Katt som vägrar ha sele

MinIan

Trådstartare
Vad ska man göra då en katt vägrar ha sele eller koppel på sig?

min katt har varit utekatt sen han var liten. men nu när han börjar bli gammal och han får stryk då han är ute av alla möjliga katter så har jag börjar hålla han inne. han vantrivs inte så mycket så han springer på väggarna med att vara enbart inne, men han går ibland till dörren och sätter sig där för att visa att han vill ut. men jag brukar ignorera han och då går han och lägger sig.
han brukar få följa med till tvättstugan (som ligger i samma hus) och det brukar han vara nöjd med.

men jag skulle vilja ta ut han i sele. men han vägrar gå om han får selen på sig.
han stelnar till som en pinne och lägger sig ner.
går det över huvudtaget att få han å acceptera en sele/halsband?

halsbande brukar han slita sig ur, så sele är ju ett måste om han ska ut.
någon som har nått råd?

Sv: Katt som vägrar ha sele

Sätt på katten sele utan koppel och låt selen sitta på när katten är fri innomhus. Förr eller senare vänjer han sig, då kan du sätta på kopplet och ha lite innomhus, när han vant sig vid det är det bara att knalla ut:)

Jag tycker att det låter otroligt grymt av dig att göra på det här sättet. Hur kan man stänga in en katt under dess sista år i livet?

Jag förstår att du menar väl men om du tänker efter. Är inte din katts välmående viktigare än att den lever utan risker? Om du frågar katten så tvivlar jag på att denne väljer ett liv som innekatt efter att ha levt som utekatt ett helt liv.

Katter dör med åldern. De blir gamla och skröpliga och klarar inte påfrestningar på samma sätt som förr. Så är det med alla djur och det är fullt naturligt att dö av påfrestningar när åldern tar ut sin rätt. För katten kvittar det hur den dör. Den tänker inte på att livet snart är över. Den lever som den naturligt ska leva tills kroppen ger upp. Och det är så de är menade att leva.

Att för sin egen skull plåga ett djur i hopp om att den ska leva längre är egoistiskt. Att påstå att det är kattens önskan är ju för de flesta ganska uppenbart inte sant med tanke på hur din katt beter sig. Alla tecken talar ju för att din katt inte alls mår bra och är till freds och är det verkligen värt att utsätta den för detta istället för att låta den löpa risken att dö en naturlig död, lycklig? Det behöver ju dessutom inte vara så att den lever längre om du stänger in den.

Jag vet inte vad ni andra tycker, men jag strävar efter att mina djur mår bra och är lyckliga. Att de får utlopp för sina naturliga behov och får agera naturligt. Min egen njutning och kärleken till djuren är ju någonting som jag måste prioritera i andra hand och något som bara är en bonus för mig som djurägare. Men det får inte ta över i mina val när det gäller djurens liv och det får aldrig gå ut över djurets välmående. Då är jag inte lämplig som djurägare.

Jag tycker att du ska sluta låsa in din stackars katt och låta honom njuta av sina sista år. Lägg inte in dina mänskliga värderingar i beslutet om en katts livskvalite.

ja jag har ju gjort det, men han är så förbannat envis, han kan ligga dr å sura i flera timmar :rofl:

har du nått förslag med selen?

inte det..

då följer jag haukurs goda råd så jag förhoppningsvis kan gå ut med min katt utan att riskera hans liv och mina grannars humör ;)

Jag kan absolut förstå TS resonemang och handlande även om katten blir ledsen över att ej få gå ut som den vill.

Mins brors förr-förra katt kom hemkravlande, dödligt skadad efter ett slagsmål och jag säger bara det att det skulle jag aldrig vilja vara med om.

nä. min katt försvann ju i 2 månader, jag trodde han var död. så jag var lycklig då han kom tillbaka, det går inte att beskriva i ord. och han hade tappat otroligt mycket i vikt. tror han försvann just för att han blev bortjagad av andra katter. han har jus om sagt fått rejält med stryk.

iaf. jag testade med selen idag, och otroligt nog accepterade han den!
så ujag testade att gå med han i koppel ner till tvättstugan och upp igen, gick otroligt bra :D

Mins brors förr-förra katt kom hemkravlande, dödligt skadad efter ett slagsmål och jag säger bara det att det skulle jag aldrig vilja vara med om.[/QUOTE]
Det vill ingen. Men kan man inte ta den risken för sin egen del och istället låter katten lida, så är man ingen djurmänniska. Och ska verkligen inte ha djur. Djurens har fiender både bland de som hatar dem och de som älskar dem.

Min åsikt. Jag kan inte förstå hur man har hjärta att se sin katt må så dåligt pga sin egen egoism. Hua.

Det vill ingen. Men kan man inte ta den risken för sin egen del och istället låter katten lida, så är man ingen djurmänniska. Och ska verkligen inte ha djur. Djurens har fiender både bland de som hatar dem och de som älskar dem.

Min åsikt. Jag kan inte förstå hur man har hjärta att se sin katt må så dåligt pga sin egen egoism. Hua.

Fast hur vet du att TS katt mår dåligt? Bara för att han alltid varit ute? Jag tog in en 10 år gammal stallkatt i en lägenhet och han trivdes otroligt bra, han ville aldrig mer gå ut (även när han flyttade ut på landet igen och fick möjlighet). En del äldre katter tycker att det är helt ok att vara inne på äldre dar. Vad säger att TS katt inte är en av dem?

Till syvende og sist så har jag valt att ha djur för min egen skull och inte för djurets. Det är en svår balansgång att gå för att både djuren och jag ska bli nöjda men man får försöka så gott det går och väga olika fördelar och nackelar mot varann.

:bow: precis.
min lilla musse trivs inne, men jag tänker ge han möjlighet att gå ut med mig, jag vet att han skulle lätt nöja sig med att gå ut 10min om dagen, bara han får gå utanför just lägenhtsdörren.

som jag skrev tidigare så blir han superglad av att bara följa med mig ner till tvättstugan och tillbaka :D

men om jag ska flytta så kanske inte alla gillar att jag tar med mig katten till tvättstugan, så därför är det bra att vänja han med att gå ute med sele.

sen har han fullt upp med att uppfostra min lilla kattunge också :p

Vad jobbigt det låter.Din katt borde ju ge med sig men tror inte att han gör det för annars hade han ju inte blivit skadad.

nä. han ger sig ju inte. och han förstår inte att han börjar bli gammal. han är ju kastrerad också. men han är väl lika tjurig som jag :p
den andra hankatten kommer bra överrens med alla andra katter, utom min..

iaf. jag testade med selen idag, och otroligt nog accepterade han den!
så ujag testade att gå med han i koppel ner till tvättstugan och upp igen, gick otroligt bra :D
Va skönt att det funkar bättre:D Katter kan vara riktigt envisa men när poletten väl trillat ner brukar det gå bättre;) Mina katter tycker bäst om selar som är "V-formade" fram, alltså inte har ett riktigt halsband utan... Äh, jag har ingen bra bild på kattselarna så jag slänger in en på hundens som är likadan fram...
DSC_2296.jpg

Mina verkar inte känna sig lika instängda i selar av den typen utan rör sig mycket friare, dessutom sitter dom ofta bättre och är mer rymmningssäkra;)

Lycka till med den fortsatta koppelträningen av din katt! Jag tycker det är jättebra att du gör det bästa för din katt och inte låter den bli slaktad ute bara för att vi människor väljer att tränga ihop oss så katters revir måste korsa varandras..

vart köper man dom? jag har inte sett sånna selar på djuraffären här omkring.. eller så är jag blind.. ska iof kanske in till djuraffären å köpa en ny sele idag. för den jag hade har jag använt till kaninen också, och han har bitit ganska mycket på den :angel:

tror min musse skulle gilla den typen av sele mycket bättre också. den ser ju mer bekväm ut.

Jag har köpt dom jag har nu på en sån billighetsaffär (typ ÖB men inte en kedja). Det finns oftast varianter på djuraffärerna men dom kan vara lite svåra att hitta. Annars finns det "västliknande" selar som egentligen är till hundar (puppia har bl.a.) som också kan passa men det viktigaste är att prova på din egen katt, se till så du kan byta om den inte passar och behåll inget som passar halvdant.

jag ska kolla på en nätbutik som hade liknande selar till kanin. kanske det finns nått tll katt.. ska kolla den.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
1 044
Senast: cili
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 213
Senast: GoLightly
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka