Katt som pinkar in revir

Anna

Trådstartare
Jag är helt och hållet okunnig om katter och hittar ingenting när jag googlar... så jag förlitar mig på er :)

Vid mina föräldrars fritidshus springer det ibland runt en hankatt som pinkar in revir i trädgården - gärna i pelargonerna. Visst är det så att det faktiskt är just urin? Min mamma tror att hankatter har en körtel i stjärten som de använder för reviret då denna katten ställer sig med baken mot det han vill ha som sitt revir och skvätter. Jag kanske har helt fel?

(För övrigt är denna katten hemskt gullig - hans matte jobbade på Konsum innan hon gick bort häromåret och han följde henne alltid till jobbet - nu går han dit samma tider som hon brukade jobba och sitter på bänken utanför när han inte går på lunch och kissar lite i trädgårdarna i närheten ;) En gång hittade mamma honom i en korgstol på inneverandan. Fast jag blev lite grinig i förra veckan när han så gärna ville gosa och spann som sjutton för att sedan riva av mig halva armen...)
 
Sv: Katt som pinkar in revir

Du har rätt. Det är urin som han markerar med.

Är det någon annan som tar hand om honom nu? Eller får han klara sig bäst han vill och kan?

Att han rev dig kan vara ett tecken på att han har ont någonstans och att du råkade klappa just där. Om han har någon ägare kanske du kan prata med henom om det så att de kan ta katten till veterinären.
 
Sv: Katt som pinkar in revir

Du har rätt. Det är urin som han markerar med.

Är det någon annan som tar hand om honom nu? Eller får han klara sig bäst han vill och kan?

Att han rev dig kan vara ett tecken på att han har ont någonstans och att du råkade klappa just där. Om han har någon ägare kanske du kan prata med henom om det så att de kan ta katten till veterinären.

Ja, han har en husse hemma (som har fått sätta upp en lapp utanför Konsum att inte mata katten för många tror att han är ensam och köper sådana där små Shebapaket åt honom).

Ja - det var när jag klappade honom på benet som han rev till så jag tror att han antingen är kittlig eller har ont där. Han haltar inte eller så, men jag har tänkt detsamma. Lyckas jag lista ut vem ägaren är kommer jag att nämna det, för kattens skull. Jag tyckte nämligen att det var lite lustigt att han låg kvar på samma plats i flera timmar efteråt istället för att pysa iväg om han blev så arg på mig att han rev.
 
Sv: Katt som pinkar in revir

Sätt upp en lapp på konsum bredvid hans lapp med en vädjan om att ägaren till "konsumkatten" ska höra av sig. Har du och katten tur så hör ju ägaren av sig då.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
784
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Katt: Hankatt 2 år, kastrerad vid ca 6 mån ålder. Moder förvildad o avlivad av katthem. Uppfödd på flaska. Troligtvis...
Svar
10
· Visningar
2 473
Senast: bengeten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp