katt som har ont i magen- urinsten?

raggsock

Trådstartare
Hej
Idag har min katt varit konstig. Han har ont i magen och jamar ibland. Känner jag på bakre delen av magen så jämrar han och fräser, jätteöm verkar det som :cry:
Jag ska försöka få tag i en veterinär imorgon men kan det vara något med urinen, urinsten eller kanske förstoppning :confused:
Han slickar sig mot rumpan ofta och är besvärad. Äter och dricker om än lite i alla fall. Ligger och vilar mest.
Tacksam för tips så länge, innan han kommer till veterinär.
orolig

Sv: katt som har ont i magen- urinsten?

Kan han kissa som vanligt eller sitter han bara och "krystar" utan att det kommer någon urin ? I så fall kan det mycket väl vara urinsten då min förra hankatt hade liknande symptom som din. Det gäller att de får komma snabbt till en vet. om det är det så att inte njurarna tar stryk. Simba som min hankatt hette blev inlagd på djursjukhuset i ett dygn där de tömde blåsan och blev spolad därefter var det specialfoder som gällde och mycket vätska. Tyvärr så avled han sedan p.g.a. sviterna 3 år gammal. Idag har jag en annan hane som nyligen har blivit kastrerad och han får blötmat 1 gång/dag samt torrfoder speciellt för kastrerade katter för att minimera risken att han också ska få urinsten. Jag håller alla tummar jag har för att din katt inte har det!

Hej
Han är inlagd på djursjukhuset idag. Det var urinsten. :-( (urinstopp t o m)
De var ändå ganska positiva över prognosen, och sa att han nog får komma hem imorgon.

Jag hoppas att det går bättre i längden för min katt. De sa att det är väldigt vanlig åkomma på kastrerade hankatter.

Tack ändå för ditt inlägg. Vi skulle också få specialfoder som löser urinstenar ett tag och sedan blötfoder.
Han har fått både torr- och blötfoder tidigare.

Vill bara uppdatera.
Min kisse är hemma igen och det var bara ett urinstop och inga kristaller i urinen. Han hade urinvägsinfektion också och ska nu få antibiotika och smärtlindring i 6 dagar. Ingen specialkost behövdes eftersom han inte hade kristaller i urinen.
Det verkar positivt och kisse är glad igen :-)
Blötmat är det som gäller för att undvika problem med kisseriet och att katten får i sig tillräckligt med vätska enligt veterinären.
Han har fått lite av varje, både torrt och blött, men nu blir det bara mjau tetra. :-) Herrn äter ju inte vilken blötmat som helst heller ;-)

Skönt att han inte hade några kristaller, hoppas att han aldrig får det :) Min kille äter också mjau fast burk och många säger att det är den bästa burkmaten så då är det ju både billigt och bra ;) men även om det var dyrt så är de helt klart värda det :love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 565
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 409
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 171
Senast: WildHorse
·
Katthälsa Har en gammal katt som jag inte vet exakt ålder på då vi tog henne som hittekatt för elva år sedan, hon var vuxen då med ålder okänd...
Svar
7
· Visningar
2 090
Senast: Lindon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?