Katten attackerade matte

LiZH

Trådstartare
Hej alla kattkännare!

Svärmor har en katt, kastrerad birmahona 10månader, som ār en busig och social innekatt. I dagarna har de haft hantverkare runt huset pch katten tycker inte om ljudet de gör. Svärmor tänkte lugna katten med att borsta den ( katten gillar det) men plötsligt högg katten matte i foten. Matte sa till, med lite skarpare röst, varpå katten flög på hennes hand och bet fast i knogen. Öronen platt bakåt och svansen rakt upp.Katten släppte först när matte lyckades, i panik, mer eller mindre bända upp käkarna på kisse.
Vi försöker ju klura ut vad som fick katten att reagera så. Jag har föreslagit att de ska ta katten t vet och kolla igenom henne så att hon inte har ont. Svärmor tror att det beror på stressen runt hantverkarna.
Någon som har ngn teori? Är detta en normal reaktion? Hur ska man hantera en sådan situation?

Jag tror att det kan vara en kombination av faktorer som du nämnde. Börja med att ta katten till vet så ni kan utesluta fysisk smärta/problem. Det är fruktansvärt störande, ffa med nya ljud och nya människor som klampar in på kattens revir vilket gör katten osäker och därför reagerar på ett sätt vi människor tror är aggressivt. En tredje faktor är att vissa katter blir överstimulerade av borstning, kamning, gos och det därför slår slint på dem och de hugger och 'kaningsparkar'. Om katten redan är stressad är inte det otänkbart att det eskaleras ytterligare.

För det fjärde (många nummer :D) så är det ofta så att en katt när den blir rädd/stressad flyger på den närmsta person/djur. Det finns massor med exempel på innekatter som slagits pga att de ser, hör, känner lukten av, en utekatt. De kan inte attackera den, så det hoppar på den de kan. Matte ska absolut inte ta åt sig, för det här beteendet är inte riktat mot henne. :)

Förslag är att tillsammans med vetkontroll köp Feliway och stoppa i vägguttaget. Hur länge ska hantverkarna var kvar? I värsta fall skulle jag föreslå att katten får tillfälligt flytta hemifrån tills renoveringen är klar. Lycka till!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka