Katten bet mig

Trollslända

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, den lilla rara kissen :devil: bet just mig, inte jättehårt men naturligtvis blev det en skråma så det blöder yttepytte-lite. Suck...

Vad jag nu funderar över är: Måste jag gå och stelkrampsvaccinera mig nu? Jag är 22 år och har gjort den vanliga vaccinationen man gör i grundskolan. Räcker det?

Tråden kanske inte hör hemma här men jag tänkte att ni kattmänniskor borde veta.

Tilläggas bör att jag inte är arg för att hon bet mig, jag var dum nog att försöka lyfta henne när hon var stressad så ja... så blev det...

Sv: Katten bet mig

Näe, beror ju kanske på hur djupt det blev men jag blivit nafsad i (inte så det går hål) nästan dagligen av kattungen (och har så blivit av alla kattungar jag haft) och jag har inte gått till läkaren än :)

Om bettet tog över en led så bör du gå till doktorn för att få antibiotika.

Angående stelkrampen så fick jag till svar att man inte behöver ta en ny förren vid 40 år om man fick senaste i fyran.

Alltså 30 år emellan.

Men ring sjukvårdsupplysningen och kolla för säkerhets skull

Tack för svar! :bow:

Det är alltså ett minimalt märke, skrapade i prinicp bara huden men drog endå blod.

Det sitter inte på nån led sån tur är, sitter "bakom" handleden en bra bit. Hur kommer det sig att man måste äta antibiotika om det kommer på en led?

Det är alltså verkligen ett mini-mini-sår. Men jag ringer väl sjukupplysningen endå, för säkerhets skull... Har verkligen ingen lust att få stelkramp...

Tack för svar! :bow:

Det är alltså ett minimalt märke, skrapade i prinicp bara huden men drog endå blod.

Det sitter inte på nån led sån tur är, sitter "bakom" handleden en bra bit. Hur kommer det sig att man måste äta antibiotika om det kommer på en led?

Det är alltså verkligen ett mini-mini-sår. Men jag ringer väl sjukupplysningen endå, för säkerhets skull... Har verkligen ingen lust att få stelkramp...

Det är lätt att en eventuell infektion sprider sig in i leden, därför får man antibiotika!

Om det bara är en yttepytte-skråma kan du nog avvakta några timmar och se vad som händer med såret. Tvätta ordentligt, lägg gärna någon antibakteriellt omslag, och se vad som händer. Börjar det spänna göra ont ska du gå till läkaren omedelbart för att få antibiotika. Om du behöver vaccineras mot stelkramp kan läkaren avgöra.

Jag blev biten ganska ordentligt i vristen av en katt en gång men jag gick aldrig till doktorn men man kanske inte bör chansa.
Om det är en innekatt är väl risken mindre att man får stelkramp eller?

Jag blev biten ganska ordentligt i vristen av en katt en gång men jag gick aldrig till doktorn men man kanske inte bör chansa.
Om det är en innekatt är väl risken mindre att man får stelkramp eller?

Blir man ordentligt biten ska man gå till läkaren för att få antibiotika. Kattbett kan vara farliga och obehandlat kan det leda till tex. blodförgiftning oavsett om det är en innekatt eller utekatt som bitit.

Risken för stelkramp vet jag inte vad den ligger på, men de flesta har ju gott skydd mot det.

Du kan nog avvakta - tvätta ordentligt med tvål och vatten. Har du tur blir det inte infekterat, och då läker det snyggt och prydligt av sig själv.

Du lär märka om det blir infekterat, och då är det bara att gå till läkaren och få antibiotika.

Hej alla sötnosar ;)

Nu har jag ringt till sjukvårdsupplysning och de vill inte ha in mig.

Stelkramp var det ingen risk men jag skulle hålla koll så att det inte blir infekterat. :idea:

Intressant endå, har blivit biten av katt förut men inte reflekterat över det då eftersom jag var ganska nyvaccinerad. Om kattbet kan vara farliga, hur är det med rivsår från dem då? Riven blir jag nämligen ganska ofta :rofl:

Katter har mycket elakare bakterier i munnen än på tassarna, så det är inte alls lika vanligt att det blir elaka infektioner av rivsår.

Jag blev biten tidigare i år, och då svullnade händerna upp så att jag inte kunde använda dem alls, gjorde galet ont och efter mindre än ett dygn hade jag en liten blodförgiftning som kröp uppför en åder på underarmen. Så du lär inte missa om du fått en infektion.

Med antibiotika så blev händerna bättre på ett par dagar, efter en vecka var det bara såren kvar. Ena bettet satt över knogen, det tog väl 3-4 månader kanske innan det var helt bra.

Rivsår kan bli fult infekterade även de, men det är i munnen de elakaste bakterierna finns. Jag har tyvärr blivit ordentligt biten och klöst och fått infekterade sår båda gångerna. När jag blev ordentligt huggen var det läkare omedelbart som gällde, men när jag blev sönderklöst höll jag mig och lade ett omslag med jodopax istället. Handen svällde upp, det spände och gjorde satans ont men omslaget funkade och dagen efter var de mycket bättre.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 714
Senast: mackan
·
A
Katthälsa Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av kattungar och därmed lite råd / tips / stöd. Jag och min kille plockade...
Svar
3
· Visningar
1 333
Senast: Vagis
·
Övr. Hund Herrn har bott med herrar förr utan problem, bodde då med enbart andra hanar. Han är 4 år gammal, jag har haft honom i drygt ett år. Han...
2
Svar
27
· Visningar
4 187
Senast: movi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter