Katten 20-25 meter upp i en gran

Maléne

Trådstartare
Min lilla Ture sitter just nu 20-25 meter upp i en gran, han har suttit där sen i morse (säkerställt från grannen) han kom dock inte i går kväll vid matningen, tyckte det var väldigt konstigt, men tänkte att han kanske precis ätit.
Jag vill såklart inget annat än att få ner lilla Ture som fyller ett år på lördag. Kompisen var här och klättra upp typ 20 meter (galning) men då gick ju han bara högre (vi visste detta typ, men man måste ju försöka) då kunde inte henke komma högre då granen börja böja sig.
Jag får ingen hjälp från brandkåren då dom inte åker 2 mil utanför station, liften står i jour.
Hur länge klarar han sig där uppe utan mat och vatten? det skulle visst bli dåligt väder i morgon oxå :(

JAG VILL HA NER MIN KATT :cry:

Sv: Katten 20-25 meter upp i en gran

Åk och hyr en skylift ngnstans...? Fast jag vet förståss inte hur högt de går... :crazy:

Det FINNS upp till 42m tror jag, men vet inte om de går att hyra. Den vanliga är nog för korta, är jag rädd...

Ringt och kollat nu i kväll, tur man har kontakter som har kontakter, uthyrt jag har hittat en målare som har en 25 metare men har inga jobb här omkring eller ingen maskin som är ledig, jag fick höra av mig igen om några dagar om han inte kommer ner, vilket jag inte tror han vågar :( så skulle han försöka hjälpa mig. som tur är har han tagit en gran som str vid vägen :bow: lite smart är i allafall. misstänker att det är räven som fått upp han där :cry: stackars Ture. Det verkar inte vara så många som fattar att jag kan lägga några tusen på att få ner honom en vanlig sketen bondkatt, han är min bebis kan dom fatta det :devil:

Åkte ner och kollade till honom nu, han sitter där uppe, jätterädd och jag kan inget göra :cry: känner mig som en väldigt dålig djurägare just nu.
Det börjar duggregna och vindarna börjar komma lite, jag kommer nog inte sova så mycket i natt, men jag kunde inte få tag i någon hjälp :( konstigt för det står i telefon katalogen att man ska ringa till brandkåren vid brand eller annan räddning, men en katt är väll inte värd att rädda enligt dom :devil: blir så arg och ledsen.

Oj, inte kul läge. :crazy:

Som tur är kan jag trösta dig med att de flesta katter som klättrar upp tar sig ner igen när det blir riktigt akut. Hoppas att detsamma gäller för din Ture!

Förstår att du är orolig. Jag håller tummarna här!

Jag hoppas verkligen det ska åka och kolla honom i morgon bitti innan jag åker till jobbet, vill vara hemma och sitta vid granen.

Tror du inte han klättrar ner själv när han blir tillräckligt hungrig, då?

Har aldrig hört om någon katt som suttit i ett träd tills den har dött.

Ojdå.. det var en bra bit upp.. Min lilla dam hemma hittade en tuja när hon var liten som hon alltid klättrade upp i. För högst upp i toppen fanns ett skatbo och där sov hon väldigt gärna. Jag vet inte om hon kunde ta sig ner då min sambo alltid gick upp efter henne. Detta var hos mina föräldrar och där stannade man ju inte hela dagen. Men oftast tar de sig ju ner om de tar sig upp förr eller senare.

Jag tror inte att du behöver vara hemskt orolig. Troligen börjar missen ropa om den inte kommer ner. Och dessutom klarar den sig tills du kan komma och hämta den. Brandkåren kan säkert hjälpa till om det inte går att själv klättra upp och få ner missen.

Håller tummarna för att missen tycker att det är ganska trevligt däruppe tills ni kan få ner honom. :bow:

Läste hela tråden nu - smart ttl. :smirk:

Förstår att missen kanske inte kan komma ner själv. Hur har det gått? Har du pratat med brandkåren? Det ingår väl i deras arbetsuppgifter att få ner katter som fastnat i träd och liknande?

Hoppas verkligen att Ture kommer ner snart.

Jag tror att han kommer att klättra ner själv. En gran har ju grenar hela vägen så en katt kan klättra från gren till gren, det är värre om de sitter i en tall med alldeles kal stam.

Min ena katt satt i ett träd (en björk med ganska kal stam) i tre dagar en gång. Jag ringde till brandkåren och de sa att de kunde komma med två man och stegbil och att jag fick betala vad det kostade - det hade jag gjort om inte vi fått ner kattskrället på annat sätt.

Om jag minns rätt har barndmännen ingen skyldighet att rädda katter i träd, dock kan de om de inte har mycket att göra göra det plus att man troligen får betala deras utryckning som kan variera mellan 2000 och 12000 kr.

Kan berätta att som tur var kom nisse hem under natten tidig morgon antagligen så tvingades han ner utav ösregnet och blåsten. Han ville komma ner hela dagen då han suttit och verkligen ropat på hjälp.
Nej brandkåren åker inte ut så långt för att rädda en katt, trots att det står att de kommer vid brand och annan räddning, men det är klart hade han vart en stadskatt så hade dom säkert kommit, tycker inte det ska spela någon roll, jag hade betalat vad det kostat. Och jag tror inte han tycte det var trevligt att sitta i en svajande grantop :(
Men som sagt nu är Ture hemma och i trygghet igen.

Kan berätta att som tur var kom nisse hem under natten tidig morgon antagligen så tvingades han ner utav ösregnet och blåsten. Han ville komma ner hela dagen då han suttit och verkligen ropat på hjälp.
Nej brandkåren åker inte ut så långt för att rädda en katt, trots att det står att de kommer vid brand och annan räddning, men det är klart hade han vart en stadskatt så hade dom säkert kommit, tycker inte det ska spela någon roll, jag hade betalat vad det kostat. Och jag tror inte han tycte det var trevligt att sitta i en svajande grantop :(
Men som sagt nu är Ture hemma och i trygghet igen.

Nå, det var ju bra!:)

Tror inte att de lider så mycket av det - när det blir för hemskt att sitta där så tar de mod till sig, helt enkelt. Och de tar ju inte skada av att sitta i ett träd.

Hejsan
Min katt sitter i en tall som är tunn och smal och har knappt några grenar på sig förutom på toppen. Hon har suttit där i två dagar och jag har även fixat en sky lift om det skulle behövas men jag vet inte vad jag ska göra. Jag pratade med förra ägaren och hon sa att katten har klättrat upp för många träd och fastnat men har kommit ner när man har lockat på henne. Idag stod jag ute en stund med en burk mat och knackade på den. Katten rörde på sig och började klättra ner en bit men stannade sedan kvar. Det springer katter omkring där hon är och jag undrar vad jag kan göra? Katten har ju inte fåt vatten på minst två dagar nu och kommer bli uttorkad om hon inte kommer ner. Jag ska försöka i morgon också med att locka på henne och jag hoppas att hon kommer ner. Jag vet inte hur länge jag kan vänta, snart tar jag in sky liften men jag har hört att ingen katt har svält ihjäl och att de kan klara sig några dagar i träd.
Har ni några konkreta tips eller råd på vad jag kan göra och hur länge bör jag vänta? Jag ska stå nästan hela förmiddagen i morgon och försöka locka ner henne och hoppas hon kommer ner. Tycker inte om när det är kallt ute och det blåser och hon sitter där i tallen.

Hejsan
Min katt sitter i en tall som är tunn och smal och har knappt några grenar på sig förutom på toppen. Hon har suttit där i två dagar och jag har även fixat en sky lift om det skulle behövas men jag vet inte vad jag ska göra. Jag pratade med förra ägaren och hon sa att katten har klättrat upp för många träd och fastnat men har kommit ner när man har lockat på henne. Idag stod jag ute en stund med en burk mat och knackade på den. Katten rörde på sig och började klättra ner en bit men stannade sedan kvar. Det springer katter omkring där hon är och jag undrar vad jag kan göra? Katten har ju inte fåt vatten på minst två dagar nu och kommer bli uttorkad om hon inte kommer ner. Jag ska försöka i morgon också med att locka på henne och jag hoppas att hon kommer ner. Jag vet inte hur länge jag kan vänta, snart tar jag in sky liften men jag har hört att ingen katt har svält ihjäl och att de kan klara sig några dagar i träd.
Har ni några konkreta tips eller råd på vad jag kan göra och hur länge bör jag vänta? Jag ska stå nästan hela förmiddagen i morgon och försöka locka ner henne och hoppas hon kommer ner. Tycker inte om när det är kallt ute och det blåser och hon sitter där i tallen.
Inget roligt svar kanske men vi räddade en katt som suttit två veckor i en gran.
Den var mager och livrädd när brandmännen fick ner den.
Så några dygn dör den inte av....

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har klättrat upp på en takbjälke i stallet (ca 20 meter högt) och suttit där sedan någon gång igår. Jag vet att han varit på...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama