katten, så få tänder i munnen...

F

Flodisen

Jag har en perser Exotic (används ej som avel eller någe sådant utan enbart som sällskap) och nu under en längre tid så har den ena katten tit dåligt och så, jag har sökt på internet o försökt att hitta information, men inte hittat någe:crazy: Nu undrar jag, är det någon som har en liknande katt som kan svara på min fråga om hur tänderna ska se ut. Min katt ser ut att inte ha så många tänder i sin mun och han har svårt att tugga på maten tex osv...
Tacksam för svar:smirk:

Sv: katten, så få tänder i munnen...

Om du märker att din katt har problem med att tugga maten så tycker jag att du ska ta den för ett besök hos veterinären. Den kanske har/har haft tandsten och tappat tänder?

/Erica

Om du googlar med sökorden perser+tänder kommer det upp en hel del information. Tyvärr är detta ett problem som speciellt rasen perser har, att man strävar efter att avla fram så extrem nosform att det påverkar bettet och kissarna kan inte äta normalt :cry: Det brukar vara lägre pris på de defekta ungarna och de säljs med avelsförbud.

Tycker det är oansvarigt att syssla med avel som innebär sånt lidande för djuren, att strävan efter ett rastypiskt utseende ska gå före såna grundläggande förmågor som att kunna äta. :cry:

Tycker inte man bör köpa raskatt som inte är veterinärbesiktad. Man undersöker då bl a bettet och tänderna. Kostnaden var för mig 50 kr per unge och jag gjorde det i samband med vaccineringen.

Lider med dig och din katt, Flodisen. :cry: Enda råd jag kan ge dig är att kontakta en veterinär med specialintresse för katters tänder. Kanske finns någon typ av tandreglering man kan göra för att hjälpa kissen?

Ja, jag tycker inte heller om sådant måste jag säga, för det är katten som lider. Jag har inte köpt dessa själv, utan har tagit över dem efter en kompis som inte kunde ha dem kvar när hon fick barn, så jag vet egentligen inte vad som är gjort med dem eller inte är gjort med dem.

Det jag vet är att denna katt "fick hon med på köpet" liksom lite billigare. Han verkar även ha någon sjukdom för han går allt som oftast med tungan utanför munnen, den liksom hänger ut nån milimeter.
Veterinären har inte kommenterat detta vad jag vet på någe sätt, eller så sa han att det inte var någe fel på katten... Vet att det var tal om att han hade nån typ av sjukdom, men senkonstaterades det att det ej var så på någe konstigt sätt...

Jag lider emd kissen och för att underlätta allt så brukar jag mosa hans mat jämt, så han ska slippa att tugga o köper kattfoder som är lite mindre än det andra...

Jag hoppas på att det ska räcka litegranna...

Tack för tipset

Lena

Har inte hört någe om att den har haft tandsten då den varit tidigare till veterinären, men jag vet ju inte eftersom jag övertagit katterna nu förra året...

Tack för tipset

Mycket tragiskt och blir så ledsen när jag läser ditt inlägg :cry: Bra att du hjälper kissen med att få lättäten mat, men nog tror jag som du fått råd om, gå till en specialintresserad veterinär för det är synd om kissen... Bara undersökning och rådgivning är inte så dyrt och man kan ju börja där. Kanske tandborstning skulle hjälpa, eller att bettet blir bättre av att dra någon enstaka tand?

Hoppas det ordnar sig för din kisse :)

Hejsan

Jag pratade med förra ägaren till katten och hon sa att de hade kollat hans bett för inte så länge sedan och då var det inget fel på det, det var förra året nångång...Innan jag fick dem...

Ska kolla upp detta ändå tänkte jag...:)

Hej!

Okej, vad bra :) Skriv gärna igen när du varit hos veterinären, vill gärna veta hur det går.

Lycka till och klapp på kisse från mig

Det är viktigt att en perser har en tillräckligt vid skål att äta ur, för den har ett runt platt ansikte och äter liksom med hela ansiktet neråt.
Har man en för liten matskål så har dom mycket svårt att få i sig någonting. Själv äter mina och många andras som jag sett ur en stor hundskål. Vad gäller tungan som visar sig så beror det oftast på att katten har ett litet underbett, men jag har sett flera perser som visat tungspetsen, det är inte tecken på sjukdom.

Liknande trådar

Katthälsa Min ena katt har i perioder tuggat, som att det sitter något i tänderna fast det inte är något där. Han lägger huvudet på sned och...
Svar
15
· Visningar
1 887
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har inte mått så bra på sistone, hälsan verkar vara nere i någon svacka. Jag är trött, yr och har haft koncentrationssvårigheter i...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Mr Matvrak åt dåligt på lördagen förra veckan. Eller dåligt och dåligt, han inhalerade inte maten utan petade i sig den. På söndagen...
2
Svar
37
· Visningar
6 871
Katthälsa Hejsan! Vår älskade katt dog för snart två månader sen och vi vet inte vad som orsakade hennes tillstånd. Tänkte om någon här varit...
Svar
6
· Visningar
13 493
Senast: Emma81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama