuddar tungan eller ej.

Men sedan är han en konstig katt också, spyr nästan varje morgon och ingen vet. vet varför.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 236
  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 479
Senast: TinyWiny
·
Katthälsa Jag har ju en vild katt här hemma som bor i mitt stall. Finns en lång tråd om henne här...
Svar
7
· Visningar
1 609
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama