Katt som kräks "ofta"

T

Tarzzan

Har upptäckt att min 7 åriga katt kräks upp mat och hårbollar ca 3 gånger i månaden:crazy:(vad jag vet,han går även ut)
Senast i dag spydde han upp maten han precis ätit.
I spyan var det även gräs.
När han har spyt upp mat har jag observerat att han har slängt i sig maten.
Vad kan jag göra åt det problemet?
Har en katt till så det kan vara det som gör att han slänger i sig maten.
Men det är alltid mat kvar när dom går därifrån, så dom behöver inte slåss om den.

Förvirrad:cool:

Sv: Katt som kräks "ofta"

Är det ingen på detta forum som kan lugna mig med att tex skriva att det är normalt att katter gör så eller inte?

Är ju orolig:crazy:

Hej svejs prova att avmaska honom.Eller har du gjort det nyligen?

nepp det var -06 jag avmaskade honom senast(tror jag).

men brukar man inte se att det är mask i spyorna?
Katten kräktes sist när han blev avmaskad med.
Så jag toror inte att det beror på mask.Men skall avmaska honom i alla fall.

Nä jag är inte så bra på katter, men jag vet att dom kan få olika symptom av mask. Våran katt får vi avmaska ca 1 ggr i halvåret, men det brukar synas maskar då.

Att kräkas upp hårbollar är helt normalt för en katt som har en del päls. Min erfarenhet av kräkningar i samband med mask är att det kommer upp mask i kräket, bandmask.

det är ofta hårbollar som kommer(långhårig)
Men ibland kommer även mat upp.
Jag har inte sett någon mask i spyorna, det är därför jag undrar om det verkligen är mask som gör det

Är det huvudsakligen hårbollar skulle jag inte oroa mig över det.

Vintertid spydde min gamla långhåriga katt någon gång i veckan. Nya katten är korthårig och han har inte spytt särskilt många gånger än. Min gamla katt spydde oftare på vintern, på sommaren spydde han antagligen ute i trädgården så att jag inte märkte det lika ofta.

Så är det för våran långhåriga med. Han kan spy alltifrån nån gång i veckan till nån gång i månaden. Men nu på äldre dar orkar han inte tvätta sig lika bra så vi håler honom kortklippt åtminstone under sommaren.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
828
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 584
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?

Hund, Katt, Andra Djur