Katt till homeopat?

L

lindapalm

Hej allihopa!

Undrar om det är någon som har erfaranhet av att ta sin katt till en homeopat.
Har en hankatt (4 år, kastrerad) som är en riktig spykråka.
Vi har provat en miljard (känns det som) olika matsorter, han är avmaskad osv osv, men spyr gör han minsann ändå. Mår finemang i övrigt, men jag tycker ändå synd om honom.

Har nu i alla fall bokat en tid hos en homeopat som kommer hem till oss om ca två veckor.
Skadar ju inte att prova tänker jag. Provar fan ALLT nu, för nu börjar jag lessna...

Tänkte ifall någon hade någon erfarenhet av homeopati på katt?
Jag har själv gått hos en homeopat och blivit hjälpt med en massa grejer, men jag upplevde att de första dagarna efter pillerna så blev alla symptom man hade värre - för att sedan bli bättre.
Undrar lite om det blir så på missarna oxå...

Hoppas någon kan tipsa mig lite om hur det funkar! Och OM det funkar.

Kramar
Linda

Sv: Katt till homeopat?

Har ni varit hos en veterinär? Det kan ju vara något medicinskt fel på honom och det bör definitivt utredas. Magkatarr, slapp magmun, IBS/IBD etc.

En homeopat har inte samma möjlighet att diagnostisera ett direkt fel.

Jag är utbildad Hästhomeopat men har även läst en del om andra djur. Det är tack vare den kunskapen som min katt lever i dag! Han var för några år sen svårt sjuk i meningoencephalitis (hjärnhinne- och ryggmärgsinflammation) och alla veterinärena på kliniken var övertygade om att han skulle dö. Han fick ligga på dropp hela dagarna för han var för svag för att äta och dricka (kunde inte ens stå eller sitta), bara låg och sov, emellanåt slutade han nästan andas... Han fick homeopatmedel för sina symptom, olika medel genom sjukdomsförloppet och han är i dag helt återställd! :bow: Så att homeopati fungerar även på katter finns det ingen tvekan om. Veterinären kallade det ett mirakel. :)

Men det är viktigt att hitta exakt rätt medel! Därför ska du följa noga med på hur din katt beter sig, när han är sämre och när han är bättre, vilken tid på dagen, efter att han ätit, hur avföringen ser ut osv.

Som Sol skriver så kan inte en homeopat ta blodprov osv. Men jag antar att ni redan har varit hos veterinär med katten??

Jo, vi har absolut varit till veterinär!
De hittade inget fel på honom, utan rekomenderade att vi provade oss fram med olika sorters mat, för att han antagligen är överkänslig mot något protein.
Och provat har vi gjort. Och spytt har han fortsatt med...

Därför satsar jag på homeopaten nu, för att jag inte vet riktigt vad jag ska göra mer.

Tack för svaren!

Kram
Linda

Har katten gått på en riktigt eliminationsdiet i 6 veckor? En hemgjord diet med bara en proteinkälla?

Jodå, vi har provat ris+kokt torsk (antar att det är den du menar)?
Inte så länge som 6 veckor, men typ 3 tror jag. Han tyckte inte om den riktigt, så vi fick truga i honom varenda dag.
Men det kan funka alltså? Asså, jag menar, om man kör det i 6 veckor och det funkar, blir man tvungen att fortsätta med det sen oxå..?
Kalla mig okänslig om du vill, men jag vet inte om det skulle vara värt det. Jag älskar min lilla misse, men jobbar oxå heltid och har knappt tid att laga mat åt mig själv...

Menar du att man kan använda Zantac på en katt?!
Vi har nämligen skojat om det, att man borde ge honom lite Zantac så blir det nog ordning... :-)

Hej allihopa!

Skadar ju inte att prova tänker jag. Provar fan ALLT nu, för nu börjar jag lessna...

Jag skulle ju prova en magbiopsi då, om inte zantac och specialfoder (enligt TantEsters rekommendation, som inte är ris och torsk) fungerar, det skulle jag prova först.

Jodå, vi har provat ris+kokt torsk (antar att det är den du menar)?
Inte så länge som 6 veckor, men typ 3 tror jag. Han tyckte inte om den riktigt, så vi fick truga i honom varenda dag.
Men det kan funka alltså? Asså, jag menar, om man kör det i 6 veckor och det funkar, blir man tvungen att fortsätta med det sen oxå..?
Kalla mig okänslig om du vill, men jag vet inte om det skulle vara värt det. Jag älskar min lilla misse, men jobbar oxå heltid och har knappt tid att laga mat åt mig själv...

Menar du att man kan använda Zantac på en katt?!
Vi har nämligen skojat om det, att man borde ge honom lite Zantac så blir det nog ordning... :-)

Hemgjorda eliminationsdieter är oftast mer effektiva än kommersiella. Mer information om eliminationsdieter finns här.

Ris och torsk räknas inte som en eliminationsdiet, möjligen skonkost. Eliminationsdieter syftar till att finna vad för protein katten är allergiskt mot (om den är allergisk) och då är fisk en ganska dålig proteinkälla eftersom nästan alla foderallergiska katter är allergiska mot fisk. Det är bättre att börja med lamm, kalkon eller vilt (ovanligare proteinkällor). Sedan ska katten äta maten i 6 veckor så att man verkligen hinner se om maten gör någon skillnad.

Liknande trådar

Övr. Katt Finns en annan tråd med bättre bakgrund. Men i korthet har jag hastigt fått ta hem en tidigare förvildad katt som bott ute. Katten...
2
Svar
24
· Visningar
4 402
Senast: Alexandra_W
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 689
Katthälsa Hej! Jag har ett problem som jag känner är en stor börda för både mig och katterna just nu. Risk finns för att detta inlägg blir...
2
Svar
25
· Visningar
4 420
Senast: Mahonia
·
Katthälsa För ett par månaders gick katten bort. Hon var utekatt och råttjägare. Plötsligt blev hon slö en kväll. Blinkhinnan täckte en del av...
Svar
2
· Visningar
3 520
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30