Kattdagis?

T

Tiggran

:idea:
Hej!

Jag har funderingar om att starta eget företag. Har sett att det finns hur många hunddagis som helst, men aldrig sett något kattdagis.
Jag undrar därför om ni andra "kattmänniskor" vet om det finns efterfrågan på det? Ev efter djurdagis för olika sorters sällskapsdjur t.ex. katter, kaniner, marsvin o.s.v. där man kan lämna in sitt djur vid t.ex. utlandsresor el bara över dagen/helgen?
Vore tacksam för svar!

MVH Emma

Sv: Kattdagis?

Jag tror knappast att någon kattägare skulle vilja ha sin katt på dagis. Katter är revirberoende och dom mår mycket bättre av att vara ensamma på sitt eget revir än att vara i "sällskap" av främmande katter på någon annans revir.

Hade det funnits en marknad så hade det säkert funnits kattdagis också. Men vem vet. I framtiden blir det kanske aktuellt. Det finns ju många kattägare som vill leka hund med sina katter och sätta fast dem i ett snöre. Dessa kanske efterfrågar kattdagis också.

:idea:
Hej!

Jag har funderingar om att starta eget företag. Har sett att det finns hur många hunddagis som helst, men aldrig sett något kattdagis.
Jag undrar därför om ni andra "kattmänniskor" vet om det finns efterfrågan på det? Ev efter djurdagis för olika sorters sällskapsdjur t.ex. katter, kaniner, marsvin o.s.v. där man kan lämna in sitt djur vid t.ex. utlandsresor el bara över dagen/helgen?
Vore tacksam för svar!

MVH Emma
Kattpensionat finns det flera runt om i landet. Där kan man lämna sin katt/katter när man åker på semester.

Det finns ju många kattägare som vill leka hund med sina katter och sätta fast dem i ett snöre.

Vad är det för fel med att ha en katt i band/lina? om man har katt mitt i stan kanske det är kattens enda möjlighet att komma ut.. våran katt har gått lös i lina i över 4 år och han har inte haft några som helst problem med det. Jag tror inte att nån leker hund med dom, utan dom vill bara att deras katter ska få gå ut utan att bli överkörda. Och så länge katten accepterar selen och bandet/linan/kopplet är det väll inga problem??

jag ser inga problem med det,,,, katter kan ju bli stulna med. folk är oroliga över det. hellre att man vet vart katten är och att den mår bra så...

Hade det funnits en marknad så hade det säkert funnits kattdagis också. Men vem vet. I framtiden blir det kanske aktuellt. Det finns ju många kattägare som vill leka hund med sina katter och sätta fast dem i ett snöre. Dessa kanske efterfrågar kattdagis också.
Diskussioner om katt i koppel finns redan i andra trådar. Vill någon diskutera det så gör det där.

/Erica - moderator

Jag tror knappast att någon kattägare skulle vilja ha sin katt på dagis. Katter är revirberoende och dom mår mycket bättre av att vara ensamma på sitt eget revir än att vara i "sällskap" av främmande katter på någon annans revir.

Jag håller med Haukur här, de allra flesta katter mår inte bra av att behöva byta miljö hela tiden. Nu vet jag faktiskt inte hur det är med hundar och hur de hanterar miljöombyten, men en katt skulle nog må bättre hemma i sällskap med en kattkompis om inte matte/husse har möjlighet att vara hemma med dem om dagarna.

/Erica

Kattpensionat finns redan. Något behov av kattdagis dvs. något man utnyttjar dagligen finns knappast. Katter mår sällan bra av att byta miljö så ofta och att introducera dem för nya katter hela tiden är ingen höjdare.

Katter klarar sig bra hemma på dagarna. Jag skulle aldrig sätta en katt på kattdagis.

Diskussioner om katt i koppel finns redan i andra trådar. Vill någon diskutera det så gör det där.

/Erica - moderator

Vilken tråd riktar in sig specifikt på "katt i koppel". Finns en tråd om maskmedel och kattungemat, men huvudrubriken i den är inte heller "katt i koppel". Det finns många trådar där det nämns, men vilken har det som rubrik?

Jag tror inte på kattdagis, men däremot så hade jag kunnat tänka mig att anlita nån som är seriös och kan komma till vårt hem och mata katten, leka med den och tömma lådan, men bara om jag visste att det var nån jag kunde lita på. Vi har bekanta som brukar göra det när vi åker bort och hittills har det inte hänt, men man är ju orolig för att våra reseplaner skall krocka. Då skulle jag kunna tänka mig att betala rätt så bra till rätt person för att få ett bra jobb utfört. Jag tror inte att vår katt skulle trivas med att byta revir och vistas bland en massa andra främmande katter.

Det finns redan som tjänst, men än sålänge bara i storstäderna (går ju inte att gå runt på det på en mindre ort).
Kattkunnig personal kommer hem en-två ggr/dag, fixar mat, lådor och pysslar lite med katten.

Vilken tråd riktar in sig specifikt på "katt i koppel". Finns en tråd om maskmedel och kattungemat, men huvudrubriken i den är inte heller "katt i koppel". Det finns många trådar där det nämns, men vilken har det som rubrik?
Nej du har rätt, jag kunde skrivit titeln på tråden eller lagt en länk till den, men jo det är den tråden jag syftar på. Och du förstod ju själv i alla fall. ;) Det är bara det att folk klagar på att jag inte modererar bort otrevligheter etc, och då ville jag bara vara förebyggande och be er diskutera just koppelfrågan i den tråden där det diskuteras redan, så jag kan hålla koll på att ingen skriver något elakt (debatten är ju ganska intensiv ;) ). :idea: Det är väldigt svårt för mig att hålla koll på diskussioner som sprider sig till alla trådar helt plötsligt.

/Erica - moderator

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Hejsan om det är någon här som är bra på typ juridik el liknande så är jag väldigt tacksam. I höstas så blev vi tillfrågade om att...
Svar
4
· Visningar
1 266
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama