Katt som klättrar på dörr

moiran

Trådstartare
Jag blir så less. En av katterna klättrar numera på ytterdörren när han vill in. Vi har en pardörr med en massa fönster och spröjs, så det är ju för att titta in som han klättrar upp. Men spröjsen och fönsterkittet mår ju naturligtvis inte alls bra av alla klor, och dörren kommer ju bli förstörd med tiden.

Hur gör jag för att lära honom att inte klättra? Kan det funka att sätta igen fönstren innifrån en period så att han inte har något för att klättra, eller är beteendet redan befäst så att det inte är insynen som lockar längre (han har klättrat i ett par månader nu)?

Det hjälper inte att skälla på honom, för så fort jag kommer inom synhåll hoppar han ned, och han klättrar ju även när vi är på jobbet. Jag släpper aldrig in honom när han hänger på dörren, utan han får då komma in senare när han bara sitter på verandan och jamar.

Jag har provat att sätta dubbelhäftande monteringstejp på alla spröjs han klättrar på i hopp om att det skulle vara avskräckande med klibbig tejp under tassarna, men det bryr han sig inte om. Funderade även på att sätta "ringar" med målartejp som kanske fastnar på tassarna när han hoppar ned men inte sitta så hårt utan att han kan få av den lätt igen, men det känns lite elakt och förmodligen skulle inte det funka heller. :p

Någon måste ju lyckats stävja/lära om ett sådant beteende? Det är en läraktig kisse i övrigt, men jag har ju inte hittat något sätt att förmedla otvetydigt att han inte FÅR klättra på dörren...
 
Senast ändrad:
Sv: Katt som klättrar på dörr

Du kan inte bygga nån form av trappa samt en avsats som han kan sitta på när han väntar på att få komma in?
 
Sv: Katt som klättrar på dörr

Du kan inte bygga nån form av trappa samt en avsats som han kan sitta på när han väntar på att få komma in?

Mjo, det kan jag, men inte på något snyggt och funktionellt sätt. När jag öppnar båda dörrarna (vilket jag måste då och då eftersom vardera dörren bara är 60cm bred) så finns det liksom ingen ledig vägg vid sidan av dörrarna. Dessutom är det ju finverandan på framsidan med snickarglädje osv, svårt att få det att smälta in... :(

Man kan ju tycka att han kunde nöja sig med att sitta på verandaräckena som de andra båda. :mad:
 
Sv: Katt som klättrar på dörr

Ställa ngn högre stol/pall så han ser in? Den är enkel att flytta o ställa åt sidan när du ska öppna bägge.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp