Katt som kissar i soffan...

Lamborghini

Trådstartare
Han är kastrerad för 15 dagar sen, han kissade i soffan 2-3 gånger innan han kastrerades. Vi stängde dörrarna in till vardagsrummet och nu för 3-4 dagar sen har han fått börja vara där igen.
Imorse hade han kissat i soffan igen, vad ska jag göra?

Det låg en filtar o en handdukar i varje soffa. Vi har fått bort kattkisslukten ganska bra, tvättar med lädertvål då o då för att få bort det helt. Tror ni att det är för att det fortfarande luktar svagt som han gjorde det igen?

Hur kan jag få honom att sluta?

Han kissade i sängen en gång innan kastreringen också men det har inte hänt igen. Lådan är ren, men han verkar inte gilla att kissa i den, hittar inte så ofta kiss i den nu längre. Han har en låda ute på balkongen också den gräver han i en del - när dörren dit är öppen.

Han har en ny kattlåda (hus) sen kanske 20 dagar tillbaka, nytt torrfoder som han iofs verkar gilla mer än det gamla. Får whiskas-mjukmat då o då som han älskar.

Tilläggas kan att han är en innekatt på 1 år (nu i feb).

Tack på förhand!
Mikaela

Sv: Katt som kissar i soffan...

Antingen så kissar han för att det luktar kiss i soffan, eller så är han missnöjd med nånting. Låda, sand, om ni har möblerat om osv...

Min kisse gjorde så, samma dag som vi bytte sand i lådan slutade han kissa överallt. Trots att han haft samma sand hela livet innan, så hade han tydligen ändrat sig och tyckte inte om den mera :D

Hmm så kanske det är. Men han kissar så sällan i soffan. Suck o stön vilket elände :D

Ättika brukar ta bort mycket av lukten men det kan bleka materialet på soffan... Skulle tro att han gör det för att han känner kisslukten fortfarande. Finns spray att köpa i djuraffärer, typ "fy-spray" och det är något i den som katter (o hundar) inte gillar. Färgar inte o luktar inte så mycket heller. Har hjälpt i vårt hem..!

Togs det någon bakterieodling på urinen när han ändå var inne för kastrering? Att de börjar kissa på mjuka material istället för i lådan är ofta ett tecken på UVI.

Kollat vad sprayen heter... Den heter Wash and GET OFF. Står på tyska på min flaska men hon i djuraffären sa att det funkar att spraya på allt, jag har till och med sprayat lite på krukväxterna för att förhindra tugg på bladen... Man måste dock spraya igen efter typ en vecka. Min katt lämnar rummet om jag tar fram flaskan o börjar spraya... Hehehe!! :devil: :bump: :banana:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 410
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 457
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 324
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama