Katten driver sambon till vansinne

S

Sheltien

Övertalade min sambo att skaffa katt för några månader sedan. Jag är uppvuxen med katter så jag störs inte av hår, välta blomkrukor o annat man får räkna med. Men han är inte fullt lika tollerant. Och nu har vi ju självklart skaffat en väldigt busig :devil:. Jag har växt upp med kattuppfödning och är van vid att unga katter är busiga, men denna är verkligen för jävlig. Han gräver ur all jord ur blomkrukorna så det är jord i hela lägenheten, man kan inte ha något framme, tex en tallrik i disken för då är han där direkt. Vi har försökt skälla, spruta vatten, ja det mesta men han skiter bara i en. Jag blir ju som sagt inte irriterad, jag bara tänker att han lugnar sog väl någon gång. Men sambon ja, han kan inte sova för han ligger o blir arg när katten håller på o river i något. Alltid har han gjort något när man inte varit hemma eller sovit. Så nu är vi faktiskt så elaka att han får vara i badrummet när vi inte har koll på honom.
Någon som har något tips på hur man får en lugnare katt? Eller är det bara som jag tror, härda ut tills han växt till sig..

Sv: Katten driver sambon till vansinne

Jag tror han har mängder av överskottsenergi, tror han skulle må bra av en kattkompis att busa av sig med och rejsa tillsammans med men det lär ju inte vara så populärt hos din sambo. :crazy:
Annars skulle jag köpa en laserpekare och andra leksaker och busa av honom ordentligt minst 1 timme per dag precis som man behöver motionera/aktivera vissa hästar för att dem inte ska få tokspatt.
Lite lättare blir det nog när han blir äldre men ni får nog räkna med att ni har köpt en katt med ovanligt mycket energi som han måste få utlopp för.

Kanske kan ni vänja honom vid sele och promenera med honom varannan/varje dag också?

Detta har jag försökt förklara för sambon, att två katter leker på ett helt annat sätt, dom blir mkt tröttare. Men nää två monster vill han ju inte ha. Jag försöker leka med honom så mkt jag hinner och alla som kommer hit är ju överförtjusta för en så pigg och glad katt. Tyvärr bor jag ju mitt i centrum så jag tror inte det är så bra att gå ut i sele här. Kan nog bli väldigt mt på en gång. Men man skulle ju kunna ta med han i bilen ut till skogen :idea: Min förra katt jag hade när jag gick i skolan och pendlade hem till föräldrarna på helgerna gick alltid i koppel till buss o tåg o åkte med så snällt.

Jag har den känslan av att röda hankatter ofta är lite fulla i fan? Någon mer som har den erfarenheten?

Jag har den känslan av att röda hankatter ofta är lite fulla i fan? Någon mer som har den erfarenheten?

Ja. :angel:

Men att ta med honom ut i bilen kan ju vara en bra idé efter han har vant sig vid selen. Fast kanske börja i trapphuset bara.

Attans att jag ska tycka att dom e så fina då så ja valde en röd.. :p
Jo jag har satt på han halsband för någon vecka sedan och det är han van vid nu, så näste steg blir väl o sätta på selen här hemma o sedan vänja honom vid att det sitter ett snöre i med :P jag brukar köra med ett sånt litet hundkoppel som rullar ut sig (hjärnsläpp på vad dom heter) då kan katten springa bäst den vill utan att det tar tvätstopp som med ett vanligt kort.

Skaffa en till katt, gör dig av med blomkrukorna och uppfostra sambon...:devil:;)

När det gäller blomkrukorna så har jag köpt hönsnät som jag klippt till och satt över de största och mest rivvänliga blomkrukorna. Så nu får de vara ifred.

vad smart :idea: När jag bodde hemam hos föräldrarna med skogis uppfödning så va de inte jorden som låg risigt till utan dom hävde ner krukorn så det var bara o sätta häftmassa under. Men nät borde ju funka, snyggare än fasttejpade kuvär iaf som jag haft innan ;)

Min (röda :angel:) hankatt var ett monster innan. han var på allt och höll på att ha livet av min sambo. ;) (detta är hans första katt) det värsta var att han gick på vårat nytapetserade sovrum. :cry: men med FY-sprayet så har han slutat. :)
Vi kastrerade våran hankatt för knappt en månadsen och var helt tokigt och galen de första veckorna, så jag började nästan tro att veterinären byt ut kulorna mot dynamit :cool: men nu är han lugnare än någonsin. :) och han är enbart inne. :)
så har ni tur, så kommer han att lugna ner sig. ;)
Jag håller tummarna!

Ja, jag har tänkt o köpa sådant där fy-spray o spruta på blomkrukora. Och kastrering är det ju dags för snart. Så förhoppningsvis kan man få ordning på vilden!

Att han får en kompis eller får lov att gå ut (om det finns möjlighet) är nog det enda som hjälper. Jag tycker snarare hankatter är lugnare än honkatter, därför han jag alltid föredragit dom :)

Jag fick slut på blomkruksgrävande genom att lägga stora prydnadstenar i krukan. Det är inte lika roligt att gräva då. Annars har jag samma tips som de andra, skaffa en till katt.

Kan inte alal ni försöka pränta in i sambons huvud att han behöver en kattkompis ;) Gå ut finns absolut ingen möljighet till annat än i sele. Bor i hyreshus precis brevid den största vägen i stan.

Det är helt normalt att en ung-katt är livlig o "ouppfostrad", han kommer att lugna ner sej när han blir äldre o kastrerad. Försök att få sambon lite angagerad i katt-lekar, han kanske kan tycka att det är kul o det är ju ett bra sätt för dom att komma lite närmare varann. (Sambon får liksom ta det här som det är, inte mycket att göra åt verkar det som!) Jag har också nät i krukorna o det funkar och jag tror också att röda katter är lite mer fulla i fan:devil:, för jag har just också skaffat en o han är mera "vild-katt" jämfört med min andre hane som är svart-vit! Min metod eller "taktik" med min katt är att handskas mycket med honom (kammning, rengöra ögon, öron o andra "jobbiga" saker för honom) o jag går o bär på honom, o gosar så fort jag kan o resultatet börjar synas, i går låg han självmant i knät o spann utan att kasta sej iväg i nästa lek (det gjorde han, men efter en stund!)Lycka till! (Apropå en katt till, så har det i mitt fall blivit väldigt mycket mer lek o stoj hemma, dom jagar varandra nästan jämt! Vi tycker det är kul, barnen tjuter av skratt, men jag är inte så säker din sambo....)

ha ha ha

Intressant, min första katt är en helgul hankatt och han var SJÖVILD! har lugnat sig med ålder och kastrering för några månader sedan.

Medans därimot den svart vita kompis kattungen jag skaffat, är rena drömmen. Sköter lådan prickfritt, leker mjukt och försiktigt, håller inte på och river i ALLT....:D

Har din första katt kryat på sig? :)

antar att frågan var till mej...NEEJ han har inte "kryat på sej", alltså han kissar o bajjar på sej :crazy: Jag börjar bli smått förtvivlad då "konvalesensen" praktiskt taget gått ut..han "skulle" ha blivit bra nu (det har gått 7 månader sen olyckan). Men jag kämpar på (med trasor o ättika mm) o hoppas så mycket man bara kan att han ska bli bra! lite naivt trodde jag att han skulle börja gå på lådan när han såg den lille katten göra det men så var det inte, även om han är mycket intresserad av vad som försigår...

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 626
Senast: Farao
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 546
Senast: Asko
·
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 925
Senast: Lager
·
Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
25 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka