Y

Yossarian

Alltså, går det verkligen att banta en kasterad hanne (tillråga på allt en innekatt)? Jag börjar förtvivla efter lång tid på strikt diet för kisse. Nu får han så lite mat att jag inte har hjärta ett sänka mer. Kan tyvärr inte väga dagsportionen just nu. Sist jag kollade låg det i nedre gränsen för vad som rek för en katt av hans kaliber.

Kanske ska han inte ens bantas? En (rejäl) kagge kanske en kastrat får leva med? Fast ändå, det kan inte vara helt hälsosamt...?

Okej idag får han Specific FCD (kallas CD hos andra märken tror jag), urinstensfoder alltså. Förebyggande syfte, har inte haft. Dos okänd, men hjärtskärande lite. Får nästan aldrig smaka annat (pga misstänkt foderallergi :confused:) Rå köttfärs bjuds det ibland. Vet inte hur gammal han är.

Han rör sig sådär. Busar och härjar e del men det är svårt att aktivt motionera honom (JAG springer fram och tillbaks med favoritleksaken. Kisses kommentar "ameeenduuuh, ta å lugna nere lite va, ser du inte att jag softar"). Utekattliv är inte ett alternativ (nu) och han avskyr faktiskt att vara ute i band.

Jag har funderat på att gå över till ett blött foder. Jag tänker som så att det är lägre ts, katten får äta mer bulk men ändå kanske man kan dra ner på kalorierna. Det verkar vara högre protein och ev lägre fetthalt i burkmaten. Atkins för katter ;)

Hur serverar ni blötmat generellt? En portion på morgon och en kväll. Tar man bort det katten inte ätit "direkt"? Har ni kvar något av torrfodret? Bör jag tänka på något särskilt när det gäller njurstensrisken?

Nå? Kan jag få några kreativa förslag? Men den som svarar "minska på torrfoder" får en virtuell yxa genom tangentbordet :smirk:

Sv: Kattbanta

Men å andra sidan så finns det Specific light foder.....den vanliga sorten är hemskt fettbildande. Hur länge har du bantat katten ? Min fd vet sa att när man bantar katter så ska det ta jääätttelång tid. Tydligen så ska bara några enstaka kg ta flera flera månader. Det är inte som att typ banta en hund eller katt. Hon hade (har glömt) en tabell där hon visade mig hur mycket en katt bör minska per månad...och det var nästan ingenting...men man skulle hålla på länge bara för några få kilon....Jo och en sak till sa hon: den dära sk hängpåsen under magen var tydligen inget att göra nåt åt. Även om katten går ned i idealvikt så kommer hängmagen finnas kvar.

Senast ändrad:

Minska på torrfodret....

...till noll ;)!

Mina två klunsar gick stadigt upp på torrfoder. Utom när jag testade olika lightfoder - då gick de inte direkt upp men inte ner heller.

Nu har jag haft en lång och rätt knölig omställning till blötfoder. Och under hela omställningen har de gått ner i vikt. Så som jag ser det är blötfoder absolut lättaste sättet att få ner en tjockis i vikt.

(Det jag skriver nu är med reservation för det du skriver om foderallergi, vet inte riktigt vad din katt är allergisk mot)

Du gör helt rätt som tänker i torrsubstans. Och räknar du i torrsubstans (mjukfodret innehåller ca 80 proc vatten, torrfodret bara ca 8 om jag minns rätt) så är det både mer protein och mer fett i blötmaten - men det är sånt som kattens system är gjort för. Därför blir de inte lika tjocka som av torrfodret som innehåller alldeles för mycket kolhydrater.

Jag köper Mjau i snabbköpet till mina katter. Den är svensktillverkad och innehåller bra med protein och fett.

De får uppemot 200 g var om dan, uppdelat på tre tillfällen.

Tanken var att även få över dem på hemlagad mat men jag fick inte tag i rätt inälvor, så nu är jag i stället på väg mot att byta ett av målen varje dag mot rå köttfärs (med tillsats av kalk).

Fick katterna välja själva skulle de garanterat vilja ha torrfoder. Men eftersom de är slankare, piggare och mår bättre på blötfodret så bestämmer jag. Och tonfiskvatten är bra övertalningsmedel på mat som de först är skeptiska till.

Här är en strålande bra sida om hemlagad kattmat som Sol här på forumet gjort. Har inte plöjt hela än, men där finns säkert en hel om utfodring som du kan ha nytta av även om du inte lagar mat.

Specific light! Aha, det visste jag inte. Vet sa att det här var "som lightfoder". Är det samma koncept, att det bara kan köpas hos vet? Gaah, ena vet (som rek CD fodret) bara skrattar åt tjockisen, den andra sa "du bör banta katten lite", men nämnde inget om att byta foder.

Kom just på att han även ätit Hill´s indoor cat (inte vet-varianten utan djuraffärsvarianten). Behöver jag säga, ingen skillnad.

Tja, jag har väl bantat honom i ca ett år. Tycker faktiskt inte det hänt någonting. Det är inte flera kilon som ska bort, utan---kanske ett? Han väger cirka 6,5 och det rubbas inte.

Hängpåsen bekymrar varken mig eller katten. Men nu är det liksom fylld. Har känt på andra katter med liknande, och den är tom. Som en skinnsäck bara.

Förresten, urinstensrisken: mina katter kissar MYCKET mer sen de började äta mjukfoder. De kissar mer och oftare = mindre koncentrerad urin = mindre risk för urinvägsbesvär.

*yxa på väg*

Jag vet inte vad han är allergisk mot. Fodret innehåller ju fågel, kött tål han, fisk har han fått pröva utan reaktion. Trodde att det kunde vara fläsk tills han nyligen fick en reaktion utan att ha ätit annat än samma gamla torrkäk :confused: Kanske inte ens är foderallergi?? Han får dock inga jättekraftiga reaktioner så jag kan gott tänka mig att prova nytt käk.

Nu blev jag genast mer innen på burkmatsidén. Har bokmärkt Sols sida, men laga eget får nog dröja ett tag till.

Tror inte omställningen blir nåt större problem. Kisse är hyfsat matglad. Problemet blir i så fall att inte kunna gå och småäta som han gör nu (fast då tar ju maten slut iallafall)=högljudd katt.

Men är det bara så enkelt? Att man slipper nojja sig över Mg-halter och diverse bara för att katten dricker mer?

Småäta lite kan han nog göra ändå. Min ambition var tre måltider men katterna har inte velat ha det så. De äter hälften, sen får resten stå framme ett par timmar. Åtminstone vid den här årstiden är det ingen fara, på sommaren får jag nog däremot tänka om.

Jag vet egentligen inget om allergi men vad är det för reaktioner han får?

Jag nojar i alla fall inte. Kollade på en Mjau makrill-burk nu, mg-halten är 0.02 fast jag minns inte var gränsen går?

Fast så fort Sol hittar din tråd kommer hon garanterat att reda ut det åt dig ;-)

Om du testar Mjau, välj inte de som heter Sunda målet. Där ingår ris, potatis eller pasta och det är onödiga kolhydrater. Övrigt Mjau är bättre.

Nej, gör katter någonsin som vi vill?? ;)

Allergin visade sig som hårlösa röda fläckar på huvudet. Lite svullet på ett öra också. Verkade inte klia speciellt. Vets enda/bästa förslag efter att ha kollat hudprover och sånt var foderallergi. Kortisontabletter tog bort utslagen. Sen fick han samma torrfoder igen, och inget hände. Gav då absolut inget annat. Sen har jag introducerat en sak i taget, smakbitar bara och inget har hänt. Nu (inget nytt käk på ett halvår) fick han dock ny reaktion.

Förvirrande. Min teori är att han kanske är liiiite allergisk, mot något i fodret, men att det bara visar sig om allmäntillståndet är något nere. Helt ovetenskapligt, och jag vet nada om allergier. Eller att det är nåt helt annat :p

Får han hårlösa fläckar låter det nog som allergi. Och det där är jättesvårt att reda ut, för alla foder innehåller så många proteinkällor att det är svårt att säga vad som orsakat reaktionen, om jag fattat rätt.

Men det här får nån som kan det bättre reda ut...

Det låter ju inte som nån större livsfara att pröva våtfoder i alla fall.

Jag säger som mandalaki: prova burkmat!
Min tjocka och matfixerade kastrat har blivit slank, pigg och ser många år yngre ut (han fyller snart 12). Mjaus burkmat får han, och jag försöker ge honom hemlagat också, men tiden och tålamodet tryter lite just nu (han vill inte äta det än, han är lite petig med sånt, tog en månad innan han glatt glufsade burkmaten)
Tidigare har jag försökt hålla nere vikten med bantningsfoder från vet, han har ju inte varit jättetjock, men matfixerad och under ständig "bantning".

Jag kommer aldrig gå tillbaks till torrfoder, eftersom effekten varit så tydlig: minskad vikt utan bantning, fräschare päls, han får i sig det vatten han behöver= behöver inte oroa mig för urinstenar.

Du tänker helt rätt när du inte vill ha honom överviktig, där finns den stora sjukdomsorsaken hos tamkatter. (Och det anses vara därför kastrater är mer benägna att få vissa sjukdomar, inte direkt för att de är kastrerade, utan för att de i högre grad är överviktiga )

Men hur är det med tandstenen om katten bara äter burkmat??????
Jag har funderat på att ransonera till mina nu, honan börjar bli rund efter kastrationen. Tänkte ge dem torrfoder samtidigt som burkmaten, och så ta bort maten efter en timme eller så....... kan man göra så??

Enligt Sols källor beror tandsten på ärftliga faktorer. Vad katten äter är underordnat.

Jag funderade också över tandsten när jag bytte foder, men kom fram till att jag tar hellre omaket att få den borttagen nån gång om året än fortsätter med mat som katterna mår sämre av. Jag har ju precis samma positiva erfarenheter som Sassy har.
Dessutom hade de kunnat få tandsten även med torrfoder. Vissa katter verkar helt enkelt få det, andra inte.

Ok, jag trodde att de kanske höll den nere när de tuggade hårda saker..... Tipex har aldrig haft problem, däremot Casper som jag hade hemma, tuggade ju inte maten, o han hade massor!!!!

När det gäller urinstensbildning krävs det flera faktorer i samspel:

- Urinens pH-värde (underförstått, matens pH-värde)
- Dagligt vätskeintag
- Magnesiumhalt
- Även kattens aktivitetsnivå spelar in (enligt vissa källor)

Om ett foder har rätt pH-värde, katten dricker mycket och är sådär lagomt aktiv kan maten innehålla ganska höga halter magnesium utan att katten får urinsten.

Det är alltså inte så enkelt som att lagom magnesiumhalt gör fodret "urinstensvänligt".

Tidigare var struvitsten vanligt och det pga. torrfodren hade för högt pH-värde (mycket spannmål innebär högre pH-värde). För att åtgärda det problemet har man börjat tillsätta surgörande ämnen i maten, men i takt med att man började med det började allt fler katter få kalciumoxalatstenar, det verkar mao finnas ett samband mellan surgörande ämnen i kattmat och kalciumoxalatstenar.

Varför skall man då ge burkmat? Jo, en köttbaserad kost garanterar rätt pH-värde, inga surgörande ämnen behövs tillsättas för att rätt pH-värde skall uppnås. Burkmat innehåller all den vätska katten behöver. Mängden magnesium varierar, men välbalanserade våtfoder innehåller lagom stora mängder magnesium.

Vätska är det absolut bästa sättet att förebygga urinsten. Om katten dricker mycket hålls urinen utspädd (dvs. mängden potentiellt farliga partiklar per yta blir mindre) och katten kommer kissa oftare och större mängder vilket leder till att urinvägarna sköljs ur med jämna mellanrum, inga farliga partiklar får tillfälle att klumpa ihop sig till urinstenar.

Det var det om urinsten, men hur är det med vikt... Först och främst, det är svårt att banta en katt. Det tar tid och man ger lätt upp.

Och Atkin's diet funkar faktiskt enormt bra på katter och det är inte konstigt, de är ju gjorda för att äta sådan mat. Det är vi människor som börjat med dumheterna att börja trycka i katterna kolhydratrik och mager mat. Deras kroppar pallar inte det. Katter är gjorda för att utvinna den energi och näring de behöver från protein och fett. De, till skillnad från oss människor, behöver inga kolhydrater alls för att leva långa och friska liv.

Fetma hos katt beror oftast på felaktig utfodring. Optimal hälsa uppnås med optimal kost och för katten är den optimala kosten köttbaserad mat som är rik på proteiner och fett, ca 50 % protein och 25 % fett.

MJAUs mat som ni redan varit inne på innehåller runt 53 % protein och ca 28 % fett och enbart animaliska produkter, inget spannmål och inga grönsaker (även om grönsaker i måttlig mängd inte är av ondo). Vad gäller magnesiumhalten innehåller MJAU innehåller 0,1 % magnesium dvs. aningen mer än torrfoder brukar innehålla, men kom då ihåg att en katt som bara äter MJAU får i sig mycket vätska.

Överviktiga katter tenderar att även vara hungriga katter och våtfoder ger bättre mättnadskänsla än torrfoder. Det säger nog sig självt att man blir mättare av 200-300 g mat än på 50-60 g mat.

Så prova med burkmat, absolut. Fortsätt ge nötfärs också, men när du ger kött får du givetvis minska mängden burkmat;)

Jag lyckades banta ner min äldsta madame på hemgjord mat. Lightfodret hon åt blev hon bara tjockare av (det innehöll 41 % protein och ca 11 % fett). Maten jag gjorde innehöll 50 % protein och minst 20 % fett (oftast närmare 30 %). Tyvärr har min mamma gött upp henne igen så jag har fått börja om :smirk:

Tack för alla svar.

Jag ska pröva att gå över till blötfoder (Mjau verkar vara panelens favorit ;) ). Får se om det blir före eller efter jul (då vi åker bort och kisse riskerar att käka allt möjligt *oj kan katter hoppa upp på bordet, guu vad vigt* Hundägare! :p ).

Jag är så himla inkörd på att (bra) torrfoder och vatten, det är allt som behövs. Så det känns lite avigt att gå på Ica och köpa kattmat :eek: men jag kommer nog över det också.

Litar på era råd om urinsten men ska höra med vet också, vad h'n tycker. Vet är en torrfodersperson dock.

Allergirisken är jag inte så orolig för. Tänkte prova en sorts käk först, och sen kanske man kan börja blanda in annat och sse om även det funkar.

Yossarian skrev:
Tack för alla svar.

Jag ska pröva att gå över till blötfoder (Mjau verkar vara panelens favorit ;) ).

Du måste inte köpa MJAUs mat ;) Specific är enormt bra mat (och enormt mycket dyrare än MJAU) så om din veterinär opponerar sig mot billig burkmat kan du ju säga att du tänker ge Specific istället, det brukar falla dem bättre på läppen (om du sedan väljer att använda Specific eller inte är en annan femma :D ).

Jag har fått en otrolig effekt på tandsten på min ena katt genom att byta foder.

Tidigare körde jag med olika light-varianter (ja, det är en liten tjockis) och han fick bara mer och mer tandsten. Började då med de specifika "Dental control", men det blev ingen skillnad och min veterinär började prata om att ta bort tandstenen - något som matte inte alls tycker verka kul eftersom kissen slutade andas under senaste narkosen.

Så provade jag då Royal Canins Maine Coon variant och på ett halvår är all tandsten puts väck!
Pga av formen på kattmaten så tuggar han den ordentligt, alla andra sorter har han bara dammsugit upp och svalt.

Nu försöker jag dock variera torrfodret med lite hemlagat för att han ska slippa bantningskänslan.

Delrapport

Jag kunde inte hålla mig länge utan sprang och köpte en burk (mjau). Katten fick ca en matsked till torrfodret morgon och kväll. MYCKET intresserad av maten, men petade ändå inte i sig allt. Sen har jag minskat torrfodret lite, men han äter ändå inte upp blötmaten, det lilla han får.

Det löser sig nog så småningom, det är ju inte så att han blåvägrar, när jag fått ner torrkäket ytterligare.

Några funderingar

Bökigt med jätteburkar... Har fryst in mindre portioner, det håller sig ju bara 2 dagar i kylen.

katten är van att gå och ströäta, han tar kanske max en tugga när han får maten på morgonen. Kanske blir svårt att ställa om? Det bästa vore ju om han kunde käka upp blötmaten rätt snart.Dn är inte fräsch efter en dag framme...

Jag kanske får gå emot min ursprungstanke och testa lite olika smaker. Fisksmak kanske? :d

Hur mycket bör en katt äta egentligen (blötmat) per kroppsvikt? Står ingen rek på burken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka