Katt som spyr mycket!

diabla

Trådstartare
Han har spytt två gånger om dagen i ca 3 veckor. Det är mest bara löst gul gejja som kommer ut.
Han är långhårig perser som är 15 år. Han har haft problem med njurarna, hade njursten och fick opereras men just nu fungerar njurarna bra.

Han får purina one och någon annan mat från coop.
Det är min pappa som matar honom och jag kollade precis på påsarna och det är tyligen någon purina för steriliserade katter och någon coop mat för seniorer.

Kan det vara så att det är maten som han inte tål? Jag vet inte varför pappa har matat honom med coops mat, den ska jag genast slänga.

Kan ni rekomendera någon mat för katter med känslig mage?

Vad tror ni det kan vara som gör att han spyr så mycket?

Sv: Katt som spyr mycket!

Så blev min katt innan jag fick avliva honom. Han hade problem med njurarna. Tålde till slut ingen mat alls.

okej det var ju ett ärligt men inte så upplyftande svar.

Han har aldrig blivit avmaskad. Kanske ska testa att göra det och sedan om det inte fungerar så ta honom till veterinären.

Två gånger om dagen i flera veckors tid? Ring veterinären! Få honom undersökt istället för att prova hemma. Hade det varit jag hade jag redan gjort det.

Ta honom till veterinären för att kontrollera så inte njurarna har blivit värre, där kan du få tips om speciella veterinärfoder för känsliga magar ifall veterinären inte tycker att han bör avlivas. Att spy två gånger om dagen så pass länge sliter på katten och katten kan mycket väl lida hela tiden och inte bara när den spyr.

Har katten tidigare haft problem med njurarna och nu kräkts under en tid bör du åka till veterinären och få njurarna kollade igen. Ett av de vanligare symptomen vid njursjukdomar är illamående och kräkningar. Ju tidigare katten får rätt foder desto större är chansen att den kan få leva ett tag till och må bra under tiden.

Hills KD (Kidney Diet) är ett bra foder OM det är njurarna som krånglar! Den är anpassad för katter med sämre njurar och innehåller blandannat mindre salt, vanliga foder innehåller ofta för mycket salt. Detta är taget från min veterinärsambo.

Maten finns både som burkmat och torrfoder och den ska tydligen gillas av många katter.

Nu säger min sambo att du bör uppsöka veterinär AKUT! Tydligen väldigt bråttom. Risk finns att njurarna kan ta skada och då kan det gå illa t.ex. fettlever, vilket är väldigt vanligt och extremt allvarligt.

Senast ändrad av en moderator:

Min katt kräktes mycket också bara gul väska. Hon har struma konstaterade veterinären. Men hon hade också andra typiska symptom, åt mycket men tappade i vikt och hyperaktiv.

Går på medicin och senaste blodprovet var kanonfint!

Ta katten till veterinär asap! Har du tur är det "bara" mage som krånglar men nu är det verkligen dags att ta knytet till någon som kan ta lite prover. Hoppas att det går bra!

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
755
Senast: Nikan
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 871
Senast: Stereo
·
Övr. Katt Mina föräldrar har skiljt sig och jag har flyttat hemifrån. Pappa fick katten. katten har njurproblem och har blivit opererad för...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: zulli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama