Katt som mår dåligt....

Domino_s

Trådstartare
MIn sambos brors katt mår dåligt....

Den skiter och pinkar på golvet, i bajset är det stora mängder blod, lös konsistens på bajset.

Han kvider innan han kissar...och det luktar nåt fruktansvärt starkt...

Han ser hyfsat pigg ut, men sover mer än dom andra...kan pipa när man tar på magen....pälsen ser glanslös ut....och han ser inte så livfull ut i ögonen....

Nån som har en ide?

Det är en bondkatt, hane, ca 7-8 månader. Endast avmaskad.

//Domino_s

Sv: Katt som mår dåligt....

Katten är ju jättesjuk. Ska den dö inför deras ögon?

Om en katt har blod i bajset och kvider när den kissar så blir den inte frisk av sig själv! Se till så att den kommer till veterinär. Det är avancerat djurplågeri du är vittne till.

om nu inte dom tar katten till veterinären så tycker jag att d du ska göra d bums.......hade aldrig kunnat stå ut att se hur katten plågas så....:mad:

Håller med om att vetrenär bör kontaktas så fort som möjligt. men blev också lite nyfiken på vad det kan vara, nån som har några ideer?

ta den till veterinär själv.

be sedan veterinärn ringa din sambos bror och tala om just hur allvarligt detta är. så kanske det går in i skallen på honom.

en människa hade gått till läkare direkt, vad är skillnaden när det gäller en katt?

stackars kissemisse. den lär väl inte överleva för ägaren är troligtvis för snål för att ta den till jourveterinär nu under julhelgen och allt.:(

Jo du....de har jag också sagt....:crazy:

Tyvärr så går det inte in i huvet på honom....:confused:

EH, VAA? :eek:
Hoppas jag läste fel.
Annars tar du katten och kör upp den till veterinären. Herre gud. Varför skaffar man djur om man ändå inte tar hand om dom??

Här får du nog ta saken i egna händer och köra katten direkt till veterinär själv! Hade aldrig stått ut med att veta att ett djur var såpass illa däran och inte göra något åt det. Självklart är det inte rätt att du ska behöva göra det egentligen, men nöden har ingen lag!

EH, VAA? :eek:
Hoppas jag läste fel.
Annars tar du katten och kör upp den till veterinären. Herre gud. Varför skaffar man djur om man ändå inte tar hand om dom??

Det sjuka i alltihopa är att katten är till och med försäkrad....:crazy:....Tror ja iaf....Så det skulle ju inte bli så dyrt heller....:crazy:

Men om jag åker med katten och han vägrar betala, blir inte jag betalningsskyldig då?

//Domino_s

Det sjuka i alltihopa är att katten är till och med försäkrad....:crazy:....Tror ja iaf....Så det skulle ju inte bli så dyrt heller....:crazy:

Men om jag åker med katten och han vägrar betala, blir inte jag betalningsskyldig då?

//Domino_s

Ring till veterinären och fråga om du blir betalnings skyldig.

Det är fruktansvärt när människor är så oansvariga:cry: jag hade en katt som fick flytta till min mamma då hyresvärden inte gick med på att jag hade fyra katter i lägenheten, katten blev sjuk och kissade typ var:(, de ringde mig inte och åkte inte heller tillveterinär utan katten fick självdö:cry: jag fick reda på det någon månad senare då jag fixat nytt boende och skulle ta hem katten...

Så förklara för ägaren att han sysslar med djurplågeri och säg att du anmäler honom om han inte åker in med stackaren, erbjud dig att åka med den.

Endel har konstigt nog svårt att fatta att djuret är sjukt och behöver hjälp, de väljer att sticka huvudet i marken, min sambo är sådan, om jag inte åkt med hans katt när den fick atros så hade den inte mått så bra som den gör nu, han vägrade helt enkelt inse, jag trodde knappt att katten skulle överleva (han gick ner mycket i vikt även sedan han fått medicin och atrosen var omfattande, man kunde känna "mellanrummet" i bogen på den) och det var nog det som sambon var rädd för och då valde han att inte se, han hävdar fortfarande att det inte var/är så farligt men är noga med att lyfta ner/upp honom från möbler och dylikt:confused:

Se till att katten kommer till en veterinär NU.
Det här måste ju ha pågått ett tag, hur kommer det sig att ingen har gjort något?
Och meddela din sambos bror att han gör sig skyldig till djurplågeri vilket kan och bör polisanmälas!

ta till veterinär och polisanmäl om ägaren inte betalar? veterinären kan ju intyga hur illa det är.

visst, surt att det är sambons brorsa men det är väl fan att en katt ska behöva lida för att man inte vill trampa någon på tårna. Katter mår precis lika dåligt som vi när de är sjuka, tänk själv om du sket blod och hade ont när du kissade..... nej usch, fyfan :(

TS, jag vet att det inte är ditt fel, men du är i position att göra något åt detta! gör det innan det är försent..

Det har pågått ganska länge....men har blivit gradvis sämre....i början var det bara att kan kissade överallt....sen började han kvida precis innan kan kissade....Urinvägsinfektion tänkte jag....(detta ska självklart också kollas av vet. egentligen)....

Sen började han skita på golvet...alltid löst och sen såg jag när jag höll på att torka upp att det var blod i, nästan som små klumpar....

Jag har sagt upprepade gånger att han måste åka till vet. med katten, men icke....

Sen måste det ju störa en katt att den endast har mat o vatten och låda halva dygnet....Han stänger in sin katt i sovrummet f r o m kl. 22.00 till på morgonen alla nätter, han släpper väl ut honom runt 9.00-10.00....

//Domino_s

Jag ska försöka prata med honom en gång till....

En fråga bara....Tror ni att det kan vara nåt smittsamt, jag börjar oroa mej för det här med tarmbakterier....så att det inte gör mina katter sjuka....:crazy:

//Domino_s

Katten måste till en veterinär! Tvinga honom att åka in med den eller be din sambo prata förstånd med mannen... Han verkar ju inte intresserad öht av att sitt sjur mår bra, så varför har han skaffat ett? Stackars lille misse, lider verkligen med den. :(

Hur har det gått? Hoppas verkligen du gjorde vad man rådde dig till och tog kissen till vetten. Håller helt med om att man inte passivt ska acceptera djurplågeri, polisanmäl om inte annat funkar. Hårt, visst, men såhär får man bara inte bära sig åt.

min gissning är att ingen tar kissen till vet. och den kommer tyvärr att vara avliden inom 2 dygn..:(

hoppas jag har fel.

Jag hoppas också att du har fel. Men jag är rädd för att du har rätt.

Domino_s: Det är nog med prat nu, din sambos bror har plågat sin katt länge nog, ta katten och åk in till veterinären med den!

Och nej, givetvis är det inte ok att hålla katten ifrån vatten och toalettmöjligheter halva dygnet. Det är dags att någon pratar allvar med den här kattens ägare. Det har redan gått alldeles, alldeles för långt!

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 422
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 229
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 700
Senast: mackan
·
Katthälsa Jag har tre bondkatter varav den ena är ständigt lös i magen. Ingen konstig färg, bara löst. Han är 5 år och har alltid varit så. Han...
Svar
8
· Visningar
6 242
Senast: Libra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama